Annonce
Bagsiden

Broken News: Galschiøt-giganter skal vogte Lillebæltsbroen

Værket skal på konsekvenspædagogisk vis få bilister til at bruge mindre fossilt brændstof. Illustration: Leif Nørmark Sørensen
Lillebæltsbroen får som 50-årsgave en spektakulær udsmykning, udført af kunstnerne Jens Galschiøt og Preben Palsgård.
Annonce

I al hemmelighed er en række fynske kunstnere blevet indbudt til at udsmykke Den Ny Lillebæltsbro i anledning af 50-årsjubilæet.

Blandt de indsendte forslag faldt valget på Jens Galschiøts værk ”Færgemanden med leen”.

Jens Galschiøt er verdenskendt for politiske og provokerende værker som ”Svinehunden”, ”Skamstøtten” og ikke mindst ”Unbearable”, der forestiller en isbjørn spiddet på en graf, der viser udviklingen i CO2-udviklingen.

Annonce

To bronzekolosser

Samme verdensproblem ligger til grund for ”Færgemanden med leen”, som består af to 120 meter høje bronzeskulpturer, der vogter hver sin pylon. Den ene kigger mod Fyn, den anden mod Jylland.

De to figurer skal minde alle bilister over broen om, at afbrænding af fossilt brændstof medvirker til global opvarmning.

Derfor har færgemanden ikke en åre, men en le.

Annonce

En omvendt fartelefant

Jens Galschiøt har udført projektet i tæt samarbejde med bugtaler og tusindkunstner Preben Palsgård fra Fjellerup.

Han er landskendt for at have skabt fartelefanten LovLise, som vinker med et flag i snablen til alle bilister, der overholder fartgrænsen gennem byen. Færgemanden med leen er en slags "omvendt fartelefant".

En radar måler hastigheden for alle biler over broen, og hvis nogen kører mere end de tilladte 110 km i timen, sørger Preben Palsgårds finurlige mekanik for, at leen svinger hen over kørebanen i 110 cm højde.

- Det er både tankevækkende, spektakulært … og adfærdsmotiverende. Som al god kunst, siger jubilæumskoordinator Kjeld Brügge.


Det er både tankevækkende, spektakulært … og adfærdsmotiverende.

Kjeld Brügge, jubilæumskoordinator


Annonce

Andre projekter afvist

De fynske kunstnere blev bedt om at udføre opgaven, efter at komiteen havde afvist projekter fra tre anerkendte danske kunstnere:

Den verdensberømte arkitekt Bjarke Ingels havde foreslået at omskabe halvdelen af kørebanerne til langrendsløjper.

Maleren Kristian von Hornsleth ville omdøbe Lillebæltsbroen til Kristiansbroen.

Provokunstneren Uwe Max Jensen ville hver dag efter frokost pisse på en af pylonerne under titlen ”Vanddrivende piller”.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Hjemmebagt fynsk brunsviger-blues

Annonce