Annonce
Søsiden

Politikere raser over miljøskibs-farcen: Amatøragtigt, stærkt kritisabelt, kaotisk, klamphuggeri

Svendborg havn tidligere på ugen. Almindelig rengøring og vedligeholdelse ser ikke ud til at være en del af budgettet for statens brugte skibe købt for omkring 17 mio. kr. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
MF'ere, minister og den maritime branche langer hårdt ud efter den statslige styrelses håndtering af ombygningen af Svendborg-skibene Sif og Frigg.

SVENDBORG: - Det er amatøragtigt og stærkt kritisabelt. De så helt forkert, da de startede købet af de brugte skibe.

Medlem af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, Erling Bonnesen (V) er meget klar i mælet i sin kommentar til forløbet omkring statens miljøskibe Sif og Frigg i Svendborg.

Den sydfynsk valgte politiker siger til Søsiden, at sagen har udviklet sig til en Klods Hans-historie:

- Stort set alt er gået galt for dem, senest nu da udbuddet af det ombygningsarbejde, der skal udføres, skal gå om. Dem, der har med sagen at gøre må have meget røde ører. Jeg vil fortsat presse på overfor miljøministeren for at få afsluttet sagen, siger Erling Bonnesen.

Annonce

- Jeg er stærkt utilfreds med processen i denne sag. (...) Der skal strammes gevaldigt op.

Miljøminister Lea Wermelin (S)

Minister: Stram gevaldigt op

Søsiden har også bedt miljøminister Lea Wermelin (S) om en kommentar. I et opkald fra ministerens kontor meddeles, at Lea Wermelin holder ferie, men vi har fået sendt ministerens notat til miljøudvalget:

- Jeg er stærkt utilfreds med processen i denne sag, som har ført til en meget ærgerlig situation for alle parter. Det er afgørende, at et gen-udbud bliver gennemført hurtigst muligt og håndteres med største alvor. Der skal strammes gevaldigt op, så et nyt udbud gennemføres, noterer ministeren.

-

- Kaotisk og uacceptabelt

Den anden sydfynsk valgte MF’er i miljøudvalget, Rasmus Helveg Petersen (R), vurderer, at Kammeradvokatens fejl i udbudsmaterialet er en “bummert”, men ikke for ham en politisk sag.

Generelt siger Rasmus Helveg Petersen om det fem år lange forløb omkring miljøskibene:

- Det har været kaotisk og uacceptabelt, spild af tid og penge og af ressourcer. Der er sket en endeløs stribe af fejl. Men godt, at der bliver holdt øje med sagen. Det er jo skattepenge det handler om, betoner Rasmus Helveg Petersen overfor Søsiden.

Miljøstyrelsen gør det i det grønne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Gi' Murer Kjeld buddet

Medlem af miljøudvalget, Bjarne Lausten (S), sagde allerede sidste år til Søsiden, at sagen omkring miljøskibene bare blev “værre og værre”.

I forbindelse med den aktuelle fadæse erklærer Bjarne Lausten sig “rasende gal” på Kammeradvokaten. Han kalder advokatfirmaets jurister for “klamphuggere:

- Jeg synes det var bedre at fyre ham (Kammeradvokaten, red.), og tage en anden advokat, og så må han afholde de udgifter, som værftindustrien har haft, anfører Bjarne Lausten overfor ­TV2Nord. Bjarne Lausten sigter til det nordjyske Jobi-værft, som stod til at få opgaven med ombygning.

Den slagfærdige nordjyske politiker foreslår i øvrigt, at murermester Kjeld Pedersen, der sidste år flyttede fyret på Rubjerg Knude, burde inddrages:

- Måske skulle vi give jobbet til Murer Kjeld i Lønstrup. Han kunne flytte et fyr efter blot et håndtryk med underleverandøren. Det var der nogen, der godt kunne lære af, siger Bjarne Lausten til Kanal Frederikshavn.

Efter en 11 måneders sviptur til Frederiksøen på den anden side af havnen, er Miljøstyrelsens Sif og Frigg tilbage ved kajen. Her har de ligget uvirksomme, siden de blev købt i november 2015. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Det er helt grotesk

Fra værftsbranchens organisation, Danske Maritime, høres der heller ikke lovord om staten som kunde:

- Det er helt grotesk, det der foregår. Sif og Frigg har jo efterhånden været rundt i manegen mange gange. I forhold til aflysningen af udbuddet mener jeg, at man må erstatte de udgifter, værfterne har haft til udbuddet, siger adm. direktør Jenny Braat til dagbladet Nordjyske.

Da Miljøstyrelsens skibe for to uger siden blev bakset tilbage her til Nordre Kajgade i Svendborg, var det planen, at de kort efter skulle slæbes videre til Jobi-værftet i Strandby for ombygning. Men det satte denne uges Kammaradvokaten-fadæse en stopper for. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Aldrig set noget lignende

Værftet Jobi i Strandby ved Frederikshavn fik som eneste byder på ombygningen den statslige ordre meddelt i slutningen af januar. En uge efter blev Sif og Frigg søsat i Svendborg for at skulle slæbes til værftet, så arbejdet kunne indledes.

Inden kontrakten var underskrevet, fik værftet meddelelsen om Kammeradvokatens fadæse. Den annullerede i praksis ordren, som værftet havde brugt store ressourcer på at forberede.

- Jeg har aldrig set noget lignende. Jeg håber aldrig, jeg skal udsættes for det igen. Det er helt surrealistisk. Det er ikke virkeligt! Det virker meget amatøragtigt, lyder nogle af kommentarerne fra værftets direktør, Jesper Faurholt Jensen.

Svendborg, marts 2019. Sådan så Miljøstyrelsens skibe ud under bunden efter at have ligget stille i havnen siden ankomsten i november 2015. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce