Annonce
Film

Fynsk instruktør bar anførerbindet på Netflix-serie om engelsk fodbold

Birgitte Stærmose spillefilmdebuterede med "Værelse 304" i 2011. Hun modtog prisen for "Bedste instruktør" ved Aubagne Filmfestivalen i 2013 for den film. Foto: Natascha Thiara Rydvald
Filminstruktøren Birgitte Stærmose har spillet en central rolle i Netflix-serien "The English Game", der handler om fodboldspillets forvandling fra en gentlemansport blandt overklassen til et essentielt element for arbejderklassen. Serien rammer lige ned i en periode, hvor fodboldfanatikere i hele verden hungrer efter alt, der smager af læderkugler og benbrækkertacklinger.

Man behøver ikke være fodboldfanatiker for at instruere en serie om fodbold. Det er Birgitte Stærmose et godt eksempel på. Hun er med egne ord meget lidt sportsinteresseret og har kun set en enkelt fodboldkamp i hele sit liv. Det var på en café i Paris, hvor hun så det franske landshold spille finale til en slutrunde.

- Jeg har aldrig siddet hjemme og set en fodboldkamp. Jeg interesserer mig heller ikke for ishockey, men har lavet serien "Norskov", hvor ishockey fylder en del. Lige som jeg heller ikke går op i ballet, men har lavet en film om ballet. Jeg ved generelt ikke meget om sport, men har alligevel en god fornemmelse for, hvordan man filmer fysiske udfoldelser. Jeg er meget nysgerrig efter at komme ind og mærke oplevelsen, og det hjælper mig i mange situationer, siger Birgitte Stærmose.

At hun fik jobbet som konceptuerende og ledende instruktør på Netflix-serien "The English Game", der havde premiere 20. marts, hænger i høj grad sammen med en anden serie, som hun var instruktør på i 2018.

- Jeg instruerede og var konceptuerende instruktør på den amerikanske serie "The Spanish Princess", som blev vist på det amerikanske netværk Starz i 2019. Den historiske serie fik andre producenter og agenter til at få øjnene op for mig, siger Birgitte Stærmose.

Konceptuerende instruktør betyder, at man er den, som sætter seriens visuelle udtryk op, vælger alle locations og udvælger holdet af skuespillere.

- Man er den, der sætter skibet i søen. Der er naturligvis mange andre, som deltager i processerne, men jeg har stået med det kreative hovedansvar for "The English Game", siger Birgitte Stærmose.

Hun har samarbejdet tæt med britiske Julian Fellowes, der er manuskriptforfatter og bagmand - creator på engelsk - til "The English Game". Han står blandt andet bag serien "Downtown Abbey" og filmen "Gosford Park".

- Han er kendt for at være ekstremt historisk vidende og gå ned i de mindste detaljer. Han er selv ud af den engelske overklasse og har et personligt kendskab til, hvordan overklassen eksempelvis sætter sig ved et bord, hvordan de ville rejse sig, eller hvordan de ville spise suppe, siger Birgitte Stærmose.

Annonce

Blå bog

Birgitte Stærmose blev født i Odense 18. oktober 1963. Hun bor i dag i København.

Hun er uddannet instruktør i USA med en Master of Fine Arts fra Temple University i Philadelphia, Pennsylvania.

Hun har instrueret flere prisbelønnede novellefilm. "Ønskebørn" har vundet utallige priser ved internationale festivaler blandt andet i Berlin, Rotterdam, Melbourne, Stockholm og Camerimage.

Hun debuterede med "Værelse 304" i 2011. Hendes anden spillefilm "Darling" fra 2017 havde Danica Curcic, Gustaf Skarsgård og Ulrich Thomsen på rollelisten. De seneste år har hun været instruktør på de historiske miniserier "The Spanish Princess" og den Netflix-aktuelle "The English Game".

Birgitte Stærmose er underviser, foredragsholder, redaktør og bestyrelsesmedlem i FERA (den europæiske instruktørorganisation), samt Danske Filminstruktører. Hun er desuden formand for Rådet for Spillefilm på Det Danske Filminstitut.

Hun er i gang med to nye spillefilmsprojekter "Ønskeliv" og "14 dage, 300 kilometer".

Et tiltrængt fix

De fleste vil have bemærket, at der ikke spilles fodboldkampe i det meste af resten af verden for tiden. Det er hårdt for de millioner af fodboldfans, der ikke får deres tiltrængte fix. Derfor lander "The English Game" som noget nær den perfekte inderside-aflevering.

- Der er ikke noget, der er så slemt, at det ikke er godt for noget ... Det kan være vores held, at mange sidder og sukker efter fodbold på tv og måske kan bruge "The English Game" som et plaster på såret. Men jeg vil tilføje, at serien ikke umiddelbart er tænkt til fodboldfans. Jeg tror ikke nødvendigvis fodboldfanatikere gider en serie om fodbold. De vil primært se fodboldkampe på tv, siger Birgitte Stærmose.

Hun refererer blandt andet til den danske film "Sommeren '92", som handlede om det danske fodboldlandsholds sejr ved EM i Sverige.

- Selv om sejren betyder enormt meget for mange mennesker, trak filmen desværre ikke så mange i biografen, som man havde forventet. Fordi et drama om fodbold bare ikke er det samme som at se en fodboldkamp, siger Birgitte Stærmose.

Den konklusion har betydet, at "The English Game" handler om meget mere end fodbold. Det engelske industrisamfund med bomuldsfabrikker og strejker spiller en væsentlig rolle. Lige som venskab, troskab, barnløshed og kærlighed er centrale emner.

- Jeg har haft meget fokus på, at serien skulle fange alle dem, der ikke umiddelbart interesserer sig for fodbold. Det er langt fra alle, der nærstuderer navnene på de forskellige spillere og resultatet af de enkelte kampe, siger Birgitte Stærmose.

Første professionelle spiller

"The English Game" skildrer også, hvordan fodbold ændrer sig fra at være et gentleman-spil for eliten til at være arbejderklassens sport. Den historiske udvikling kendte Birgitte Stærmose - og formodentlig mange seere - ikke til.

- Jeg har aldrig spekuleret på, at der var et interessant klasseaspekt i fodbold på det tidspunkt, serien foregår. For mig har fodbold altid været en arbejdersport, og jeg tror, det vil komme bag på mange, at det eksempelvis var et hold fra Eton College sammen med andre engelske Public School-hold, der i en årrække dominerede sporten, siger Birgitte Stærmose.

Det var også i slutningen af 1870'erne, at man så de første professionelle fodboldspillere, som fik penge for at skifte klub.

- Hovedpersonen, skotske Fergus Suter, kom til England for at spille for Darwen og senere Blackburn Rovers. Han er anerkendt som den første professionelle fodboldspiller i historien. Arthur Kinnaird, der spillede for Eton College er også autentisk. Der er lavet et ekstremt grundigt researcharbejde for at finde ud, hvordan de levede, hvem de levede med, hvordan så deres hår og skæg ud, og hvordan de agerede på banen, siger Birgitte Stærmose.

Arthur Kinnaird var eksempelvis berygtet for sine hårde tacklinger. Han ramte ofte sine modstandere på skinnebenet, hvilket ikke var så gentlemans-agtigt.

- Han havde et øgenavn som "skinnebensbrækker", hvilket dog ikke fylder så meget i serien. Han stod også på hænder, når han scorede. Og hvis man besøger det engelske fodboldmuseum i Manchester, kan man se en statue af Kinnaird, hvor han netop står på hænder, siger Birgitte Stærmose.

Den skotske fodboldspiller Fergus Suter er omdrejningspunktet i "The English Game". Hans rolle spilles af Kevin Guthrie, der er en habil fodboldspiller i virkeligheden. PR-foto

Mindede meget om rugby

Hele 2019 stod for Birgitte Stærmoses vedkommende i fodboldens tegn i England, hvor spillet blev født i 1863 med det første regelsæt udfærdiget af The Football Association. Som blandt andet lagde navn til turneringen FA Cup, der udgør rammen for "The English Game".

- Jeg begyndte arbejdet med serien i januar 2019 og tilbragte det meste af året i London og Manchester, hvor vi henholdsvis forberedte og optog serien. Vi skulle bygge to vidt forskellige fodboldhold op fra bunden, hvor Etons spillere skulle være store og muskuløse, mens Darwen skulle bestå af små, tynde spillere, som netop på grund af deres fysik ændrede spillet. Vi var reelt færdige med optagelserne i september, men det meste af efteråret brugte vi på at lave efterarbejde og mixe de sidste episoder, så jeg kom først tilbage til Danmark før jul, siger Birgitte Stærmose.

Forberedelserne havde fokus på, hvordan fodboldstøvler og fodboldtrøjer så ud i 1879. Fodboldene til serien blev håndlavet i Indien, mens trøjerne blev lavet efter gammel teknik i Italien. Men forarbejdet drejede sig også om at få indblik i, hvordan arbejdet på en bomuldsfabrik foregik.

- En af grundene til, at sådan en serie kræver så megen forberedelse, er, at man bruger virkelig lang tid på at sætte sig ind i alverdens detaljer. I en serie om fodbold kræver det naturligvis, at man har styr på, hvordan taktikken så ud på det tidspunkt. Man kan se i serien, at fodbold til at begynde med minder om rugby, hvor en stor klump af spillere løber og bevæger sig frem på banen i en gruppe og banker ind i hinanden, mens det senere udvikler sig, da afleveringer og det at skabe rum på banen forandrer spillet, siger Birgitte Stærmose.

At spillet ændrede karakter skyldes i høj grad skotterne, der kom med nye idéer til at udvikle fodbold.

- Det har allerede givet os flere ironiske henvendelser fra seere, der undrer sig over, at serien hedder "The English Game", siger Birgitte Stærmose og ler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Klumme: Jeg har arvet en guldbarre

Annonce