Annonce
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Godt med åbenhed om krise

Som PLUS abonnent får du adgang til flere hundrede PLUS-historier. Nyheder, baggrunde, analyser, interviews, portrætter og kommentarer. Den bedste lokale dækning.
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Min Mening: Skal børnene stadig have tæsk?

Der er tilsyneladende mange meninger for og imod, om børnene skal have tæsk i skolen. Da man i sin tid indførte tæskene, var det med den begrundelse, at det ville gavne børnene i det daglige skolearbejde og give et retvisende billede af, hvor børnene har behov for at yde en ekstra indsats. Mange lærere mener, det er spild af tid, børnene finder sig i det, og forældrene bøjer sig for de såkaldte eksperter, som henviser til grundige undersøgelser, som viser, at børn præsterer bedre, når de får tæsk med jævne mellemrum. Eksperterne påstår, at tæskene tydeligt viser, hvor børnene har deres ømme punkter, og hvor der skal sættes ekstra ind. I min lange karriere som friskolelærer, har jeg altid været modstander af tæsk, når der ikke er behov for det. Der kan være fag og undervisningsforløb, hvor det kan være relevant at afslutte med tæsk. Men det kan ikke være rimeligt, at staten skal bestemme, at alle skal tæskes samtidigt, som det praktiseres i dag. Der er trukket meget ned over hovedet på folkeskolelærerne i dag - også hvornår de skal tæske børnene. Men børn har ikke brug for tæsk, det er kun de voksne, der har brug for at tæske børnene. Der har desuden været forslag fremme om, at lærerne selv skal tæskes for at sikre, at de har tilstrækkelige kompetencer til at undervise i de enkelte fag. Der har altid været tradition i friskolekredse for at undgå tæsk, og man kan stadig finde friskoler, hvor al form for tæsk og eksamen er bandlyst. De tæsk, jeg selv var udsat for som barn og ung, har jeg sjældent nydt nogen gavn af - måske bortset fra idrætstimerne, hvor tæsk ofte indgik i gymnastik og atletik. I disse individuelle discipliner kan man i øvrigt også tæske sig selv. Selv i min gymnasietid oplevede jeg det som en prøvelse, når vi både skulle udsættes for tæsk og eksamen. Senest har vores undervisningsminister proklameret, at hun vil afskaffe de mange tæsk i folkeskolen. Men hun har tilsyneladende mødt hård modstand fra sine embedsmænd. Nu har man brugt mange millioner kroner på at sætte et omfattende system af tæsk i værk, så skal man ikke afskaffe det igen, uden en ny og grundig undersøgelse kan bevise, at tæsk kan undværes. Imens må vores stakkels børn så stadig spilde tiden og pines med disse evindelige tæsk, som bare skal overstås, så man kan komme videre med den relevante undervisning. En af de vægtige begrundelser for at fastholde de mange tæsk i folkeskolen er ikke mindst, at alle vores nabolande også bruger tæsk. Når børnenes standpunkter i de enkelte fag skal måles, er nationale tæsk af afgørende betydning. Det er vigtigt for måleresultaterne, at børn på tværs af landegrænser udsættes for de samme tæsk. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvordan og hvornår tæskene udføres. Det er dog mit store ønske, især for børnenes skyld, at vi får afskaffet disse formålsløse tæsk i folkeskolen. UPS! Der har desværre indsneget sig en computerfejl i mit staveprogram. Alle de steder, jeg har skrevet "tæsk" skulle der have stået "test" - jeg tæsker lige min PC.

Annonce