Annonce
Debat

Fyns Amts Avis mener: Danmark fremad - Sydfyn tilbage?

Chefredaktør på Fyns Amts Avis, Rikke Bekker. Foto: Katrine Becher Damkjær

Torsdag fremlagde regeringen planen ”Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035”. Og rigtig mange af os kiggede garanteret dybere i planen for – som ved lignende udspil og planer – at vurdere: Hvad høster vi her i vores område? Planen ser da også ud til at være lavet, så alle regioner i landet, alle store byer, alle trafikale problembørn er blevet tilgodeset. Politikerne ved jo lige så godt som vi medier gør, at er der noget, vi som danskere går op i, så er det vores infrastruktur. Helt med rette, for det er jo det, der afgør, om vores hverdag hænger sammen og om vores liv kan fungere i det område, vi nu har valgt at slå os ned.


"Måske en bro fra Bøjden til Fynshav – og to ladestandere i Svendborg. BUM"


Når man hurtigt kaster et blik på, hvordan regeringen tænker her skal se ud i vores område i 2035, så kan det umiddelbart kort opsummeres som: Måske en bro fra Bøjden til Fynshav – og to ladestandere i Svendborg. BUM – så rykker vores område, kan man nemt tænke…

Nu er vi jo helt med på, at der nok ikke er behov for de store motorveje i vores heldigvis herligt naturprægede område. Men hvad blev der af de sydfynske dele af Femern-tankerne med en motor-trafikvej over Tåsinge? Udover at det er tænkt på en regional pulje, hvor der også kan søges efter private penge fra. Hvor er landevejsprincippet for vores færger i Øhavet? Det er fint med en art sommer-interrail, men tænker man fortsat mest vores område ind som feriedestination for trængte storbyfamilier i højsæsonen? Hvad blev der af de nedlagte busruter i landdistrikterne, nu hvor regeringen jo også vil ”genrejse provinsen”?

Det er til gengæld tiltrængt godt, at der i regeringens syv pejlemærker også står, at den kollektive transport skal være attraktiv, at flere skal vælge cyklen og at det skal være trygt at færdes på vejene.

Men hvis vi lige tager det med cyklerne først: 2 milliarder til hele landet… Det får vi vist ikke mange ekstra nye trygge cykelstier for i vores område. Og her ude på landet sker dødsfaldene jo typisk på landevejene – hvordan bliver det her hos os mere trygt med den her nye plan? Og hvordan er det lige, at den kollektive trafik bliver mere attraktiv her hos os? Spørgsmålene for os, der bor her, er langt flere end svarene, desværre.

Samlet set virker planen præget af storbytænkning – og det er da også i omkring storbyerne, at både støj og trængsel er værst, og vi ønsker alle at kunne komme hurtigt og sikkert rundt i landet og mellem byerne. Så gad vide, hvordan transportministeren og regeringen i øvrigt mener, at det her bringer også Sydfyn fremad?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce