Annonce
Debat

Fyns Amts Avis mener: Brug for stram økonomistyring i færgeprojekt

Den idé, der for bare to år siden blot var en spæd idé, som mest af alt mindede om et luftkastel, er nu ved at tage fysisk form på et skibsværft i Riga i Letland. Skroget til den nye færge, der skal sejle mellem Marstal og Rudkøbing, bygges der, inden det sejles til værftet i Hvide Sande, hvor færgen skal gøres færdig, inden den bliver afleveret til rederiet Ærøexpressen og efter planen skal sættes i søen i oktober næste år.

Fyns Amts Avis har været på besøg på værftet i Riga, hvor en flok værftsarbejdere knokler på livet løs. Det kan du læse om i søndagens avis. Og der er da al mulig grund til at dele den næsten barnlige glæde, som bestyrelsesformand Christian Holm udviser, når han er rundt på værftet for at besigtige arbejdet.

For der er behov for en ny færge til Ærø. Det viser blandt andet sidste uges færgekaos med al ønskelig tydelighed. Den ene af de to færger, der sejler mellem Ærøskøbing og Svendborg, og som efterhånden har tyve år på bagen, var i dok otte dage længere end planlagt. Elfærgen Ellen, som for længst skulle have været i drift, ligger stille for kaj i Søby, fordi batterierne var forsinket. Og endelig var den gamle dame Skjoldnæs, som sejler fra Søby til Faaborg og Fynshav, ude af drift på grund af en lidt for voldsom nærkontakt med bolværket i Faaborg.

Dertil kommer, at der i lange perioder af sommerhalvåret er tæt på at være fuldt booket på de nuværende færger, så nogle må droppe deres tur til Ærø. Så en ny færge til Marstal er naturligvis velkommen.

Men der er samtidig også grund til at håbe på, at budgettet holder. For de omkring 51 millioner kroner, der er budgetteret med, rækker kun lige nøjagtig til det allermest nødvendige, og der er ikke råd til hverken krom eller glimmer. Men store anlægsprojekter bliver næsten uden undtagelse altid dyrere end planlagt, og hvad gør Ærøexpressen så?

Der er jo ikke tale om en kommune, der bare kan tage pengene fra kassen, hvis regningen bliver 8,4 millioner større, som det skete for Ærø Kommune i elfærgeprojektet. Og der er ikke tale om en stor privat virksomhed, som kan vælge at investere store summer og dermed også har råd til at kalkulere med en eventuel fordyring.

Her er der bare tale om en flok driftige mænd fra Marstal, der ved venners hjælp (læs: omkring 1500 aktionærer) og velvilje fra to fonde har skrabet de mange penge sammen.

Man har én gang spurgt folk om ekstra hjælp, og den kom da også i form af 1,3 millioner kroner i aktieemission nummer to. Men hvor mange gange kan man lave det nummer? Ender færgen med at blive et par millioner kroner dyrere end forventet, stopper projektet selvfølgelig ikke af den grund. Dertil er det for vigtigt og prestigefyldt. Men det er nu en gang private folks penge, der betaler gildet, og derfor er der ekstra god grund til at have en stram økonomistyring.

Annonce

Men der er samtidig også grund til at håbe på, at budgettet holder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Tietgenprisen 2019 går til en dynamisk mand i spidsen for et driftigt værft

GOG

2019 er væk: GOG-profil opereret i knæet

Debat

Min Mening: Forskellen på prisen på medicin og leverpostej

Hos min købmand koster en fransk leverpostej fra Stryhns normalt 29,95 kroner. Men med jævne mellemrum - cirka en gang om måneden - er leverpostejen på tilbud til 12 kroner. Hvis man har god plads i sin dybfryser, kan man købe så mange bakker med leverpostej, at man er forsynet, ind til købmanden næste gang har tilbud på leverpostej. Det benytter jeg mig gerne af. Det undrer mig ganske vist, at priserne kan svinge så meget, for både når leverpostejen sælges til fast pris og til tilbudspris, så skal der tjenes penge på den. Både til Stryhns og til min købmand. Men det er en almindelig markedsmekanisme, som man trods alt kan forstå. Helt anderledes er det med medicinpriserne i Danmark. Det system er fuldstændig uforståeligt. Her ligger priserne på ingen måde stabilt. I sidste uge kunne man i denne avis læse om en dame fra Aarup, der havde oplevet en prisstigning på 1200 procent på noget medicin mod knogleskørhed, som hun skulle bruge. Det eksempel kan jeg sagtens overtrumfe. For nogle år siden ville jeg købe nogle øjendråber mod høfeber. De har i mange år kostet ti kroner for en lille flaske. Nu var prisen steget til 250 kroner. En stigning på 2500 procent. Det er jo det rene vanvid. Som jeg har forstået det, så afholder Lægemiddelstyrelsen hver anden uge en auktionsrunde, hvor de forskellige medicinproducenter kan byde på, hvad de vil sælge deres produkter for i de næste fjorten dage. Det billigste tilbud vinder retten til at blive anbefalet af apotekerne, og producenten er derved sikret en betydelig andel af salget af det præparat de næste to uger. For de fleste forbrugere vælger selvfølgelig det billigste produkt. Men næste gang man skal have sin medicin, kan prisen være helt anderledes. Hvilket både jeg og damen med knogleskørhed har oplevet. Plus tusindvis af andre danskere. Men auktionssystemet er indrettet sådan, at de forskellige producenter også kan se, hvad deres konkurrenter byder. Det gør selvfølgelig, at man meget nemt kan mistænke hele medicinbranchen for at være præget af karteller, som hemmeligt aftaler priserne på deres varer. Det er i strid med tankerne for den fri konkurrence og den frie prisdannelse. Og det er ligefrem ulovligt at danne karteller. Jeg har selvfølgelig ikke noget imod, at medicinproducenterne skal tjene penge. De har udgifter til forskning og lønninger til deres ansatte. Men der er den forskel på leverpostej og medicin, at jeg kan vælge at lade være med at købe leverpostejen, hvis jeg synes den er for dyr, eller hvis min købmand pludselig skulle få den skøre tanke at sætte prisen op med mange hundrede procent. Så ville jeg måske endda overveje at lave min egen leverpostej. Men det kan man ikke med medicin. Den er i mange tilfælde livsvigtig for de mennesker, der tager den. Og så burde der være et system med gennemskuelige og retfærdige priser. Alt andet er faktisk spekulation i folks helbred, hvilket er forkasteligt.

Ærø

Biltrængsel på havnefronten: Ærøexpressen søger om mere bilplads på Marstal Havn

Annonce