Annonce
Søsiden

Fyllas skipper: - Helst mest mulig sejlads for vind

Her er, hvad Fyllas skipper Mark Ambech ser frem til: En sommer under sejl. Alle hele uger er allerede booket op. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det nye maskineri vil øge skonnertens aktionsradius og forkorte tid til transport-sejlads.

MARSTAL: Trods nyt, stærkere maskineri om bord vil hovedfremdriften på Fylla stadig være vindens kraft i den gamle skonnerts op til 17 sejl.

- Vi vil fortsat bruge sejlene mest muligt, fastslår skipper Mark Ambech.


Det at have noget ekstra power giver også en ekstra sikkerhed, bl. a. i snævert farvand, som vi har her i Øhavet.

Skipper Mark Ambech, Fylla.


Skiftet til en ny og mere ydedygtig maskine er også sket i erkendelse af, at den gamle fra 1976 havde tabt det meste af pusten:

- Vi kunne nemt havne i situationer, hvor de andre skonnerter kunne lægge fra kaj i pålandsvind, men det kunne vi ikke. Det er jo mennesker vi sejler med, og det at have noget ekstra power giver også en ekstra sikkerhed, bl. a. i snævert farvand, som vi har her i Øhavet, forklarer Mark Ambech.

Annonce

Fra 5 til 11 knob

Den 45 år gamle maskine kunne - som skipper udtrykker det - ”med vinden i ryggen og ned ad bakke” give en marchfart på godt fem knob. Med lidt sø og vind imod dykkede loggen hurtigt til de tre knob eller lidt mere:

- Det er ikke ret meget for et skib.

Med det nye maskineri og den nye propel forventer Mark Ambech, at Fylla kan komme op på en marchfart på otte knob og sikkert en topfart på 11 knob:

- Det betyder meget for driften. Vores operationsradius bliver større. Vi kan sikre, at vi er der til tiden og ikke skal bruge flere dage til transportsejlads. Forrige år havde vi en tur i Kolding, hvor vi måtte afsætte halvandet døgn for at være sikre på at være der til aftalt tid.

Fyllas nye maskine ankommet til Marstal. Selvom tremastskonnerten nu får næsten 400 hk at rykke med, vil skipper Mark Ambech helst gå for sejl. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce