Annonce
Søsiden

Udvikling med vind i sejlene: Her har havnen prioriteret det maritime

I Kystliv-hallens bådebyggeri er en håndfuld sejljoller under bygning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I Holbæk har kommunen forbeholdt tidligere erhvervshaller til maritime formål. Nyeste initiativ er aktivitetscentret Kystliv. Søsiden kikkede indenfor.

HOLBÆK Mens kommunale og kulturelle kræfter i Svendborg arbejder for at få opført et nyt teater, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret, går Holbæk en anden vej. I den vestsjællandske by på størrelse med Svendborg har kommunen reserveret havnefrontens tidligere erhvervshaller til maritime formål.

Det synes som en succes. Holbæk vil en maritim havn.

En af de to store i dag kommunalt ejede haller er stillet til rådighed for Nationalmuseets skibsværft. I hallen er museet ved at gennemføre en totalrenovering af galeasen Anna Møller af Svendborg. Publikum kan på alle hverdage opleve museets maritime håndværkere i aktivitet.

En lignende hal ved siden af blev sidste år også taget i brug til maritimt formål. I hallen er frivillige og kommunalt støttede kræfter på foreningsbasis rykket ind og har etableret Kystliv.

I dette tidligere byggemarked er der gulvplads nok til flere håndboldbaner.

Kystlivs aktiviteteter fylder det hele. Bådeværft. Sejlloft. Fiskefartøjer med lokalhistorie. Joller med og uden sejl. En historisk lege-fiskebutik til børnene. Udstilling af tovværk. En reberbane. Plankelager. Opbevaring af master til Holbæks flåde af træskibe i Gamle Havn lige udenfor hallen.

Annonce

SÅDAN GØR DE I HOLBÆK: Fremme af maritimt liv og håndværk på havnen

Søsiden har opfordret Holbæks chef for Kultur, Fritid og Borgerservice, Brian W. Ahlquist til at opridse nogle initiativer kommunen har taget for at fremme det maritime omkring havnen. Her er et redigeret udvalg.

DIALOG: Efter dialog med bl. a. borgere, erhvervsliv, kultur-og fritidsliv blev der i 2016 udviklet temaer, der satte en fem-årig ramme for udviklingen af bl. a. “det maritime liv”. Politikken blev vedtaget i 2017 med en række visioner og planer.

SAMARBEJDE: Fremme af samarbejde mellem nationale, regionale og internationale aktører, uddannelser og erhvervsliv, så der skabes vækst i havnemiljøet.

UDDANNELSE: Udvikling og styrkelse af antallet af uddannelser og uddannelsespladser relateret til maritimt håndværk.

HÅNDVÆRK: Styrke vilkår for håndværksfag og -traditioner på havnen.

AKTIVITETER: Støtte aktiviteter og events, der arbejder aktivt med formidlingen af havnens historie.

FRITIDSLIV: Give fjordliv og kystkultur en central rolle i fritidslivet og undervisningen af børn og unge

UDVIKLING: Udvikle havneområdet og skabe nye mødesteder.

FRIPLADSER: Fripladsordning for træskibe. (I dag har Holbæk over 25 bevaringsværdige skibe i havnen).

NATIONALMUSSET: Aftale med Nationalmuseet om bl. a. hal til rådighed for renovering af galease, en kommende ny træskibsbro, betale løn til Nationalmuseets skipper samt havneplads til museets fartøjer Rut, Pram No. 19 og i denne vinter også til Bonavista af Marstal.

KYSTLIV: Etablering af Kystliv-centret i kommunal hal samt løntilskud til ansatte.

SAMARBEJDE: Samarbejde med Museum Vestsjælland.

PINSETRÆF: Støtte til Træskibenes 2019-pinsetræf (som Svendborg kommune sagde nej til).

HAVNEKULTURFESTIVAL: Årlig støtte til havnekulturfestivalen Skvulp.

RENOVERING: Fondsstøtte til kommunal renovering af bedding og gamle værftsbygninger.

sosn

Joller i serieproduktion

Da Søsiden besøgte hallen, var det første, der sprang i øjnene, en serieproduktion af små fartøjer i træ. Planke for planke bygges en hel håndfuld Isefjord-joller. Et par børn muntrede sig med at feje spåner sammen.

Nybygningerne er en lettere opskaleret kopi af en lokalhistorisk ti fods jolle fra 1934. Når de ege-byggede sejljoller er færdige i løbet af foråret, skal de anvendes til skolebørns sejlads på fjorden.

Også jollernes sejl og tovværk fremstilles på Kystliv. Det er planen, at de fem joller også skal kunne bruges af lokale voksne og med tiden af turister.

To fastansatte

- Jollebyggerne har hele procesen med fra træet til bådene fældes i skoven og alt under bygningen til vi sejler, fisker eller tager på tur i de nye joller, siger bådebygger Ture Møller.

Sammen med rebslager og lærer Carsten Hvid er Ture Møller initiativtager til Kystliv. De er begge ansat på projektet som ledere og har en bred baggrund med formidling af maritimt håndværk og kultur.

Lønkronerne til drift af den almennyttige forening bag Kystliv kommer fra fonde og fra Holbæk Kommune. Desuden har Sparekassen Sjælland-Fyn givet et økonomisk rygstød.

Børn er også velkomne i Kystliv. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Maritim værdiskabelse

Ture Møller forklarer, at visionen om etablering af Kystliv oprindelig ikke var møntet specielt på Holbæk. Kystliv kunne også være blevet i Helsingør, i Roskilde eller - som han siger - for den sags skyld i Svendborg.

- Da vi gik i gang, var det fordi, vi kunne se, at store dele af den traditionelle maritime kulturhistorie var for nedadgående. For os var målet at kunne bruge denne rige, lokale, maritime kulturhistorie til at skabe værdi i vores moderne samfund. Vi vil med Kystliv gerne etablere en ramme for gode fritidsliv, undervisning, inkluderende projekter, fællesskab - også for folk, der normalt ikke interesserer sig for det maritime. Vi vil også gerne tiltrække turisme og i det hele taget med den lokale, maritime kulturhistorie styrke vores by, siger Ture Møller.

Et sjældent syn. Fem træjoller under nybygning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Madammen fra havnen

Udstillings-delen af Kystliv er skabt i tæt samarbejde med Museum Vestsjælland og fremviser bl. a. hengemte genstande fra museets depoter. Kravet er, at alt udstillet skal have en lokal oprindelse.

Blandt effekterne ser vi et lille fladbundet og simpelt fartøj, Strandhuse-prammen. I følge skiltet har den tilhørt en husmand på Egebjergvej. Selvom geografien lyder sydfynsk, er den fra lokalområdet.

Fiskerbåden HK 64 Flid indgår også i udstillingen “Mennesket, Fartøjet og Fjorden”. Ligesom prammen har den i mange år givet adgang til Isefjordens ressourcer. Flid blev bygget som sejlførende fiskerfartøj i 1913 og ernærede på et tidspunkt tre familier. Den stoppede med fiskeri i 1973.

Marie Olsen er også en del af lokalområdets maritime histroeie. Hun var i mange år kendt som “Madammen fra havnen”. For at sikre fiskerne bedre priser etablerede Marie Olsen et fiskesalg. I Kystliv er butikken som fotografisk kulisse opført som en lege-mulighed. Bagved ligger en jolle med skiltet “Kun adgang for børn”.

- Udstillingen afspejler, at vi gerne vil give publikum mulighed for at opleve emner fra et autentisk miljø i det område, vi bor og lever i, siger Ture Møller.

Nybygning af joller. Praktisering af maritime håndværk er en vigtig del af Kystliv. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Skole-kontakt vigtig

For Kystliv er en nær kontakt til områdets skoler højt prioriteret.

- Undervisning er en hovedting for os. Vi er ved at lave et færdigt forløb i samarbejde med skoleforvaltningen. Vi vil gerne have anerkendt, at det vi gør i Kystliv er en måde at arbejde med læring på, siger Ture Møller:

- Det handler bl. a. om, hvordan man kan bruge fremstilling af en mast eller et sejl i forhold til at arbejde med fx bevægelse i skolen eller i fagområder som natur, fysik, matematik eller teknik. En god sidegevinst for eleverne er så, at de lærer noget lokal, maritim kulturhistorie og finder ud af , at Holbæk ikke er grundlagt af Hennes og Mauritz eller af McDonalds, siger Ture Møller.

En fotografisk kulisse af fiskesalget drevet af ”Madammen fra havnen” alias Marie Olsen. Nu er butikken og en jolle bagved tumleplads for børn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Jollen bag fiskebutikken er forbeholdt Kystlivs yngste besøgende. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Her kan børn lege fiskebutik - eller gå om bord i en jolle med lokalhistorie. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fiskerkutteren HK 64 Flid har en lang historie i det lokale farvand. Nu er den bevaret autentisk til udstilling i Kystliv. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den lille kutter Flid bærer på flere generationers historie i det lokale farvand. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Udførelse og udstilling af maritime håndværk som fx rebslageri er et vigtigt element i Kystliv. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fra Kystlivs hjørne med tovværk-arbejde. Desværre er billedet ikke med duft ... Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Denne simple Strandhuse-pram skaffede en husmands-familie adgang til Isefjordens ressourcer. Nu er den bevaret og udstillet i Kystliv. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Holbæks gamle havn har omkring 25 bevaringsværdige træskibe. En del af masterne overvintrer i Kystliv. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kystlivs museale del rummer også en samling af fartøjs-typer fra lokalområdet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Gamle maritime håndværks materialer har høj prioritet i Kystliv - fx tovværk og reb. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kystliv har også et plankelager til nybygning og reparationer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Dette tidligere Silvan-byggemarked på havnen rummer nu Kystliv. Ved siden af ligger en anden lignende hal, som Holbæk kommune har stillet til rådighed for Nationalmuseets skibsværft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kystliv-hallens loftshøjde giver plads til at vise lokalhistoriske fartøjer med sejl og rig. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Konsensus og god karma i byrådet

Læserbrev: Byrådsmødet i tirsdags varede 38 minutter. Tro mig, jeg tog tid. Der var store vigtigt beslutninger på dagsordenen. Varmepumpe, klimasikring, Simac, solcelleanlæg, landsstævne og Bagergade. Alt blev i fællesskab nikket igennem, og bortset fra Enhedslistens politik-strategiske kommentarer, så udeblev diskussionerne, og alle stemplede ind på de, for os alle, så vigtige beslutninger. Tak for det, og tak til borgmesteren for forarbejdet og for at skabe en fornemmelse af fælles ejerskab. Det glæder mig, at der er ro på, og det må ligeledes glæde borgerne og erhvervslivet, at der konstant søges konsensus og fælles fodslaw om byens udfordringer. Erhvervslivet fortæller, at de godt kan lide, at der er politisk ro på - og det er der jo. Nu ser jeg frem til årets DI-erhvervsundersøgelse og håber, at firmaerne også honorerer indsatsen, hvis de fornemmer fremgang på det felt. Det var kun udenfor rådhussalens ruder, at regnen bankede på, og diskussionerne udeblev formentlig også fordi, at der ikke var hotte emner som for eksempel ”tagsten” på agendaen. Ifølge avisens udsendte, så var breaking news, at den kære Susanne Gustenhoff (EL) kom til at afsløre, at der formentlig kommer gratis bustransport til Landsstævnet. Ja, ja, sådan sætter vi jo vores prioriteter hver især. Min var, at der var god karma og konsensus på en kort byrådsmøde omkring så vigtige beslutninger.

Svendborg

Statsministerbesøg i Svendborg: Spørgelystent publikum holdt Frederiksen til ilden

Annonce