Annonce
Søsiden

Fuld fart frem på Faaborg Fjord: Søens arbejdshest i sprint

Den knap otte meter lange arbejdsbåd er blevet en succes for Tuco i Faaborg. Marchhastigheden er 25 knob. Topfarten ligger pænt over de 30 knob. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tuco-værftet har succes med sin otte meter kabinebåd, som det efterhånden har bygget 29 af. Søsiden fik en rask tur i den nyeste - solgt til en norsk fiskeopdrætter.

FAABORG FJORD - Vi du prøve at styre den, spørger bådens fører, Jonas Pedersen og overlader rattet til Søsidens handskeklædte hænder.

Med en fart i omegnen af 30 knob pisker den nybyggede arbejdsbåd over en solbeskinnet Faaborg Fjord. Ude i formiddagsdisen skimter vi færgerne til Lyø/Avernakø og Bjørnø.

Om bord må vi både holde corona-afstand og tale højt. Sejldrevets 300 Volvo-heste under agterdækket arbejder ikke lydløst.

Bedømt på denne tur opleves gangen i søen at være stabil.

- Vi bygger kun både med V-formede skrog. Det koster lidt mere i brændstof , men de har et bedre greb vandet end fladbundede både har. Det styrker sikkerheden. Der er kun en ting, der virker, og det er en dyb V-bund, fastslår Jonas Pedersen, direktør og medejer af Tuco Marine Group i Faaborg.

Annonce
- Vi er ikke ude og konstruere nye både hver gang. Vi ved, hvordan de virker. Vi og vores kunder har prøvet dem i praksis.

Godt greb i bølgerne

Et godt greb i bølger større end dem, Faaborg Fjord kunne levere forleden, får denne kvikke og robuste ProZero 8M Full Cabin snart brug for.

Båden, vi sejler i, er solgt til fiskeopdræt-koncernen Egil Kristoffersen & Sønner på de stormomsuste Lofoten-øer i det nordnorske. Kiistina, som den er navngivet, skal anvendes til transport af mandskab fra havnen til foderstationer ved de flydende net til opdræt. Undervejs derud kan op til seks medarbejdere sidde flystol-komfortabelt og nyde udsigten gennem kabinens store vinduer.

- Vores standard-båd

Mens vi sprinter ud over Faaborg Fjord, får Jonas Pedersen fortalt, at båd-typen vi sidder i, er blevet en succes for Tuco:

- Det er lige før, at vi kan kalde denne type for vores standard-båd, siger Jonas Pedersen og henviser til, at værftet har leveret 29 eksemplarer. Alene i år er det blevet til en håndfuld. Den forrige i ordrebogen var også til en norsk fiskeopdrætter.

- De norske kunder har vi det ekstra godt med. Konkurrencen fra udlandet er hård, ikke mindst fra bådebyggere i Norge, siger Jonas Pedersen.

FAKTA: Tuco Marine Group, Faaborg

Tuco Marine Group på Krogsbjergvej i Faaborgs industrikvarter blev startet i 1998 som JJ Bådhåndværk af bådebyggerne Jonas Pedersen og Jakob Frost fra

Faaborg. Grundlæggerne er stadig hovedaktionærer i virksomheden, der også omfatter Tuco Yacht Yard og Tuco Composites.

Under navnet JJ Båndværk nåede værftet og dets omkring 30 ansatte op på at levere omkring 200 nybyggede lystbåde.

Navnet blev i 2002 ændret til Tuco, der dækker over makkerskabet mellem ejerne, “two in company”.

I de første år koncentrerede værftet sig mest om bygning, service og reparation af sejlbåde. I værftets tidligere tid blev der udført opgaver for bl. a. Walsteds Baadeværft på Thurø og X-Yachts i Haderslev. Tuco har også produceret bl. a. Svendborg-konstruktøren Bjørn Jensens Impala-sejlbåde og en ny udgave af speedbåds-klassikeren Coronet.

Fra 2002 og frem byggede Tuco tre 80 fods luksusyachts for det senere ophørte Royal Denship.

Fra 2009 og nogle år frem leverede Tuco i alt fem kulfiber-konstruerede færger til Norge.

Tucos fokus er i dag udvikling og fremstilling af hurtige, lette, mindre både til det profesionelle marked opdelt i segmenterne orange (monteret på andet fartøj, fx. offshore), gul (kystnære arbejdsbåde) og grå (forsvar, politi og sikkerhed).

Tuco modtog i 2005 den regionale, fynske udviklingspris

Tuco fik i 2016 13,8 mio kr fra EUs udviklingsfond til udvikling af bådserien ProZero.

Tuco beskæftiger omkring 25 ansatte i Faaborg og har salgsagenturer i lande verden over.

Siden starten i 1998 er leveret omkring 320 både fra Tuco. sosn

- Vi forfiner hele tiden

Hurtiggående arbejdsbåde kan leveres fra mange danske bådeværfter. I følge Jonas Pedersen er Tucos særlige styrke, at værftet har egen afdeling for konstruktion, og at det har en lang reference-liste med gennemprøvede både i drift hos kunder.

- Vi er de eneste herhjemme, der hele tiden arbejder på at forfine det, vi laver. Konkurrenterne får typisk lavet et design hos en konstruktør for at få bygget et enkelt eksemplar. Vi er ikke ude og konstruere nye skibe hver gang. Vi ved, hvordan de virker. Vi og vores kunder har prøvet dem i praksis, siger Jonas Pedersen.

Denne udgave af arbejdsbåden kan også manøvreres fra agterdækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

200 varianter

Alle både fra værftet i Faaborg bærer i dag fornavnet ProZero.

Programmet lanceres som “hurtige både til professionelle” og er opbygget af moduler. Konceptet betyder, at kundens muligheder for kombinationer er på mere end 200.

Alle Tucos både i længder fra 7,5 til 16 meter er bygget over de V-formede skrog. Fra programmet kan leveres åbne, halvåbne og lukkede både i kulfiber eller glasfiber-komposit.

Bredden er variabel, og bådene tilbydes med en række muligheder for fremdrift: Udenbords eller indenbords som vandjet, fast propel-aksel, såkaldt Z-drev eller pods. Det sidste er en fremadrettet, el-drevet propel monteret på en styrbar sokkel.

Alle Tucos ProZero-fartøjer har V-formet underskrog. Det øger stabilitet, men også til en vis grad brændstofforbrug sammenlignet med fladbundet skrog. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Z-drev populært

Den mest solgte fremdrift er indenbords motor med Z-drev, hvor motor, propel og ror-funktion er en integreret enhed.

- Redningsfartøjer kan af sikkerhedsgrunde have en fordel i vandjet, forklarer Jonas Pedersen.

Også Søværnets Tuco-opmålingsfartøjer, som Søsiden fortalte om sidste sommer, var udstyret med vandjet:

- Det kan have en fordel ved lavt vand, siger Jonas Pedersen og peger på, at det til gengæld stiller større krav til bådføreren at manøvrere et fartøj styret af to vandstråler.

Arbejdsbåden klar til levering i Faaborg. Næste stop Lofoten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ikke 8,00, men 7,95

Når vi tidligere i artiklen noterede, at denne arbejdsbåd måler otte meter, er det en påstand, der ikke tåler fakta-tjek. Den helt nøjagtige længde er 7,95 meter, og det er velovervejet. Når arbejdsbåde solgt til brug i Norge overstiger 7,99 meter, træder andre regler i kraft, og det har konstruktørerne haft styr på hos en eksport-orienteret virksomhed som Tuco.

Den friske tur på fjorden nærmer sig sin afslutning.

Søsiden hopper i land ved en af marinaens broer, og Jonas Pedersen tager lige et par foto-runder udenfor havnens ydermole.

Hvad denne otte meter arbejdsbåd fra Tuco koster ...?

- Det er i den dyre ende, lyder det fra Jonas Pedersen:

- Prisen ligger på omkring en million kroner.

Jonas Pedersen på bådførerens plads i Tucos populære 8M arbejdsbåd. I kabinen er monteret i alt seks komfortable sæder. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bådførerpladsen i ProZero'en. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Friskpisket skum på Faaborg Fjord. Loggen har passeret de 30 knob. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Adgangen til arbejdsbåden kan ske over trinene i stævnen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Under dørken på agterdækket af Kistiina brummer en Volvo Penta D4 på 300 heste. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
ProZero-bådene kan leveres i mere end 200 varianter. Otte meter kabinebåden er en af Tucos mest populære, fortæller Jonas Pedersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Denne ProZero er bygget i glasfiber-komposit. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det såkaldte Z-drev er en integreret del af motoren. Z-drevet med propellen er også fartøjets ror. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tucos retter sit program af ProZeo-både mod tre grupper af kunder: Militær, sikkerhed og politi, arbejdsbåde og offshore. Den sidste kategori er såkaldte daugther-crafts, der har et andet fartøj som base. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tucos bygge- og servicehal. En halvåben udgave af ProZero 8M er under konstruktion. Båden er den første af to solgt til det italienske konsortium, der står bag bygning af den nye Storstrømbro. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Denne halvåbne udgave af Tucos ProZero 8M-arbejdsbåd skal leveres til det italienske konsortium, der skal bygge den nye Storstrømsbro. Som det ses udstyres båden med udenbordsmotor. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø For abonnenter

Mistillid, illoyalt og ufortjent: Fond opsiger samarbejde om solcellepark med forening, den selv har stiftet

Annonce