Annonce
Søsiden

Fremtidssikret teknik: Øhavets første hybrid-færge

M/f Ærøxpressen, der går i daglig drift Marstal-Rudkøbing om ti dage, 18. december, er den første hybrid-færge i Det Sydfynske Øhav. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den nybyggede m/f Ærøxpressen kan sejle endnu mere miljø-venligt. Før premieren den 18. december kikker Søsiden under dæk - ned til maskineri og batterier.

MARSTAL: Hver gang den nye Ærøxpressen anløber Marstal eller Rudkøbing, vil det ske ligeså lydsvagt og røgfrit, som ved den rent batteridrevne Søby-færge Ellen.

Forklaringen på Ærøxpressens miljø-venlige anløb er, at færgen skifter om til batteridrift, når den nærmer sig færgelejerne. Den tekniske forskel på de to Ærø-færger er, at Ellen sejler på batteri hele vejen. Det betyder i praksis, at Ellen kun kan sejle på batterier opladt i lejet i Søby.

Ærøxpressen - derimod - kan også sejle på frisk-produceret strøm leveret af to snurrende dieselmotorer om bord.

Annonce

Overblik: Batteri og hybrid i dansk færgefart

Rene batteri-færger i Danmark:

  • Fem havnebusser i København (fra 2020).
  • M/f Ellen på Søby-Fynshav (2019).
  • To af Forseas Øresunds-færger (2018).
    (dog med mulighed for at anvende de gamle dieselmotorer).
  • To havnerundfarter i København (2009 og 2013).

Hybrid-færger i og til/fra Danmark:

  • M/f Ærøxpressen, Marstal-Rudkøbing (nybygget, 2019)
  • M/f Kanalen, Thyborøn-Agger (nybygget, 2018)
  • M/f Stena Jutlandica på Frederikshavn-Göteborg (ombygget 2018).
  • M/f Venø Færgen i Limfjorden (ombygget, 2016).
  • Seks Scandlines-færger på Østersøen (to nybygget 2016, fire ombygget 2013-2014).

Sådan fungerer det

Lidt teknik - kort fortalt.

Ærøxpressens to diesel-motorer trækker et par generatorer. De laver strøm. Under det meste af overfarten overføres denne frisk-producerede strøm til elmotorerne tilkoblet propellerne. Er der strøm i overskud, hældes den - populært sagt - på batterierne til brug ved færgens ankomst og afgang.

Når diesel-generatorerne laver mere strøm, end der umiddelbart er behov for til sejlads og øvrigt strøm-krævende, skyldes det, at Ærøxpressens startede diesel-motorer kører konstant med en af to mulige hastigheder. Det gør de, uanset om der er brug for den aktuelt producerede energi eller ej. Hvis ikke overskuddet som på Ærøxpressen og andre hybrid-færger kunne gemmes på batterierne, ville energien så at sige gå op i den blå luft.

M/f Kanalen fra Søby

Med denne moderne teknik om bord, bliver m/f Ærøxpressen den første såkaldte hybrid-færge i Det Sydfynske Øhav. Tilmed er Ærøxpressen en af Danmarks første bil- og passagerfærger nybygget til hybrid fremdrift.

En anden nybygning i samme størrelse er m/f Kanalen på ruten Thyborøn-Agger. Denne bil- og passagerfærge blev leveret fra Søby Værft sidste år. M/f Kanalen betjener den godt et kvarter lange overfart i det vestligste Limfjorden.

I noget større skala er de delvis Fayard-nybyggede Scandlines-færger Berlin og Copenhagen. De sejler på overfarten Gedser-Rostock. Præcis som Ærøxpressen kan gøre det, lader færgerne op under sejlads i det åbne farvand og skifter til batterierne, når de nærmer sig færgelejerne.

Flere af Scandlines ældre færger er i øvrigt ombygget til hybrid-drift. Det samme gælder to af rederiet Forseas færger på Helsingør-Helsingborg og færgen Stena Jutlandica på Frederikshavn-Göteborg. Både disse store udlands-færger og Ærøxpressen har ladestik i land. Ærøxpressens relativt lille ladestation er etableret i Marstal og bruges kun ved længerevarende anløb samt natten over.

Den ene af de to Scania 750 hk diesel-motorer, der trækker Ærøxpressens generatorer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ellens kapacitet er slået

Sammenlignet med Ellen og de langt større hybrid-færger til Tyskland og Sverige, er Ærøxpressens batteripakke af de mindste. Kapaciteten ligger på 316 kWh. Her er Ellens kapacitet på godt 4000 kWh. Dermed er Ellen pt. blandt verdens største færger alene målt i batteri-kapacitet.

Men - udviklingen på dette felt går stærkt. Tidligere i år blev Ellens batteri-kapacitet overhalet af færgen Color Hybrid, der sejler i taxfree-fart mellem Norge og Sverige. Som navnet røber, er den ikke en udelukkende batterifærge. Der er også diesel om bord, men den norske færge har større batteri-pakke end Ærøs Ellen har. Ca. 5000 kWh.

Alt maskineri og teknik på Ærøxpressen overvåges fra kommandobroen. Denne skærm viser batteriernes tilstand. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Plads til flere batterier

Søsiden har set batterirummet under dækket på Ærøxpressen. Ved siden af, er der ubrugt plads til flere batterier og systemer til bl. a. køling.

Når batterier forventes at blive billigere og mere ydedygtige, er det planen efterhånden at øge Ærøxpressens andel af fremdrift på strøm fra batterier. At det skal gå den miljøvenlige vej ligger også i Ærøxpressens finansieringsaftale med Danmarks Grønne Investeringsfond.

På sigt er det også en mulighed for Ærøxpressen at sejle på udelukkende batteri-strøm - ligesom Ellen. Det vil så kræve en eller to større ladestationer i land.

Ved siden af Ærøxpressens batterirum står skabe med mængder af elektronik, der knytter sig til de luftkølede batterier. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ærøxpressens batterirum med en kapacitet på 316 kWh. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På denne disponible plads ved siden af batterirummet er der fremtidssikret plads til flere batterier og tilhørende elektronik. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Så klinisk rent ser der ud lige under Ærøxpressens vogndæk agterude. De to store enheder er el-motorerne og deres gear. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den ene el-motor. I midten gearet. Under plat-formen (tv.) løber skrueakslen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den Søby Værft-byggede m/f Kanalen - dansk indenrigstrafiks første nybyggede hybrid-færge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den også Søby Værft-byggede m/f Ellen - dansk indenrigstrafiks første nybyggede batteri-færge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Brandårsag ukendt: Ild i madras

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];