Annonce
Fyn

Forsikringsselskab vil med i bilen: Kør sikkert og få lavere selvrisiko

Med appen Bilist+ håber LB Forsikring at samle 5000 kunder, som vil teste, om appen kan medvirke til at sænke antallet af skader og ulykker. Foto: LB Forsikring.
En app på mobiltelefonen samler data om farlige situationer under bilkørsel - det skal få bilisterne til at fokusere på sikker kørsel.
Annonce

Fyn: Hånden på hjertet: Kan du altid lade være med at kigge på din mobiltelefon, mens du kører bil? Uopmærksomhed spiller en afgørende rolle i to ud af tre trafikulykker, og uopmærksomhed i trafikken koster liv. Det budskab er blevet gentaget i adskillige kampagner, og forsikringsselskabet LB Forsikring vil nu teste, om det er muligt at "nudge" bilister til at køre mere sikkert - det vil sige at skabe en adfærdsforandring hos dem, der sidder bag rattet.

I løbet af det næste halve år håber forsikringsselskabet at samle en gruppe på 5000 bilejere blandt sine medlemmer, som skal teste, om selskabets nye app, Bilist+, kan give det ønskede resultat.

Appen registrerer ved hjælp af mobiltelefonens sensorer data om brugerens bilkørsel, og både bilisten og forsikringsselskabet kan se oplysningerne om potentielt farlige situationer, for eksempel hårde opbremsninger eller brug af mobiltelefonen under kørsel. Ud fra de data, som appen samler, udregnes en månedlig score, som kan reducere bilistens selvrisiko, hvis vedkommende skulle komme ud for en skade på bilen.

- Vi vil gerne være med til at højne trafiksikkerheden og forhindre ulykker. Det er hovedformålet med, at vi tester Bilist+. Ved at give vores medlemmer indsigt i deres kørsel og en økonomisk nudging håber vi på at få flere til at tænke over, hvordan de kører og måske ændre lidt i deres adfærd i trafikken, siger Mikkel Frost Kopenhagen, direktør for Strategi og innovation i LB Forsikring.

Bilist+ samler kørselsdata

Appen bruger sensordata fra mobiltelefonens gps, accelerometer, gyroskop, barometer og magnetometer. Appen registrerer også brug af mobiltelefonen under kørsel.

Bilisten optjener point på baggrund af tidspunkt for køreture, antal kørte kilometer, mobilbrug under kørsel og hårde opbremsninger. Hvis man optjener minimum 70 point om måneden, omregnes hvert point til en krone, og man kan samle op til 1500 kroner, der kan bruges som rabat på selvrisikoen, hvis der en dag sker en skade på bilen.

Man mister ikke den rabat, der er optjent, hvis man på et tidspunkt vælger at slette appen.

LB Forsikring garanterer, at data fra appen ikke vil blive brugt ved en eventuel skadebehandling, og at de ikke har indflydelse på bilforsikringens pris eller vilkår.

Annonce

Ikke rabat på forsikringens pris

Det er frivilligt for kunderne at installere appen, og de, der vælger at være med i forsøget, skal ikke være bange for, at oplysninger om deres bilkørsel kan komme til at koste dem en dyrere forsikring.

- Vi bruger data til at belønne dem, der kører godt, ikke til at straffe dem, der ikke kører så godt. Samtidig får du selv oplysninger om din bevægelser i trafikken, som du kan bruge til at gøre din kørsel mere sikker og undgå farlige situationer. Det tror vi godt, vores medlemmer kan se en fordel i, siger Robert Kielerstajn, som er co-head i LBeta, LB Forsikrings innovationshub.

Selskabet har inviteret nogle af sine kunder til at diskutere, hvilke løsninger der bør afprøves, og det er i den forbindelse besluttet, at god kørsel skal belønnes med en lavere selvrisiko, men ikke med en rabat på forsikringens pris.

Brugerne af appen Bilist+ får point for sikker kørsel, og pointene omregnes til kroner, som kan bruges til rabat på selvrisikoen, hvis bilen får en skade. Foto: LB Forsikring.

- Vi er fuldt ud opmærksomme på, at vi har et marked, hvor der er meget fokus på præmiereduktion. Men vi er jo medlemsejet, og vores medlemmer er, ligesom vi er, interesserede i at have et vejnet og en trafik, hvor der er stor sikkerhed. Og vi er optaget af at forhindre skader. Så vi har inddraget vores medlemmer og talt om, hvordan vi får påvirket en god adfærd i trafikken, og der er vi kommet overens med, at det er selvrisikoen, som vi godt kunne tænke os at undersøge effekten af, siger Mikkel Frost Kopenhagen.

- Men de af jeres kunder, som kører pænest, er vel netop dem, der har mindst sandsynlighed for at få glæde af en lavere selvrisiko?

- Ja, men det er ikke altid en selv, der påvirker, om man får en skade. Man kan jo også få en bilkabule. Vi har spurgt vores medlemmer, hvad de synes om det her, og de er selvfølgelig opmærksomme på, at hvis man begynder at præmiere dem, der kører godt, kan det også få en påvirkning af dem, der ikke kører så godt.

- Hvis man begynder at lade kørselsadfærden påvirke ens præmieniveau, vil nogle få en lavere præmie, men der er også nogle, der vil få en højere præmie. Den usikkerhed har også påvirket vores medlemmers vurdering af den løsning, vi kommer med, og det er derfor, vi har valgt at give rabat på selvrisiko.


Vi bruger data til at belønne dem, der kører godt, ikke til at straffe dem, der ikke kører så godt. Samtidig får du selv oplysninger om din bevægelser i trafikken, som du kan bruge til at gøre din kørsel mere sikker og undgå farlige situationer. Det tror vi godt, vores medlemmer kan se en fordel i.

Robert Kielerstajn, co-head i LBeta


Annonce

Jo flere brugere, jo bedre

- Forventer I, at det på et tidspunkt bliver et krav til jeres kunder at få installeret appen?

- Så langt er vi slet ikke kommet endnu i vores vurdering. Det her er et pilotprojekt, og tiden vil vise, hvor det bærer hen.

- Men hvis I forlangte, at man havde appen på sin telefon som bilforsikringskunde hos jer, ville det vel hjælpe med at identificere de farlige eller dyre kunder?

- Ja, men tilbage til udgangspunktet: Vi er medlemsejet, og det vil sige, at vi har ikke en selvstændig interesse i at skabe profit til andre end vores medlemmer. Så basalt set handler det for os om at påvirke adfærden i trafikken - hvis vi kan forhindre skader, er det godt for alle vores medlemmer, men også for samfundet som helhed. Men hvis effekten af den pilottest, vi kører, er rigtig god, så er det klart, at vi gerne vil udbrede den til en større andel. Jo flere der bruger denne løsning, jo bedre er det for helheden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Borgmester til de ærøske forbrugere: Hvis du handler lokalt i dag, vil butikken også være der i morgen

Annonce