Annonce
Svendborg

Foredrag: Tre generationer i søværnet

Mogens Højstrup holder i Marinestuen Færgevej 5 foredraget "Mit liv med søværnet i tre generationer" den 31. oktober. Privatfoto

Svendborg: Torsdag den 31. oktober kl. 19 fortæller Mogens Højstrup fra sin tid i søværnet i Marinestuen på Færgevej.

"Mit liv med søværnet i tre generationer" hedder foredraget, hvor Mogens Højstrup både fortæller og viser billeder. Mogens blev født i 1943 og voksede op i Nyboder. Her blev han "flasket" op i det maritime miljø, da hans far havde gjort tjeneste fra 1938 til 1968, og hans farfar havde gjort tjeneste i søværnet fra 1900 til 1910.

Mogens Højstrup kom selv ind i søværnet i 1965 og var skibsinspektør frem til sin pensionering.

Svendborg Marineforening står bag foredragsarrangementet. /EXP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Tietgenprisen 2019 går til en dynamisk mand i spidsen for et driftigt værft

Læserbrev

Debat: Hvor grøn er Svendborg kommune?

Bybusserne i Svendborg er i øjeblikket i udbud. Svendborg Kommune har bevist fravalgt muligheden for, at busselskaber kan byde ind med el-busser, man har heller ikke sikret sig imod, at der kan bydes ind med gamle slidte Fiat-busser. Svendborg Kommune betaler i øjeblikket cirka 20 millioner om året til bybusser, det kunne jo være interessant at regne på, om vi kunne gøre lige som Ærø, gratis busser og derved udnytte de tomme busser, der kører rundt uden for skolernes mødetid. Kontrakten bør være på mindst 10 år og helst 15 år, så vognmanden kan sikre lang afskrivning på busserne. Levetiden på el-busser er mindst dobbelt så lang som dieselbusser, da det om otte år vil være helt umuligt at komme af med en dieselbus. Der er masser af busselskaber, der gerne vil byde ind med el-busser, de får bare ikke lov til det. Man har stor succes i Roskilde med 20 kinesiske bybusser. Kineserne har lavet over 500.000 el-busser og er teknisk langt foran tyskerne. En el-bus giver en ”brændstofbesparelse” på 80 procent, bremserne slides ikke, da bremseenergi tilbageføres til batteriet. Der er ingen olieskift, ingen udstødning, katalysator, partikelfilter, Adblue og motoren holder meget længere. El-busser kan køre over 600 kilometer på en opladning, længste rute i Svendborg er 330 kilometer. På 10 minutter kan der lades 100 kilometer på. Normalt vil busserne lade op i de 10,5 timer, de står stille om natten, derved opnås en levetid på over 16 år på batterierne. Ved at gøre det gratis, sparer man også kontrollørerne, betaling til billetsystem, chaufføren skal ikke bruge tid på billettering og afregning til fyraften. Man kan evt. også spare kontingent til Fynbus, da vognmanden kan stå for administrationen. Det vil mindske forureningen voldsomt i midtbyen, samtidig bliver der masser af parkeringspladser til overs. Svendborg Kommune kunne opnå en varig positivt branding, i modsætning til tre dages landsstævne. Dette kunne hjælpe kommunen med at leve op til deres klimaplan, minus 900 tons CO2 pr. år, plus reduceret CO2 og miljøbelastning i midtbyen fra privatbiler. Sidegevinsten er færre syge, og dermed en kommunal besparelse. Udsæt nu det udbud, og få el-busser ind i udbudsmaterialet, jeg bidrager gerne gratis til at omsætte de 300 millioner til 10 gratis el busser. SEF bidrager også gerne. Hvornår går byrådsmedlemmerne fra snak og over til handling?

Ærø

Biltrængsel på havnefronten: Ærøexpressen søger om mere bilplads på Marstal Havn

Annonce