x
Annonce
Danmark

Forbrugerrådet: Priser på hvidevarer bliver bevidst gjort uigennemskuelige

Det er stort set umuligt for forbrugerne at sammenligne priserne på hårde hvidevarer som eksempelvis vaskemaskiner. Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, der kritiserer både producenterne og forhandlere for at bruge mange forskellige modelnumre til stort set ens produkter.

Prissammenligning: Hvis Hr. og Fru Danmark vil købe en parfume fra et bestemt mærke eller en Iphone-mobiltelefon, kan de skabe sig et overblik over de forskellige modeller og priser på få minutter. Vil de derimod købe en vaskemaskine starter der ifølge Forbrugerrådet Tænk et større detektivarbejde.

Hårde hvidevarebranchen er nemlig kendetegnet ved at have et hav af forskellige modelnavne på produkter, der ifølge Forbrugerrådet er stort set identiske. Ofte er der kun en enkelt eller få forhandlere af hver model, og det forhindrer forbrugerne i at tjekke priserne på produkterne på de prissammenligningssider, de ellers gør brug af, lyder det fra forbrugerrådet.

- Det er helt centralt, at det handler om at gøre det vanskeligt hvis ikke umuligt for forbrugerne at sammenligne priser og kvalitet på produkter, siger Martin Salamon, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Han oplever, at udbredelsen af de mange forskellige modelnumre har taget fart, efter de mange prissammenligningsportaler er kommet til.

- Meningen med dem er, at man kan sammenligne produkter, deres indhold og priser og på den måde se, hvem der har de bedste tilbud. Det spændes der ben for her.

Annonce

Avisens test

På Avisen Danmark har vi gennemgået en del af Mieles 47 modeller af vaskemaskiner og Boschs 45 modeller. Det viser sig hurtigt at forskellene mellem modellerne i mange tilfælde er minimale. Som eksempel er Boschs vaskemaskiner WAWH26I9SN og WAWH269PSN stort set ens. Den ene har et ekstra strygeletprogram, mens den anden har sølvfarvet knap og ring. Alligevel er prisforskellen knap 3000 kroner, når Pricerunner finder de billigste priser.

Vaskemaskinen med den sølvfarvede ring er kun til salg hos Punkt 1 og Power, der har samme ejerkreds. De to butikker tager 8999 kroner for modellen. Den anden stort set identiske model med hvid ring og et ekstra strygeletprogram sælges derimod af fire forskellige forhandlere, og her er den billigste pris 6289 kroner.

Billedet er det samme, når vi tjekker vaskemaskinerne på Mieles hjemmeside. Som eksempel kan nævnes modellen WWF 120, der udover Mieles egen hjemmeside kun er til salg i Elgiganten. Her er prisen hos Elgiganten 9999 kroner. Elgiganten har også den stort set identiske model WCF 130 til salg, men her er de tre forhandlere om buddet. Elgiganten har den billigste pris med 6899 kroner. Den eneste forskel på de to maskiner er, at den ene har en ring i en mørkere nuance af sølv og et lidt anderledes paneldesign. Ingen af priserne er et tilbud, og på Mieles egen hjemmeside er prisen på de to maskiner den samme.

Efter avisen Danmark oplyste de to omtalte modelnumre til Bosch, har Power ændret prisen på vaskemaskinen med den sølvfarvede ring, så den nu koster 5555 kroner i stedet for 8999 kroner.

Minimale forskelle

Martin Andersen, direktør for prissammenligningstjenesten Pricerunner, er enig i, at det er problematisk med de mange modelnavne til stort set identiske produkter.

- Ofte er der bare et bogstav til forskel i endelsen. Men det gør, at vi ikke kan sammenligne produkterne prismæssigt. Senest er vi også begyndt at se det indenfor møbler, hvor to tilsyneladende ens produkter får forskellige navne, siger han.

Ifølge Gitte Sørensen, projektleder for test og analyse hos Forbrugerrådet Tænk, er der et højt antal modelnavne indenfor de fleste hårde hvidevarer. Men de oplever det især som et problem indenfor opvaskemaskiner og vaskemaskiner.

- Forskellen på mange af produkterne er minimal. Det kan være farven på ringen rundt om lågen, eller om panelet er skråt. Producenterne fortæller os også, at produkterne er stort set identiske, siger hun.

Priser afhænger af antal udbydere

Avisen Danmark har lavet en gennemgang af nogle af Miele og Boschs mange modeller af vaskemaskiner. Den viser, at prisforskellen mellem to næsten identiske vaskemaskiner i flere tilfælde er flere tusinde kroner, og at prisen ofte er afhængig af, hvor mange der udbyder den enkelte model.

- Med de mange forskellige modelnavne kan producenter og forhandlere kaste tvivl over, om produkterne er sammenlignelige og om priserne er. Det er vores klare indtryk, at det vejer tungt i beslutningen om at have så mange forskellige modeller, hvor farver på knapper og den slags spiller en rolle, siger Martin Salamon.

Miele oplyser til avisen Danmark, at firmaet laver forskellige modelnavne, når der er forskelle som eksempelvis styreformer, programmer, om der er et lige eller skråt panel, om maskinen er med eller uden glaslåge, og hvis der er forskellige farver. Hos Bosch er forklaringen på de mange forskellige modelnavne, at de dækker et stort nordisk marked, og at forbrugerne skal have mulighed for at vælge mellem mange programmer, størrelser og designs.

- Frustrerende for forbrugerne

Mette Ertel, ansvarlig for brand og kommunikation hos Bosch, oplyser også, at der nogle gange indgås aftaler med forhandlerne om "eneforhandling". Det betyder, at en bestemt forhandler får eneret på at sælge en bestemt model.

- Det er en del af vores forhandling med forhandlerne, at der i årsaftalerne kan indgå produkter, de får i eneforhandling. Jeg vil ikke komme nærmere ind på det, siger hun.

Mette Ertel ønsker heller ikke at forholde sig til, hvordan forhandlerne efterfølgende prissætter Boschs produkter.

Hos Forbrugerrådet Tænk ærgrer Martin Salamon sig på forbrugernes vegne.

- Det er frustrerende for forbrugerne, når de opdager de har betalt tusindvis af kroner for meget for noget, der reelt kunne fås billigere et andet sted. Vi mener, producenter og forhandlere bør konkurrere på kvalitet og pris, og ikke på hvor uigennemskueligt de kan gøre det, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Coronakrisen skal ikke gøre os naive

Vi kender melodien: Når det går godt ender pengene i lommerne på private, når det går skidt ender regningen hos samfundet. Smart, og måske netop lidt for smart, for der er stor forskel på brancher og virksomheder. Mens vi bekymrer os om sårbare virksomheder og risikoen for mistede arbejdspladser, vil Danske Bank sende 7,3 milliarder kroner ned i baglommen på aktionærerne. Nu har de vist lagt en smartere spinstrategi. Beslutningen er udskudt, men vi er hverken idioter eller naive. De mange penge i Danske Bank, Nordea og andre virksomheder med tårnhøje profitter finder snildt vej til aktionærerne på et andet tidspunkt. Hvad med lidt ægte samfundssind, hvor erhvervslivet i stedet hjælper hinanden? Sæt aktieudbytter, gyldne håndtryk og monsterlønninger til direktionsgangen på coronapause. Hvad med de 342,5 milliarder, efter skat, som danske virksomheder havde i overskud, alene i 2017. Fra 2014 til 2018 steg virksomhedernes egenkapital med 38 procent, fra 2.100 milliarder til 2.900 milliarder. Vis samfundssind, og opret en fond, som skal hjælpe virksomheder i nød. Hvis det er for svært, så giv pengene til staten. Dansk Industri, Dansk Erhverv og de borgerlige med Venstre-liberalisterne i spidsen ønsker nu et stærkt engagement fra samfundet i virksomhederne. Milliarder af skattekroner spændes ud som sikkerhedsnet for virksomheder i alle størrelser. Det er godt og helt nødvendigt. Hvis mennesker er ved at drukne, skal man kaste redningskranse ud og ikke stå handlingslammet tilbage med tanker om prisen på redningsaktionen. Men på et tidspunkt skal regningen betales. Vi er i samme båd, bliver der sagt, men de stærkeste økonomiske overarme, skal ro mest. Arbejdsgiverne og de borgerlige plejer at råbe op om, at det ”dyre” velfærdssamfund er et blybælte om livet på virksomhederne. Coronakrisen afslører at, de nu samstemmende forlanger flere og flere korkbælter udleveret for at holde sig flydende. Vi skal betale vores skat med glæde, og virksomhederne skal begejstret bidrage med selskabsskat. Aftale?

Danmark

Liveblog: Statens Serum Institut spår at flere kommer på intensiv når dele af Danmark åbner efter påske

Langeland

Handelsstandsformand om nedlukning og aflysninger: - Det bliver hårdt for Langeland

Annonce