Annonce
Erhverv

Fiskersøn og borgmester: - Svendborg skal være maritimt mekka

Frederiksø er en del af den stolte maritime historie, der er tæt vævet sammen med Svendborg. Engang husede øen skibsværftet Svendborg Værft A/S, der frem til begyndelsen af 1990 érne var byens mest betydningsfulde arbejdsplads. I dag er 300 virksomheder i Svendborg knyttet til den maritime branche og har tilsammen flere ansatte, end da værftet havde sin storhedstid. Foto: Knud Erik Christensen
Kreative tænkere og uddannede sømænd er opskriften på, hvordan Svendborg bliver ved med at være søfartens højborg, der kan blomstre med løsninger på fremtidens maritime udfordringer. I Fyns Maritime Klynge møder man begge typer, der i skøn forening satser på at komme søfarten i møde, blandt andet ved hjælp af ny teknologi og grønne løsninger, udviklet af håbefulde iværksættere.

Yassin Askar og Sebastian Bluelm mødte hinanden, mens de begge arbejdede som produktdesignere i London.

Samtidig i Svendborg boede Yassins barndomsven Mads Ragnvald Nielsen, der var ansat i Den Maritime Havarikommission, hvor han undersøgte ulykker om bord på skibe, og efterhånden udviklede en idé.

Hvordan kunne man forbedre forholdende for arbejdere om bord, så færre ulykker skete og sikkerheden røg i top? Tankerne delte han med de to produktdesignere, som hurtigt tændte på idéen, og efter et stykke tid dannede de tre iværksættere virksomheden Scoutbase.

Grundstenen i firmaet er, at de ved hjælp af on-line, anonyme spørgeskemaer til arbejdere om bord, kan indsamle og sælge svarene, som data i stor skala til rederier, der på den måde let kan aflæse og tage temperaturen på tilstanden blandt deres ansatte.

-Vi vil gerne vende den tilgang, man typisk har til de ufaglærte medarbejdere ombord på et skib. Vores brochure hedder ”Give crews a voice in improving safety” De har simpelthen ikke haft en stemme, og man har ikke gidet at lytte til dem. Vi vil gerne være med til at skabe den forandring, der forbedrer deres forhold, fortæller Mads Ragnvald Nielsen, der selv har en fortid som sømand, inden han videreuddannede sig indenfor branchen.

Scoutbase er, sammen med en håndfuld andre iværksættere, forbundet til Fyns Maritime Klynge, i det der kaldes startup-hubben, hvor de får hjælp og kan benytte sig af tilbud i klyngen som for eksempel salgstræning, værksteder, et professionelt advisory-board og desuden et stort netværk indenfor branchen.

Næste udfordring for de tre data-udviklere bliver at sælge deres produkt til både danske men forhåbentlig også udenlandske rederier. I mellemtiden har de indgået en aftale med rederiet DFDS, som stiller sig til rådighed for projektet i en periode, og til gengæld får alle spørgeskema-data om besætningen gratis.

Men indtil nogen bider på krogen, og rent faktisk køber data hos Scoutbase, klarer de tre iværksættere sig for fondsmidler et års tid endnu.

Annonce

Fakta: Fyns Maritime Klynge

Fyns Maritime Klynge blev dannet i 2012

Klyngen har 115 medlemmer, som primært er virksomheder i den maritime industri.

Klynges seneste resultater er:

Etablering af Maritim Startup Hub, som i øjeblikket har fire iværksættervirksomheder indenfor ny maritim teknologi, sikkerhed til søs og bæredygtighed.

Tiltrækning af over 40 mio. kroner i fondsmidler til projekter med involvering af medlemmer fra klyngen.

At have skabt over 100 nye lærlingepladser i tæt samarbejde med fynske industrivirksomheder.

Basis-finansieringen af Fyns Martime Klynge kommer fra Erhvervshus Fyn, som er finansieret af ni fynske kommuner.

I begyndelsen af 2020 udpeger Erhvervsfremmebestyrelsen hvilke 10-12 erhverv, der er nationale styrker, og her satser den martime branche benhårdt på, at blive valgt. Sker det, skal landets tre maritime klyngers sekretariater fusionerer, og blive til en stor samarbejdende klynge.

Udpeges man som en national styrke, følger en stor pose offentlige støttekroner med samt adgang til at søge EU's strukturfondsmidler.

En styrmands blik mod fremtiden

Fyns Maritime Klynge, der indtil videre har 120 medlemmer indenfor den maritime branche, flyttede fra Odense for knap et år siden til Svendborgs tidligere kvægtorv, der i dag danner rammen om iværksætterhuset Fremtidsfabrikken.

Tidligere styrmand og maskinmester Majbrit Hoppe, der har sejlet langfart til Sydafrika, Brasilien og Singapore er nu forretningsudvikler i klyngen, hvor hun blandt meget andet taler med danske og udenlandske rederier og virksomheder i den maritime branche, for at blive klogere på hvilke udfordringer de har, og hvordan fremtidige løsninger kan hjælpe dem.

-Fyns Maritime Klynge er en succes, hvis vi hjælper virksomhederne med at skabe vækst og arbejdspladser, og også ved at vi kan få virksomheder til at arbejde sammen på nye måder, så at nogle får vendt den traditionelle tankegang til at kunne skue fremad ved for eksempel at få noget mere digitalisering eller automatisering ind i virksomheden, fortæller Majbrit Hoppe og erkender, at søfarts-branchen er kendt for at være noget konservativ i sin tilgang til nye løsninger, men at der er forandring i sigte.

-Den maritime verden kommer til at forandre sig markant i fremtiden. Vi vil se stadig større krav om nye og mere grønne måder at transportere ting på. Det kan være med sejl eller alternativt brændstof. Desuden begynder man måske at printe reservedele om bord i stedet for at fragte dem langvejs fra. Vores ønskescenarie i klyngen er, at vi kommer til at rumme alle maritime virksomheder i Danmark gennem partnerskaber, og kan løfte de fleste mod bæredygtighed og mere automatisering og digitalisering, siger Majbrit Hoppe.

Fiskerens søn ønsker et mekka

Engang var han fiskerens søn på Langeland, men nu beklæder socialdemokraten Bo Hansen borgmesterposten i Svendborg. En mand med et stærkt, blågråt blik, i begyndelsen af 40 érne, der byder på termokandekaffe en 30 grader varm eftermiddag i sensommeren. Når han skuer ud over Svendborgs fremtid, er han slet ikke i tvivl om, at byen vil opnå en særlig status på det maritime landkort.

-Svendborg skal være det maritime mekka på sigt. Vi bliver allerede set som et slags testområde for ny teknologi, f.eks. når det drejer sig om førerløse skibe. Byen har taget førertrøjen på, når det gælder den maritime branche, for vi har 300 virksomheder, der er knyttet til branchen og det er tilsammen flere arbejdspladser, end da Svendborg Værft havde sin storhedstid, slår Bo Hansen fast uden at blinke.

Identiteten som søfarts-by ligger vist og lurer i hver en sprække her i den sydfynske hovedstad, hvor A.P. Møller-Mærsk rederiet blev født i 1904 og hvor 250 søfarende skibe engang hørte hjemme.

Det maritime, stolte blod, der ruller i byens årer, skal altså ikke kun pege tilbage i tiden, for Bo Hansen tror kun på fremgang, når han ser i krystalkuglen, der byder på et nybygget Svendborg International Maritim Academy (SIMAC) der åbner dørene til ”et samlet campus i verdensklasse” i år 2022 og et erhvervs-konglomerat, hvis moderselskab bliver nabo til uddannelsesstedet, som huser knap 800 elever.

Fyns Maritime Klynge, kan på den baggrund se frem til endnu flere medlemmer, både når de færdiguddannede maskinmestre, skibsførere - og officerer får en kreativ idé og ønsker hjælp til at komme videre, eller når moderselskabet sætter knopper i form af nye virksomheder.

- Vi plejer at sige, at det moderne Svendborg er grundlagt af hippier og sømænd. Det er i virkeligheden de to grupper som går igen i Fyns maritime branche, fortæller borgmesteren, der vist nok selv er en god blanding af begge dele.

Sebastian Blueml, Yassin Askar og Mads Ragnvald Nielsen er de tre iværksættere bag Scoutbase, som ønsker at indsamle data om søfolk ombord på et skib, og på den måde være med til at øge sikkerhed og bedre arbejdsforhold. Hjælp til at udvikle deres idé, har de fået i startup-hubben i Fyns Maritime Klynge. PR- foto: Scoutbase
Ved hjælp at en række spørgsmål, der automatisk dukker op, når man går on-line, kan Scoutbase indsamle data fra mandskabet ombord, der fortæller om mangler og behov, der har betydning for blandt andet sikkerheden på det pågældende skib.  PR- foto: Scoutbase
Det er ikke for sjov, der står en model af et sejlskib på Majbrit Hoppes kontor:-Den maritime verden kommer til at forandre sig markant i fremtiden. Vi vil se stadig større krav om nye og mere grønne måder at transportere ting på. Det kan være med sejl eller alternativt brændstof, spår forretningsføren for Den Maritime Klynge. Foto: Anne Kruse
Borgmester Bo Hansen (til venstre) og Frederik Ejlers, formand for SMUC, med Nordre Kaj, hvor det nye Simac skal ligge, i ryggen. Foto: Michael Nørgaard.
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce