Annonce
Søsiden

Fire slæbebåde i aktion: Gas-gigant fra Polarhavet på fynsk visit

Set fra agterdækket af Svitzer Maltby. Svava ligger klar til at skubbe på Fedor Litkes bagbord side. Foto: Kim Johnny Henriksen
M/t Fedor Litke sejler med russisk naturgas nedkølet til 161 grader.

MUNKEBO: En gigantisk, isbrydende, naturgasdrevet tanker fra Polarhavet har været til reparation på værftet Fayard i Munkebo.

Hele fire Svizter-bugserbåde måtte bakse den 300 meter lange og 50 meter brede Fedor Litke gennem Gabet til Odense Fjord.

Skibsassistent Kim Johnny Henriksen fra Svendborg var om bord på Svitzer Maltby. Under operationen fik den assistance af samme rederis Svava, Frigga samt Svitzer Mjølner:

Annonce

- Fedor Litke er så stor, at den ikke selv kan manøvrere gennem det snævre farvand ved Gabet. Den har og skal have lods om bord, og det er i praksis lodsen der melder, hvad hver af vi fire bugserbåde skal gøre. Vi rundede af med at presse tankeren ind til kajen ved værftet og sejlede tilbage til Fredericia, da den var fortøjet, forklarer Kim Johnny Henriksen.

Den fire år gamle Sydkorea-byggede Fedor Litke er et led i kæden til Ruslands enorme eksport af naturgas. Fedor Litke er en af i alt 15 langtids-chartrede tankere under det russiske gasselskab Yamal LNG.

Tankerne sejler fra den russiske gas-hovedstad Sabetta i Polarhavet. De kan med egen kraft gennembryde op til godt to meter tyk is. Det skal de i følge isklasse Arc7 kunne gøre med en fart på tre knob. Kommer der problemer, ligger russiske, atomdrevne isbrydere klar.

De gasdrevne maskiners omkring 60.000 heste kan kanaliseres ud gennem tre azipod-propeller. Lasteevnen er på 172.000 kubikmeter flydende gas - nedkølet til 161 grader!

Teknisk service-kontrakt med Fayard

Den cypriotisk flagede Fedor Litke og søsterskibet Boris Vilkitsky er ejet af kinesiske interesser sammen med det græske Dynagas.

Fayard har tegnet teknisk service-kontrakt med fire af tankerne fra Yamal LNG-flåden. De besøgte alle værftet sidste år.

Fedor Litkes aktuelle, fynske visit skyldes i følge sales manager Ivan S. Larsen, Troense ”en mindre reparation i stål”.

Fedor Litke forlod søndag eftermiddag Fayard. Tre Svitzer-fartøjer baksede den fra værftet og ud gennem Gabet. Fedor Litke satte derefter lodsen af og fortsatte for egen naturgas-kraft til Göteborg med anløb mandag.

Lodsen på Fedor Litke har under operationen kommandoen over de fire Svitzer-bugserbåde. Her er Svava igang mens der endnu var is i farvandet. Foto: Kim Johnny Henriksen
Indadgående ved Enebærodde Fyr. Der er ikke meget spillerum til et skib af Fedor Litkes størrelse.  Foto: Kim Johnny Henriksen
Søndag eftermiddag ved Enebærodde Fyr: Den 300 meter lange Fedor Litke udadgående med assistance af tre Svitzer-bugserfartøjer.  Bemærk den indfaldende isbryder-stævn. Den kan kløve godt to meter is med en fart på tre knob. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Fyns Amts Avis mener: Hjertelig tak for hjælpen til Christian Eriksens læger – og til hjerteløberen tirsdag i Svendborg. Og forhåbentlig også til flere af os andre

Annonce