Annoncørbetalt indhold

Fik mod på at gå i gang med uddannelse efter digitalt samtaleforløb

PR-foto credit

Denne artikel indeholder annonceret indhold


Corona-krisen kostede 51-årige Kim Jacobsen, Marstal, jobbet som idrætslærer på en efterskole på Ærø, men efter digitalt samtaleforløb med jobcenter og a-kasse er han nu i gang med at lære nyt og udvikle sine kompetencer. 1. september startede han som voksenelev i Ærø Kommune, og efter 42 uger kan Kim Jacobsen skrive pædagogisk assistent på CV-et.

Annonce


”Midt i nedlukningen var det svært at finde et andet arbejde. Men jeg havde et fint forløb med såvel a-kasse som jobcenter, og heldigvis var de fysiske samtaler under Covid19-månederne erstattet med digitale. Det betød, at jeg slap for 2,5 times transport, hver vej til og fra Odense, hvor jeg ellers skulle havde været til fysiske samtaler. Jeg følte mig mødt af systemet og tanken om at gå i gang med den pædagogiske assistentuddannelse blev modnet,” siger Kim Jacobsen.


Med de gode erfaringer fra sit eget forløb in mente, undrer det Kim Jacobsen, at de digitale samtaler per 1. august blev udfaset – og de rigide krav om fysisk fremmøde genindført. Derfor glæder han sig over, at Ase hele vejen igennem har kæmpet for, at Danmarks måske hidtil største offentlige digitaliseringssucces blev gjort permanent.


”Set fra min vinkel er det vigtigt, at indsatsen så vidt muligt kan målrettes den enkeltes behov og situation. For mit vedkommende var det helt klart motiverende, at jeg ikke behøvede at bruge en del dag på at skulle til en fysisk samtale, men derimod kunne bruge tiden på at søge job og få mit uddannelsesforløb tilrettelagt,” siger Kim Jacobsen.


Når Kim Jacobsen er færdiguddannet, er jobmulighederne udvidet betydeligt, så han nu kan søge arbejde på såvel skoler som i daginstitutioner og bosteder.

”Jeg have længe overvejet at få papir på mine færdigheder, og nu greb jeg chancen. Heldigvis kunne jeg få meritoverført en del fra mit tidligere virke, uddannelsen er spændende, og jeg får opdateret mine færdigheder og kvalifikationer,” siger Kim Jacobsen.


Netop Kim Jacobsens historie er et eksempel på, hvordan digitale samtaler med ledige kan have samme eller endda større værdi for den ledige end fysiske, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase. Derfor glæder han sig over, at ledige som følge af en politisk aftale fra i sommer efter seks måneders ledighed næste år igen kan vælge, at samtalerne kan være via Skype, telefon eller andre digitale platforme.


Men desværre kommer tilbuddet kun et fåtal til gode. Langt de fleste forsikrede ledige er i gang med uddannelse eller tilbage på arbejdsmarkedet i løbet af det første halve år, og hovedparten af beskæftigelsesindsatsen derfor ligger i de første seks ledighedsmåneder, fastslår Ase-direktøren.

”Vores opfordring til politikerne er hurtigst muligt at sikre, at alle ledige igen får mulighed for digitale samtaler med a-kasser og jobcentre. Corona-nedlukningen, hvor digitale samtaler af smittehensyn erstattede fysisk fremmøde, blev startskuddet til en af landets største og mest succesrige offentlige digitaliseringer. De indhøstede erfaringer og langt mere individuelt tilrettede forløb bør følges op med metodefrihed, så indsatsen i endnu højere grad kan målrettes den enkeltes behov,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Denne artikel indeholder annonceret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.