Annonce
Søsiden

Farten er tys-tys: Faaborg-båd til jagt på terrorister og gidseltagere

På en trailer i Tucos hal står dette fartøj til Hamborg havns nye specialkommando mod terrorister og gidseltagere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tuco har til en ny specialkommando på havnen i Hamborg leveret et kulfiber-fartøj til ti kampklædte betjente.

FAABORG: Hvis der i Hamborgs havn kræves en hurtig, vandgående politi-indsats, kan mandskabet races til aktion i en nybygning fra Tuco i Faaborg.

Fartøjet blev præsenteret i Hamborg tidligere i år. Lige nu er det kortvarigt tilbage på værftet for servicering og mindre ændringer.

Det kulfiber-byggede fartøj er det første af sin art til den store havns særlige søgående indsatsstyrke, Spezialeinsatzkommando (SEK). Og det er ikke uden stolthed, at Jonas Pedersen fremviser den otte meter lange nybygning for Søsiden. Båden står på en trailer i værftets hal.

- Det er en ordre, vi har arbejdet meget for at få. Vi opfatter det som en stor anerkendelse af vores værft og af vores kvalitet, at politiet i Hamborg vælger os som leverandør, siger Jonas Pedersen.

Annonce
- Vi opfatter det som en stor anerkendelse af vores værft og af vores kvalitet, at politiet i Hamborg vælger os som leverandør.

Ti stå-sæder

Politi-fartøjet er bygget til transport af ti kampklædte betjente med udstyr. Det indgår i en ny, terrorbekæmpende enhed, der også omfatter et pansret køretøj plus vandscootere.

Prisen for denne ProZero-model ligger på 540.000, og her taler vi euro. Det vil sige godt fire mio. danske kroner.

Det mørkegrå fartøj med en diskret “Polizei”-skiltning har på dækket monteret ti såkaldte jockey-sæder. De er specielt designet til stående, vandgående persontransport under meget høj hastighed.

Hemmelig hastighed

Det uundgåelige spørgsmål er så, hvor kraftige de to anonymiserede påhængsmotorer er - og selvfølgelig hvor hurtigt fartøjet kan sejle?

Her lukker munden sig på Jonas Pedersen. Hestekræfter og hastighed er fortrolige oplysninger. De bliver mellem værftet og specialstyrken i Hamborg.

Men gætteri er tilladt, og det vover vi så.

Søsiden har i bl. a. norsk farvand sejlet i et lignende, civilt fartøj. Her stod der 350 hk på hver af de to motorer. Med håndtaget i bund viste loggen om bord godt og vel 50 knob. Det vil sige ca 100 km/t.

Der er næppe grund til at tro, at Hamborgs nye specialenhed nøjes med mindre muskelkraft eller fart.

Foran de to kraftkarle på hækken er dæks-monteret to rækker sæder. De afsluttes i front med et styrekonsol til bådens fører. Fartøjet er indrettet sådan, at der til dækket kan sures en mindre last.

Den gule nybygning til venstre er et 11 meter langt 26 personers redningsfartøj til en offshore-kunde i Dubai. Til højre fartøjet til Hamborg havns nye specialkommando. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Skib kan bordes

Om bord findes også en anordning, der kan kastes op ad skibsside, hvis der under en terror- eller gidselaktion bliver brug for at borde et skib, oplyser Jonas Pedersen.

Politi-båden er en kortere udgave af en 12 meter lang model fra Tucos grå produktlinje, der retter sig mod politi, forsvar og sikkerhed.

Hamborg-politiets nybygning har betegnelsen ProZero 8M Center Console Interceptor. Det sidste ord betyder i denne sammenhæng at jage eller opsnappe. Det potentielle bytte er gidseltagere og terrorister.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Dødsfald For abonnenter

Nekrolog: Praktiserende læge i Rudkøbing Erik Søgaard Rasmussen var aldrig bange for at tage ansvar på sine patienters vegne

GOG

GOG forlænger med stregtalent

Svendborg For abonnenter

Tre socialdemokrater stemte ikke med borgmesteren: Splittet byråd godkender principper for søfartsskoleprojekt

Annonce