Annonce
Indland

FAKTA: Sådan vil Børnetelefonen bruge kunstig intelligens

ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Børns Vilkår vil bruge kunstig intelligens til at hjælpe flere børn i krise. Læs her, hvad teknologien kan.

Børnetelefonen er et rådgivningstilbud til børn, der har det svært.

Annonce

Tjenesten drives af Børns Vilkår, der sidste år havde 220.000 henvendelser.

Nu skal kunstig intelligens bruges til at sikre hurtigere hjælp til børn i krise og give plads til endnu flere samtaler.

Her kan du læse om projektet, og hvad man forstår ved begrebet kunstig intelligens.

* Projektet drives i et partnerskab mellem Børns Vilkår og firmaet itelligence.

* Tidligere kommunikation mellem rådgivere og børn indlæses af avanceret software.

* Systemet kan på den baggrund bruge den opnåede viden og komme med indspark til rådgivere under kommunikationen.

* Hvis for eksempel et barn bruger bestemte ord og vendinger, vil systemet gå tilbage i historikken og finde sager, hvor børn har anvendt lignende udtryk.

* På den måde kan systemet komme med forslag til rådgiveren, mens kommunikationen foregår.

* Det kaldes også kunstig intelligens, når maskiner designes til at efterligne den menneskelige intelligens.

* Kunstig intelligens møder vi flere og flere steder i hverdagen.

* Det kan være i form af smartphone-assistenterne Siri eller Alexa, som kan svare på spørgsmål eller skrive beskeder.

* Andre eksempler er sang- eller filmanbefalinger fra for eksempel Spotify og Netflix.

* Der findes også "samtale-bots", der chatter med brugere på hjemmesider.

* Kunstig intelligens bruges også til ansigtsgenkendelse og til at diagnosticere sygdomme ud fra store datasæt.

Kilder: Børns Vilkår, Etisk Råd.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Live: Nu er 187 døde med coronavirus i Danmark

Annonce