Annonce
Fyn

161 milliarder på vej til asfalt og togskinner: Det betyder trafikforliget for Fyn

Udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Odense og Blommenslyst nærmer sig sin afslutning, og nu er der sat årstal på, hvornår udvidelsen syd om Odense bliver sat i gang; nemlig i 2025. Det fremgår af den infrastrukturplan, som mandag formiddag blev præsenteret på et pressemøde i Finansministeriet. Arkivfoto: Michael Bager
Jernbanen over Vestfyn rykkes frem til 2022, mens motorvejen syd om Odense må vente til 2025. Forligspartierne sætter også penge af til anden etape af letbanen i Odense og forundersøgelser en bro mellem Fyn og Als og Lillebælt. Desuden er der penge til støjværn i Odense og Nyborg

Allerede næste år bliver arbejdet med at etablere et ekstra jernbanespor over Vestfyn sat i gang.

Til gengæld er udvidelsen af Fynske Motorvej syd om Odense rykket til 2025.

Sådan lyder tidsplanen i Infrastrukturplan 2035, som regeringen har aftalt sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Radikale, Enhedslisten, Konservative, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.

Annonce

I aftalen er der samtidig også sat 581 millioner kroner af til 2. etape af Odense Letbane. De millioner er sat af til at blive udbetalt i 2026.

- Det er en god aftale for hele landet og for Fyn. Det, jeg er særligt glad for, er, at det er en god grøn aftale. Alle tog bliver elektriske, så vi i fremtiden ikke har udslip fra dem.

- Det er også en meget stor ting, at vi har fået fuld finansiering af 2. etape af Odense Letbane til Seden. Den har jeg kæmpet for hele vejen, og der var modstand mod det, siger Rasmus Helveg, der som Radikales trafikordfører var med til forhandlingerne.

Han hæfter sig også ved, at der skal laves en forundersøgelse af muligheden for en tredje etape letbane til Munkebo.

Karsten Hønge, fynskvalgt folketingsmedlem for SF, kalder aftalen god og hæfter sig også ved pengene til mere letbane i Odense.

- Med den etape (ud mod Seden, red.), man nu giver penge til, har betydning ud over det, at vi vil omlægge mere transport til skinner. Den er også med til at binde byen sammen på en ny og bedre måde. Den har et andet perspektiv, som er interessant for Odense, siger han.

Som ventet er der sat 20 millioner kroner af til en forundersøgelse af en bro mellem Fyn og Als, ligesom der også laves en strategisk analyse af en ny vej- og jernbaneforbindelse over Lillebælt. Den koster 15 millioner.


Det giver ikke mening for mig, at man vælger at udskyde motorvejsudvidelsen ved Odense.

Lars Christian Lilleholt


Som et nyt punkt i aftalen er der fundet fem millioner til en forundersøgelse af vejforbedringer omkring Assens.

581 millioner til Odense Letbane

Tillige er der 10 millioner til opgradering af Rute 9 på Tåsinge.

I det østlige Nyborg og omkring Thujavej i Odense kan man glæde sig over, at partierne er enige om at sætte penge af til støjværn langs motorvejen. Det drejer sig om i alt 27 millioner, der er til rådighed i 2022.

Parterne er også enige om at lave et forsøg med støj-stærekasser på Motorring 3 i København, og efter planen og en evaluering skal det forsøg så gentages ved blandt andet Nyborg.

Lars Christian Lilleholt (V) undrer sig over, at udvidelsen af motorvejen syd om Odense er udskudt.

- Det giver ikke mening for mig, at man vælger at udskyde motorvejsudvidelsen ved Odense. Så skal entreprenørerne pakke gravemaskinerne sammen, og vente flere år på at kunne komme videre. Det bliver nogle ulidelige år, med kun to spor ved Odense, ligesom det er nu. Det er selvfølgelig glædeligt at togforbindelsen vest over Odense kommer hurtigere, men jeg så helst at motorvejen var kommet i første række.

- Jeg glæder mig over, at der nu bliver afsat penge til støjafskærmning ved Nyborg og Thujavej i Odense. Jeg håbede også på at Middelfart havde fået, men der er heldigvis penge tilbage i en støjafskærmningspulje, som jeg håber Middelfart kan få del i, siger han.

Infrastrukturplanen indeholder investeringer for samlet 161 milliarder kroner frem mod 2035. Projekterne vil blive etableret rullende i to etaper - den første etape løber fra 2022-28, mens den anden løber fra 2029-35.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Dybt traumatiseret og vil ikke i skole: 11-årige Jack blev jagtet med en kniv i skoletiden

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Se videoen: Ild og dynamit - Svendborgs skovstrategi skudt i gang med sprængning af træer

Svendborg For abonnenter

Ostemand genvalgt som formand for de torvehandlende: Langer kraftigt ud efter socialdemokrat i åbent brev

Langeland

Debat: Langeland er en økonomisk karklud

Fyn

Nu lukker det sidste corona-afsnit i det danske sundhedsvæsen - men det kommer nok til at åbne igen

Svendborg

Veteraner på de sydfynske veje

Ærø For abonnenter

Nu er der faldet dom i sag om spildevand på Ærø: - Jeg er sikker på, at jeg får ret i sidste ende

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Debat

Klimaerhvervsskoler bør være et sydfynsk samarbejde

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Fyn

Kommunal direktør: Ulykke i naturbørnehave var et hændeligt uheld

Erhverv For abonnenter

Kasper Würtz trækker Christian Bitz i retten i ny sag: - Jeg er nødt til at gå hele vejen, ellers har det hele været forgæves

Faaborg-Midtfyn

Mor og datter overtager tank: Vivi stopper efter 38 år på Shell

Navne For abonnenter

Øjebæ i stuen: Skoleleder Kasper Føns elsker sin soundbox og hader at gøre tingene halvt

Svendborg

Gratis mad fra Det Grønne Køkken: Spis løs og støt Knæk Cancer

Annonce