Annonce
Langeland

Færgegruppe: Dagdrømmere uden styr på færgedrift, jura og økononi

Lars Bjørnvik. Privatfoto
Annonce

Gennem et par år har en selvbestaltet ”færgegruppe” på Langeland gjort sig store anstrengelser for at pådutte langelænderne ideen om at genåbne færgeruten mellem Lohals og Korsør. Gruppen har lavet to rapporter – og magen til makværk og dagdrømmeri skal man lede længe efter. Ingen dokumentation. Tal og informationer er fri fantasi. På borgermødet i Lohals 26. september opererer gruppen med at chartre en færge i seks uger i højsæsonen. Det kan slet ikke lade sig gøre, for der findes der ikke ledig færgekapacitet på det europæiske marked og slet ikke i højsæsonen. De få tal og forudsætninger, der er i rapporten, er udtryk for ønsketænkning. Helt væk er det, at det vil koste ca. 15 mio. kr. at etablere to nye færgelejer med broklapper i Lohals og Korsør. Der opereres med en færge med plads til 20 personbiler og 120 passagerer. En ældre færge kræver 5-mands besætning, hvilket alene er daglige udgifter på ca. 20.000 kr. Udgiften til bunkers vil alene være ca. 8.000-10.000 kr. pr. dag. Selv hvis gruppen fik stillet en færge til rådighed kvit og frit, ville det give underskud. Derudover mangler behovet for likviditet. Hvordan skal etableringsomkostningerne finansieres, og hvor store er de? Gruppen dokumenterer ikke, at der er et passagergrundlag. Os, der var vant til at tage færgen helt op til lukningen af ruten, husker, at færgen sejlede næsten tom de sidste par måneder inden lukning. Vi husker også, at færgen gav et dundrende underskud. Hukommelsen synes kort på Langeland, når det angår færgedrift. Helt glemt er, at nogen andre dagdrømmere i 2003 forsøgte at genoplive Langeland-Kiel Linjen. Selskabet bag færgeruten gik efter få måneders drift konkurs. Selskabets egenkapital på 6,2 mio. kr. gik tabt, og ca. 1.000 aktionærer og småsparere på Langeland mistede op mod 5 mio. kr., og op mod 150 leverandører kunne kigge i vejviseren efter deres milliontilgodehavender. Kan noget lignende ske igen? Forhåbentlig ikke, gruppen er heldigvis nogen amatører uden nogen forstand på hverken færgedrift, jura, økonomi, finansiering eller markedsføring. Kære Færgegruppe – vågn op af jeres dagdrømme, inden I gør jer selv mere til grin. Brug i stedet jeres engagement til et mindre og realiserbart projekt. Der står tomme butikslokaler i Lohals, lej et og indret en fælles butik for jeres egne penge, hvor I kan i sælge jeres kunst og keramik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø For abonnenter

Beskylder søfartsmuseum for at være uprofessionelt: Brug Facebook til at formidle historie - ikke private holdninger

Annonce