Annonce
Ærø

Færgeaflysninger: Vand i tanken skyld i Skjoldnæs havari

M/F Skjoldnæs havarerede søndag eftermiddag med vand i olietanken. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen.
En defekt svejsning var skyld i, at M/F Skjoldnæs søndag mistede manøvreevnen, påsejlede et skib i Faaborg Havn og efterfølgende måtte humpe til Søby for at komme i dok.

Søby: Søndag eftermiddag blev færgedriften i den vestlige ende af Ærø atter ramt af et uheld, der betød, at alle afgange til og fra Søby med M/F Skjoldnæs måtte aflyses resten af dagen og mandagen med.

Maskinchef ved Ærøfærgerne Ole Jensen forklarer, at havariet skyldes en dårlig svejsning.

- Der er blevet fundet en revne i en svejsning i tanken. Derfor kom der søvand ind i dieselolien, og det kan en færge altså ikke sejle på, lyder det fra Ole Jensen.

Vandet i tanken blev opdaget, da færgen befandt sig i Faaborg.

- Der kunne de konstatere, at de havde mistet manøvreevnen over skibet, fordi man ikke havde fuld kraft på motoren. Der var kommet vandperler ind i brændstofsystemet, men heldigvis døde motoren ikke, og man kunne sejle hjem på den kraft, man havde, men den gav slet ikke, det den skulle, fortæller Ole Jensen.

- Skjoldnæs har kun en dagtank og en bunkertank, så man havde heller ikke mulighed for at slå over på en anden tank, da det gik galt.

Tabet af manøvreevnen resulterede i, at Skjoldnæs i Faaborg Havn havde en mindre påsejling af et supplyskib, der lå i havnen.

ISM-ansvarlig ved Ærøfærgerne Frank Pedersen fortæller, at der var tale om det, der i fagtermer kaldes en "blød berøring".

- Båden fik en meget lille ridse og en enkelt indtrykning. Den slags kan desværre ikke undgås, når så mange tons berører hinanden, men der skete ingen personskader, forklarer Frank Pedersen.

Annonce

Ubelejligt tidspunkt

Kort efter man kom ind i Søby søndag eftermiddag, blev fejlen fundet, og så måtte Skjoldnæs sætte kurs mod dokken ved Søby Værft.

- Tanken er renset og hullet er lokaliseret, så nu laver vi en midlertidig reparation af skaden, og så må den få den helt store omgang til foråret, hvor den skal i dok, siger Ole Jensen.

Han medgiver, at havariet næsten ikke kunne have ramt på et mere ubelejligt tidspunkt.

- Alle er jo ferieramt. Det er lige fra Søfartsstyrelsen til klassen og så også ovre på Søby Værft, hvor vi her til eftermiddag skal have færgen ind i dokken. Og så kunne jeg jo se, at der holdt flere cyklister og biler i båsene, som skulle have været med. Det er selvfølgelig brandærgerligt for alle, men den kan altså ikke sejle på vand. Færgen er 40 år gammel, og de her ting sker desværre, når man har med så gammel tonnage at gøre, fortæller Ole Jensen.

Hvis alt går vel, regner Ole Jensen med at reparationen er færdig i løbet af mandag eftermiddag, og at færgen atter er i aktion igen tirsdag morgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Kan man kaldes en doven tøsedreng efter 321 timers arbejde om måneden?

Læserbrev: Det er sårende og uhyggeligt at blive beskyldt for at være doven med så mange timers arbejde. Jeg havde f.eks. i august 2019 321 vagttimer, uden at få tillæg for overarbejde, uden provision eller tak. Hvis Helle Linnerup mener, at vi ville dø allerede onsdag, hvis vi var på hendes arbejde, så håber jeg, at hun finder sig et mere afbalanceret job, hvor man ikke er ved at dø. Det er ikke noget hædersbevis. Det er kun farligt for psyke og helbred, og en potentiel byrde for vores sundhedsvæsen. Vi fastholder at overenskomsten er fejlfortolket af både vognmanden og fagforeningen 3F. I lokalaftalen står der blot, at den daglige arbejdstid kan være op til 10 timer. Ikke, at der skal arbejdes 48 timer om ugen. Intet om timeløn, intet om aftalt antal rådighedstimer (tilkaldevagttimer). Alligevel påstår Vinderup Taxa, at alle SKAL arbejde 48 timer om ugen. Vi chauffører på Ærø påstår, at vi slet ikke har nogen rådighedstimer, men kun vagttimer. Jeg kan dokumentere, man ikke kan køre provisionskørsel på Ærø. Jeg førte samtlige chaufførers detaljerede regnskaber hver måned, og ingen har nogensinde opnået provisionsløn. Der er mange ventetimer, men det er ikke det samme som frihed. Det har Østre Landsret lige stadfæstet i en dom. Der er kun en chauffør per vagt. Vi er selv vagtcentralen. Vi skal tage telefonen i hele tidsrummet (9-13 timer). Vi kan ikke holde pause. Vi SKAL køre alle ture, der bliver tildelt os. Både FLEX, kontoture, kontraktkørsel, færgekørsel og almindelig taxa. Vi kan ikke takke nej til en tur, og vi kan ikke slukke telefonen, når vi går på toilettet. Derfor kan vi ikke udnytte ventetiden til noget fornuftigt – vi er på vagt og på arbejde, ligesom brandmænd og læger. Jeg tror næppe, at læger vil gå med til kun 25 procent i løn i tidsrummet mellem akutpatienterne. Adrenalin niveauet stiger når man har vagten, fordi vi ved ikke, hvilke ture vi får eller hvornår. Det er forkasteligt, at vi kører på en turistoverenskomst. Vi kører primært sygetransport og kørsel for øboer. De lange vagter aften og nat, tærer på os selv og familielivet. 30-45 minutters ventetid mellem turene betyder ikke, vi kan nå at "vaske vægge ned" eller "slå græs", hvis vi holder i taxaen i Søby og har en bytur i Marstal om tre kvarter.

Annonce