Annonce
Ærø

Færgeaflysninger: Vand i tanken skyld i Skjoldnæs havari

M/F Skjoldnæs havarerede søndag eftermiddag med vand i olietanken. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen.
En defekt svejsning var skyld i, at M/F Skjoldnæs søndag mistede manøvreevnen, påsejlede et skib i Faaborg Havn og efterfølgende måtte humpe til Søby for at komme i dok.

Søby: Søndag eftermiddag blev færgedriften i den vestlige ende af Ærø atter ramt af et uheld, der betød, at alle afgange til og fra Søby med M/F Skjoldnæs måtte aflyses resten af dagen og mandagen med.

Maskinchef ved Ærøfærgerne Ole Jensen forklarer, at havariet skyldes en dårlig svejsning.

- Der er blevet fundet en revne i en svejsning i tanken. Derfor kom der søvand ind i dieselolien, og det kan en færge altså ikke sejle på, lyder det fra Ole Jensen.

Vandet i tanken blev opdaget, da færgen befandt sig i Faaborg.

- Der kunne de konstatere, at de havde mistet manøvreevnen over skibet, fordi man ikke havde fuld kraft på motoren. Der var kommet vandperler ind i brændstofsystemet, men heldigvis døde motoren ikke, og man kunne sejle hjem på den kraft, man havde, men den gav slet ikke, det den skulle, fortæller Ole Jensen.

- Skjoldnæs har kun en dagtank og en bunkertank, så man havde heller ikke mulighed for at slå over på en anden tank, da det gik galt.

Tabet af manøvreevnen resulterede i, at Skjoldnæs i Faaborg Havn havde en mindre påsejling af et supplyskib, der lå i havnen.

ISM-ansvarlig ved Ærøfærgerne Frank Pedersen fortæller, at der var tale om det, der i fagtermer kaldes en "blød berøring".

- Båden fik en meget lille ridse og en enkelt indtrykning. Den slags kan desværre ikke undgås, når så mange tons berører hinanden, men der skete ingen personskader, forklarer Frank Pedersen.

Annonce

Ubelejligt tidspunkt

Kort efter man kom ind i Søby søndag eftermiddag, blev fejlen fundet, og så måtte Skjoldnæs sætte kurs mod dokken ved Søby Værft.

- Tanken er renset og hullet er lokaliseret, så nu laver vi en midlertidig reparation af skaden, og så må den få den helt store omgang til foråret, hvor den skal i dok, siger Ole Jensen.

Han medgiver, at havariet næsten ikke kunne have ramt på et mere ubelejligt tidspunkt.

- Alle er jo ferieramt. Det er lige fra Søfartsstyrelsen til klassen og så også ovre på Søby Værft, hvor vi her til eftermiddag skal have færgen ind i dokken. Og så kunne jeg jo se, at der holdt flere cyklister og biler i båsene, som skulle have været med. Det er selvfølgelig brandærgerligt for alle, men den kan altså ikke sejle på vand. Færgen er 40 år gammel, og de her ting sker desværre, når man har med så gammel tonnage at gøre, fortæller Ole Jensen.

Hvis alt går vel, regner Ole Jensen med at reparationen er færdig i løbet af mandag eftermiddag, og at færgen atter er i aktion igen tirsdag morgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Er der et Ærø efter corona?

Lokaldebat: Min mand og jeg har fritidshus på Ærø. Ikke et decideret sommerhus, som der jo ikke er mange af her. Vi plejer at holde påske i vores hus i Marstal, men i år bliver vi hjemme. Det, der normalt er hyggen og charmen ved Ærø, er blevet til noget, man skal undgå med håndsprit og flere meters afstand. I normale tider, når Ærø prøver at lokke flere til at flytte til øen, slår man ofte på den dejlige natur. Faktisk er det slet ikke naturen, som er det særlige ved Ærø. Den fås såmænd bedre mange andre steder i Danmark. Her er ingen store skove, ingen forblæste sandklitter, ingen åer og ingen klipper. Højst nogle smukke udsigter over velplejede marker med havet som baggrund. Det er ikke Ærø, man skal besøge, hvis man søger vildmark og ensomhed. Derimod er de gamle byer noget helt særligt. Al den skønhed tilsat duften af fortid, saltvand og løgnehistorier fra de syv have. Foruden trygheden ved at føle sig omgivet af venlige mennesker til alle sider. De snævre gader. De små huse. At sidde i sin gårdhave en sommeraften og lytte til dæmpet latter, mumlen og sang fra alle de andre små gårdhaver, er indbegrebet af Ærø. Allerede på færgen møder man mange, som man er på smil med. Sådan er det at være på Ærø. Her får man hurtigt lært folk at kende og mulighed for at deltage i en masse spændende ting. Når vi er på Ærø, støtter vi bevidst de lokale butikker. Gaver til familien bliver købt her. Jeg ser, at mange fastboende på Ærø håber, at vi fritidshusfolk holder sig borte i denne påske. Det kommer desværre nok helt af sig selv. Mange af os har uden tvivl betydeligt bedre muligheder for at holde afstand til andre mennesker hjemme i vores hverdagsbolig, og alle de aktiviteter, som vi normalt ser frem til at deltage i på Ærø, er suspenderet i år. Dog, alt får en ende. Også denne epidemi. Om kort tid kommer lægekunsten utvivlsomt med en "Corona-pille", som det er sket ved alle andre smitsomme sygdomme i tidens løb. Min bekymring er imidlertid, at Ærø ikke så let forvinder skaderne efter epidemien. Igennem flere år har vi set, hvordan gågaden i Marstal bliver kortere og kortere. Flere og flere butikstyper forsvinder. Mange huse står tomme med salgsskilt. Den udvikling er selvforstærkende. I hvert fald når det gælder et samfund som Ærø, hvis primære varemærke er fællesskab. Når der så oven i købet kommer en periode som denne, hvor fællesskab næsten er blevet noget livsfarligt, skal det gå galt. Ja, museerne vil genåbne. Heldigvis får de nok støtte, men hvad med de små butikker og de små listige steder? Hvis de forsvinder, er der sådan set ikke meget Ærø tilbage. Hvem går tur i en tom by? Jeg tænkte, at de lokale banker måske kunne oprette en slags "katastrofefond", som kunne støtte de nødlidende små forretningsdrivende, sådan at de ikke behøver at dreje nøglen om. Bankerne kunne udstede en slags gavekort, som vi andre køber nu og indløser i butikkerne, når tiderne igen bliver normale. Måske ikke nogen stor hjælp, men dog alligevel en håndsrækning. Hvis man så endda måske kun betaler 500 kr. for det gavekort, som lyder på 600 kr., er der også lidt fordel for køberen.

Erhverv

Butikkerne lider: Men loyale kunder i lokalsamfund kan gøre livet lettere efter krisen

Annonce