Annonce
Søsiden

Eventyr forude: 22-årige Signi fra Svendborg på skoleskibet

- Jeg synes, at det er fedt, at vi skal lave så meget praktisk, og at vi er ude i den friske luft, sagde Signi Mærsk Svendsen, Svendborg i en Søsiden-snak på bakken (forskibets hævede dæk). Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Jeg kendte ingen af de andre, da vi startede. Allerede nu mærker jeg, at jeg har fået kammerater for livet, siger Signi Mærsk Svendsen til Søsiden.
Annonce
Annonce

SIDSTE - TOGTET ER AFLYST: Se link nedenfor

ESBJERG: Eventyrlysten stråler ud af øjnene på Signi Mærsk Svendsen. Nu skal der sejles, opleves, læres. Den 22-årige Svendborg-pige har sat kursen. Kompasnålen peger mod Det Blå Danmark.

Søsiden mødtes med Signi Mærsk Svendsen på bakken af skoleskibet Danmark, mens det tidligere på ugen lå langs kaj i Esbjerg.

For Signi Mærsk Svendsen og de 60 andre elever om bord på Danmarks største sejlskib er eventyret nu igang. Skibet lagde fra torsdag kort før middag.

Målet for dette hold er den caribiske ø Puerto Rico. Her afmønstrer alle eleverne for at fortsætte deres uddannelse på Martec i Frederikshavn.

Inden togtet har eleverne gennemgået en grundskole med bl. a. nødhjælp, sikkerhed og maritime håndværk. Skoleskibets værftsophold og det lange togt har krævet, at der justeres lidt ved det normale forløb for eleverne.

- Vi har allerede været oppe og gå og kravle i riggen. Det var det fedeste. At komme op i højderne, hvor man kan skue horisonten og det blå hav.
Annonce

Boede i Chile

Signi Mærsk Svendsen stammer fra Brudager nordøst for Svendborg. Hun er påmønstret skoleskibet med en broget ballast af en klassisk-sproglig studentereksamen, håndboldmålmand i Odense, GOG og i Chile, guide i den sydfynske Gorilla Park og medarbejder i Brugsen i Gudbjerg.

Efter eksamen fra Svendborg Gymnasium i 2016 snuppede Signi Mærsk Svendsen et sabbatår som rygsækrejsende i Sydamerika. Derefter var hun hjemme i det sydfynske i nogle måneder og rejste så til Chile i halvandet år.

Signi Mærsk Svendsen boede derovre, da hun i december fik meldingen om optagelsen på Martec og sejlads med skoleskibet. Når forløbet er overstået, er hun ubefaren skibsassistent:

- Jeg har brugt tiden efter gymnasiet på at finde ud, af hvad jeg gerne vil. En universitetsuddannelse, hvor man skal sidde på skolebænken, er ikke lige mig . Skoleskibets uddannelse med at man kan komme ind i Det Blå Danmark fangede mig derimod lige med det samme.

Annonce

- Et fantastisk skib

Selvom Signi Mærsk Svendsen kun har været om bord i en uge, er hun allerede grebet af ånden på Danmark:

- Det er fantastisk. Alene skibet er en oplevelse. Jeg synes også, at det er fedt, at vi skal lave så meget praktisk, og at vi er ude i den friske luft. Det betyder også noget for mig, at skoleskibet er et slags vartegn for Danmark, siger hun.

Signi Mærsk Svendsen har ikke tidligere været om bord på skoleskibet. Den første entre for en uges tid siden var overvældende:

- Man har bare sin køjesæk med fyldt med tøj og ting man skal bruge de næste otte uger på togt. Det er - ja, breathtaking. Vi har allerede været oppe og gå og kravle i riggen. Det var det fedeste. At komme op i højderne, hvor man kan skue horisonten og det blå hav, siger Signi Mærsk Svendsen.

FAKTA: Skoleskibet Danmark - bygget i 1933

Skoleskibet Danmark er bygget på Nakskov Værft til den danske stat i 1933.
Skibet er en fuldrigget tremaster med master og skrog af stål.
Skoleskibet hører under søfartsuddannelserne på Martec i Frederikshavn og har normalt vinterbase på flådestationen.
Kurt Andersen, Aalborg, uddannet skibsfører på Svendborg Navigationsskole i 1980 har været skoleskibets faste kaptajn siden 2000.
Den faste besætning er på 15-16 m/k og der er kapacitet til 80 elever.
Hovedimensioner: Længde overalt (fra nok på klyverbom til nok på mesanbom) 74,4 meter. Bredde 10 meter. Højde på stormast over vand 38,6 meter. Dybgang 5,2 meter.
Danmark fører op til 27 sejl på i alt 1700 kvm.
Hovedmaskine: Frichs diesel, ca. 480 hk, bygget i Aarhus. sosn
Annonce

- Kammerater for livet

Eleverne på togt 107 er blevet godt rystet sammen efter halvanden måned på Martec i Frederikshavn:

- Jeg kendte ingen af de andre, da vi startede. Allerede nu mærker jeg, at jeg har fået kammerater for livet, fortæller Signi Mærsk Svendsen.

Det maritime og livet til søs er ikke en helt fremmed verden for Signi Mærsk Svendsen. Hendes mor har været i Søværnet, og hendes morfar, Jørgen Josephsen efterfulgte Mogens Frohn som skipper på Marstal-skonnerten Fulton.

- Så jeg har dejligt sømandsblod i årene, fastslår Signi Mærsk Svendsen:

- Jeg har også som lille sammen med min morfar sejlet med Anna Møller (Svendborg-galease, red.) og med hans træskib Helene. Det var fantastiske somre. Så jeg ved godt, hvordan det er at sejle. Men at arbejde om bord er noget helt nyt for mig. Det skal så læres nu.

Signi Mærsk Svendsen fra Svendborg på bakken af Danmark. I torsdags stod skoleskibet ud på sit hidtil længste togt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Signis drøm

På sigt kunne Signi Mærsk Svendsen tænke sig en karriere i Det Blå Danmark. Drømmen er en uddannelse som navigatør og siden at gå hele vejen til skibsfører:

- Men det er jo langt ud i fremtiden. Nu tager vi det her togt og ser, hvordan det er at være til havs. Lige nu er det eventyret, der trækker. At man kommer ud for uforudsete ting og ikke ved, hvad der sker næste dag. Det er spændende, fastslår Signi Mærsk Svendsen.

Annonce

Snorken på banjen

Afkaldet på den hjemlige komfort mener Signi Mærsk Svendsen godt, at hun kan leve med. Hun siger, at hun ikke er typen, der er tiltrukket af sofaen. Der skal helst ske noget aktivt - og gerne i fællesskab:

- Vi er tæt sammen her om bord - piger og drenge - men vi har hver vores baderum. Og hvis man ikke falder i søvn hurtigt nok, når man at høre alle de andre ligge og snorke på banjen.

- Nej, der ikke så meget privatliv, men det kan også være ret hyggeligt. Måske, at jeg efter nogen tid kommer til at savne min egen seng derhjemme.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø For abonnenter

Beskylder søfartsmuseum for at være uprofessionelt: Brug Facebook til at formidle historie - ikke private holdninger

Annonce