Annonce
Faaborg-Midtfyn

Erhvervsmand med kraftig appel: Kritisabel service får os til at dumpe på erhvervsvenlighed

Hurtig sagsbehandling er nøglen til et godt erhvervsimage, mener Peter Jensen fra Dansk Træemballage. Arkivfoto: Roland Petersen
Få byggesagerne ekspederet i en fart - så vil FMK's image bedre sig markant, lyder opfordringen fra Peter Jensen, der er direktør for kommunens største virksomhed.

Faaborg-Midtfyn: Faaborg-Midtfyn Kommune ligger under landsgennemsnittet, når Dansk Industri laver deres årlige imageundersøgelse. I den seneste var FMK sprunget et par pladser frem, men havnede på en lidet flatterende 55. plads blandt landets 98 kommuner.

Borgmester Hans Stavnsager (S) har flere gange i forbindelse med debatten om en fast forbindelse til Als fremhævet, at infrastruktur - og en tidskrævende en af slagsen - er en vigtig årsag til  virksomhedernes lidt lunkne anmeldelse af den kommune, de driver deres virksomhed i.

Men spørger man direktøren for kommunens suverænt største virksomhed, Peter Jensen fra Dansk Træemballage i Haastrup, er det ikke kun infrastruktur, der spiller en rolle, når virksomhederne bedømmer kommunens erhvervsvenlighed.

Annonce

Det handler om at have en Teknisk Forvaltning - et byggekontor - der agerer som en servicevirksomhed og får borgere og virksomheder til at føle sig velkomne.

Folk skal møde en medarbejder i forvaltningen, der siger: Hvad kan jeg hjælpe dig med? Virksomhederne og borgerne skal føle, at de er kunder i butikken, og at butiksejeren (kommunen, red.) har et ønske om at behandle dem godt.

Peter Jensen

- Jeg tror virkelig, det er så simpelt. Der skal en kulturændring til i Teknisk Forvaltning i Faaborg-Midtfyn Kommune. Folk skal møde en medarbejder i forvaltningen, der siger: "Hvad kan jeg hjælpe dig med?" Virksomhederne og borgerne skal føle, at de er kunder i butikken, og at butiksejeren (kommunen, red.) har et ønske om at behandle dem godt, siger han.

Handler om ledelse

Peter Jensen har selv erfaringer med Ikast-Brande Kommune, en af de kommuner, der har satset voldsomt på at have en hurtig sagsbehandling.

- Her møder du en imødekommende medarbejder, når du kommer med din sag, og du får et skriftligt svar på din anmodning inden for 14 dage. Er der ingen alvorlige problemer, har du den byggetilladelse, du ønsker, inden der er gået en måned. Det er sådan en service, virksomheder virkelig værdsætter, siger han.

Borgmesterkandidaterne Kristian Nielsen (V) og Hans Stavnsager (S) er enige om, at der skal en kulturændring til på byggekontoret. Arkivfoto: Michael Bager

Peter Jensen understreger, at det ikke handler om medarbejdernes dygtighed.

- For der er mange dygtige medarbejdere i FMK. Men der er en forkert kultur, og den er politikerne snart nødt til at se i øjnene og få ændret. Det er helt generelt, det jeg siger her. Kan kommunen få sagsbehandlingen til at flyde hurtigere, smitter det positivt af på erhvervslivets lyst til at anbefale kommunen til andre. Det starter en positiv spiral. Men det er en kulturændring, der er behov for, og det handler om ledelse, siger han.

Han mener, at FMK bør hyre et konsulentfirma, der kan hjælpe med de ukomplicerede sager, så sagsbunkerne kan blive bragt ned.

- Det vil selvfølgelig koste nogle penge, men det er en investering - hvis du vil drive en købmandsforretning skal du også have noget på hylderne. Det hjælper jo ikke noget, at man snakker om fast forbindelse til Als og bedre infrastruktur, hvis man ikke er gearet til at tage imod erhvervsvirksomhederne, siger han.

Fakta om sagsbehandlings-tider

Afdelingsleder i afdelingen Miljø og Byg, Henriette Falbe Hansen, mener, at kommunens byggesagskontor er bedre end sit rygte. Generelt ligger FMK faktisk rigtig fint i sammenligning med andre kommuner. Mellem 60 og 70 procent af de byggesager, der er forholdsvis ukomplicerede, bliver ekspederet på seks-otte uger, oplyser hun.

Hun oplyser også, at afdelingen har en del sager, der har ligget længe og vil komme til at trække den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ned, når de afsluttes.

- Men det meste af, hvad der kommer ind i øjeblikket, bliver faktisk ekspederet relativt hurtigt.

Hun oplyser, at afdelingen satser på direkte mundtlig dialog med borgeren i stedet for skriftlig kommunikation.

Afdelingen er i gang med at lave et grundigt talmateriale omkring de aktuelle sagsbehandlingstider, men tallene skal valideres, inden de kan gives til politikerne og offentligheden.

Annonce

Vi kan blive bedre

Borgmester Hans Stavnsager er ikke uenig i, at kulturen i forvaltningen skal ændres.

- Vi har en kultur, vi skal arbejde med, for det er ikke godt nok, som det er i dag. Vi kan sagtens blive mere servicemindede, men kulturændringer er noget af det allersværeste. Men politisk er vi enige om, at det er det, der skal til, siger han.

Er der gjort nok for at få sagsbehandlingen til at glide lettere?

- Om der er gjort nok, kan man jo altid diskutere. Vi har for relativt nylig sat en ny handlingsplan i værk, som vi håber kan løse noget af problemet. Men alle kommuner kæmper med lange sagsbehandlingstider i øjeblikket, fordi der er så meget gang i byggeriet og et øget bureaukrati, der kommer fra Bygningsstyrelsen. Vi har ansat ekstra folk, og det er ellers svært at rekruttere folk i øjeblikket - de private virksomheder kan jo bruge de samme folk, som vi vil ansætte i byggeafdelingen, siger han.

Kunne det ikke være en satsning? - det her, det vil vi?

- Nu er det ikke sådan, at vi ikke har satset. De seneste to år har vi sat ekstra penge af til området - vi har ikke bare siddet på hænderne, siger Stavnsager.

Hvordan kan man ændre kulturen?

- Det kan man ved at sende det klare signal fra både den politiske og den administrative ledelse, at vi først og fremmest er der for borgernes skyld. Folk skal føle, at kommunen prøver at hjælpe dem med de projekter, de har, siger han.

Annonce

Borgmester i spidsen

Førsteudfordrer til borgmesterposten, Kristian Nielsen (V), går i offensiven, når det handler om sagsbehandlingstider. Bliver han den nye borgmester, vil han sætte sig i spidsen for det arbejde, der skal til for at få ændret kulturen.

- Jeg synes, det er relevant at sammenligne os med Nordfyns Kommune i den forbindelse - imagemæssigt har de flyttet sig fra et meget lavt niveau for fem-seks år siden til nu at ligge nummer seks på listen. Det kan sagtens lade sig gøre for Faaborg-Midtfyn at komme til at gøre det langt bedre, end vi gør i dag. Men der skal en kulturændring til, og vi skal have en borgmester - eller viceborgmester - til at sætte sig for bordenden, når virksomhederne kommer med et eller andet ønske. På med ja-hatten - kommunen er til for virksomhederne, siger Kristian Nielsen.

Men handler det ikke om ledelse?

- Jo, det gør det, men ikke kun administrativ ledelse - også politisk ledelse.

Skal der flere penge til?

- Jeg tror sådan set ikke, der skal flere penge til - jeg tror, det er så banalt, at man skal lære at se muligheder frem for begrænsninger. Det er en kulturændring, der skal til. Men der er jo ingen ansatte, der går på arbejde med intentionen om at genere borgerne. Sådan er det jo ikke. Det kræver et politisk fokus, og borgmesteren skal være klar til at sætte sig i spidsen for det, siger han.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Landsretten knuste forældres håb om at få dødssyg søn hjem i hans sidste tid: Må kun besøge ham tre gange om ugen

Danmark

Lørdagens coronatal: 36.000 er testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Erfaringer fra Svendborg Sygehus skal nu udbredes: - Et demensvenligt sygehus er et patientvenligt sygehus

Ærø For abonnenter

Borgmester i debut, knipsende konservativ og coronasyg politiker: Den nye kommunalbestyrelses første møde forløb i fuld fart

Langeland

Debat: Medarbejder- og borgerinddragelsedagsordenen

Svendborg

Lørdagens coronatal: Rekordhøje smittetal på Sydfyn

Jens Jensen har stemt på 'Tulle' én gang: - Det var, fordi han havde hjulpet mig med at tage vasketøjet ned

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Anti-vaccine-skilte ulovlige: Nu sendes kommunale vejfolk på sagen

Danmark

Alene i julen? Sådan passer du på humøret juleaften

Navne For abonnenter

Dødsfald: Søren Peder var først fodermester, men endte som bedemand

Svendborg For abonnenter

Giftstoffer ved at blive fjernet: Hundstrup Borgerforening spiller Filippahuset på banen som vuggestue

Den afgående formand: DF's nekrolog bliver gjort til skamme

Faaborg-Midtfyn

Christina sad på ambassaden i Beijing og savnede Svanninge: Corona fik familien til flytte hjem til bakkerne

Søsiden For abonnenter

Mølle-Maries lystjagt har sat sejl gennem tre århundreder

Langeland

Klumme: Rudkøbing er sluppet nådigt

Annonce