Annonce
Erhverv

Erhvervsliv vil pumpe milliarder i bedre veje

Langt den største del af vores transport i erhvervslivet foregår ude på vejene, forklarer DI-direktør Michael Svane. Derfor fylder vejene rigtigt meget i DI's forslag til de kommende års trafikinvesteringer. Pr-foto
Hovedparten af de 75 milliarder kroner i Dansk Industris nye trafikplan går til vejprojekter. Vi kaster penge ud ad vinduet, når vi holder i kø, mener erhvervsorganisationen.

Trafik: Flere spor på motorvejene, forlængede motorveje og en ny forbindelse over Limfjorden snupper over 90 procent af de 24 milliarder kroner, som står på DI’s ønskeliste til infrastrukturprojekter frem mod 2025.

Og ser man længere frem - mod 2030 - står vejprojekter for 39 milliarder kroner ud af de samlede investeringer på 75 milliarder kroner.

Det fremgår af DI’s investeringsplan, der kommer kort før, regeringen fremlægger sit udspil til en infrastrukturplan for de næste 10 år. Emnet er brandvarmt for erhvervslivet, betoner Dansk Industri.

- Vi har ikke en eneste virksomhed, der ikke er optaget af de trafikale forhold, uanset hvor de ligger i landet. Det gælder både deres varer og deres medarbejdere, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.


Coronaen har skåret op mod et par års trafikvækst af kurven, men vi har også spildt et par år uden trafikale beslutninger, så det går nogenlunde lige op.

Michael Svane, direktør, DI Transport


Erhvervsorganisationen har udarbejdet en prioriteret liste over de projekter, der hurtigst muligt skal sættes i gang, hvis mobiliteten skal sikres i fremtiden. I den sammenhæng er det helt bevidst, at DI især peger på motorvejene.

- Når vi insisterer på, at vejene skal have en betydelig del af investeringskagen, er det, fordi langt den største del af vores transport i erhvervslivet foregår ude på vejene. Efter de seneste opgørelser spilder vi op mod 30 milliarder kroner om året på at holde i kø på det danske vejnet. Det er dyrt at kaste den slags penge ud ad vinduerne, så uanset hvordan man vender og drejer det, er det vigtigt at få investeret i vejnettet.

DI's nødvendige projekter

Dansk Industri sætter navn på de 12 projekter, der er allermest presserende og ifølge DI bør sættes i gang senest i 2025.

  1. Udvidelse af E20/E45 Fredericia-Kolding (Pris: 0,6 mia. kr.)
  2. Frederikssundmotorvejen (Pris: 2,9 mia. kr.)
  3. Udvidelse af E45, flere etaper (Pris: 5,7 mia. kr.)
  4. Hillerødmotorvejen (Pris: 1,4 mia. kr.)
  5. Tredje Limfjordsforbindelse (Pris: 7 mia. kr.)
  6. Motorvej Næstved-Rønnede (Pris: 1,6 mia. kr.)
  7. Ny Ellebjerg og Glostrup Stationer (Pris: 0,5 mia. kr.)
  8. Udvidelse af E20 Odense (Pris: 1,2 mia. kr.)
  9. Kalundborgmotorvejen (Pris: 1,9 mia. kr.)
  10. Udbygning af M3 København (Pris: 0,3 mia. kr.)
  11. Baneopgraderinger Ringsted-Odense (Pris: 0,6 mia. kr.)
  12. Dobbeltspor Tinglev-Padborg (Pris: 0,7 mia. kr.)
Annonce

Tre pejlemærker

Planen er baseret på tre store pejlemærker. Først og fremmest vil DI styrke ”Det Robuste H”, der tegner grundstammen i dansk infrastruktur med strækningerne fra Nordjylland til grænsen, mellem Helsingør og Rødby/Gedser og endelig forbindelsen mellem Esbjerg og København.

På et danmarkskort ligner det et stort H, og øverst på listen står en udvidelse af E20-motorvejen mellem Fredericia og Kolding, der i dag er tosporet. Derudover foreslår DI flere udvidelser af E45-motorvejen. De bør sættes i gang allerede næste år.

Planen handler også om den såkaldte fingerplan for Hovedstadsregionen. Den stammer tilbage fra 1947 og tæller fem ”fingre” - altså hovedfærdselsårer - mod Køge, Roskilde, Frederikssund, Hillerød og Helsingør, der enten skal styrkes eller gøres færdige. Især en motorvej til Frederikssund, som allerede er vedtaget i anlægslov, ligger lige til højrebenet, mener DI.

Og endelig har DI fokus på, at hele landet bindes sammen af effektiv infrastruktur. Her peges der på behovet for at koble en række mellemstore byer på motorvejsnettet.

Annonce

Pulje på landet

Det sidste flugter fint med regeringens plan om at afsætte 6,5 milliarder kroner til en pulje, der skal gøre det lettere at bo i hele landet. Puljen, som transportminister Benny Engelbrecht (S) fortalte om i Avisen Danmark onsdag, er ét element i regeringens infrastrukturplan.

- Der er en tendens til at fokusere på de meget store projekter, men sandheden er, at man også får store trafikforbedringer og øget mobilitet med mindre projekter. En pulje, der kan styrke alt fra lyskryds til rundkørsler og forbedringer af hovedveje kan have stor betydning, siger Michael Svane.

Han anerkender, at coronakrisen har ændret mange danskeres transportbehov, og at det kan påvirke pendlertrafikken på den lange bane. Men han tror ikke, trafikmængden vil falde.

- Coronaen har skåret op mod et par års trafikvækst af kurven, men vi har også spildt et par år uden trafikale beslutninger, så det går nogenlunde lige op, mener han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce