Annonce
Erhverv

Erhverv+ panelet: Hvad har vi lært af coronaen - og vores bedste råd

Tre problemknusere fra Erhverv+ panelet - Niels Duedahl, administrerende direktør i Norlys koncernen, Maria Leerbeck, iværksætter og stifter af Forlaget Fortæl, samt digital ekspert Allan Jørgensen, partner i Web2Media - sætter ord på, hvad corona-krisen har betydet for deres virksomheder og ikke mindst, hvad de har lært af undervejs. Og så giver de deres bedste råd videre til andre til at tackle tidens udfordringer.
Annonce
Annonce

Niels Duedahl, administrerende direktør, Norlys:

Hvordan er din virksomhed påvirket af corona-krisen?

Det er helt uundgåeligt, at Norlys bliver påvirket af corona-krisen. Med 2500 kollegaer er vi i princippet ramt på 2500 forskellige måder, og det er den virkelighed, vi har ageret i de seneste måneder. Det har været helt fantastisk at se den måde, alle i Norlys har håndteret krisen på, og tiden har blot understreget det stærke fællesskab, der er på tværs af koncernen.

Vi har været heldigere stillet end mange andre virksomheder. I en corona-krise er der fortsat brug for det, vi kan, og strøm i stikkontakten og stabil internetforbindelse til samfundets kritiske beredskaber, til danskerne, der arbejder hjemme og til dem, der fortsat holder produktionen i gang, har været højeste prioritet for os.

Så primært er vi ramt på vores egne arbejdsvaner og de sikkerhedsforanstaltninger, som vi alle er underlagt. Hvordan vores kunder bliver ramt af krisen, og om der kommer nogle eftervirkninger i kølvandet heraf, kan vi ikke sige endnu.

Hvad er det vigtigste, som du har lært under krisen?

Vi var hurtige til at omstille os til den nye virkelighed, og vi har haft høj produktivitet på trods af mange forandringer i vores hverdag. Det har været en vigtig læring, at vi kan holde gang i forretningen, selv om vi rammes af en samfundskrise.

Vi har nu nogle håndtag, vi ved, at vi kan skrue på hurtigt – og dermed tilpasse os en ny situation. Og vi har set, at hjemmearbejde kan være med til at give nogle medarbejdere en højere fleksibilitet i hverdagen, så det tror jeg, at vi vil komme til at se mere af på arbejdspladserne generelt.

Hvad er dit bedste råd til andre for at komme igennem krisen?

Det vigtigste for ledelsen i Norlys i disse tider er at opretholde så normal en hverdag som muligt.

En af de vigtigste opgaver for os er fortsat, at vi tager vores del af det samfundsmæssige ansvar, det er at holde Danmark kørende. Og derfor er det vigtigt for Norlys, at vi fortsætter vores investeringer i infrastrukturen på såvel energi- som på teleområdet.

Det er den måde, vi har fastholdt vores forretningsmæssige grundlag på. Og samtidig har vi som ledere sikret, at vores medarbejdere hele tiden har været orienteret om udviklingen.

God ledelseskommunikation er for mig helt afgørende for at komme godt igennem krisen som virksomhed og som arbejdsplads.

Annonce

Maria Leerbeck, iværksætter og stifter af Forlaget Fortæl:

Hvordan er din virksomhed påvirket af corona-krisen?

For mange iværksættere og vækstvirksomheder har corona-krisen sat en kæp i hjulet for vækst, investeringer og omsætning. Men for mig og mit startup, Forlaget Fortæl, kan krisen potentielt have understreget vores eksistens-berettigelse – og måske kommer vi endda til at se en ny bølge indenfor tech-startups, der fokuserer på vores nærmeste relationer.

Kriser kalder jo på at vi alle sammen gentænker nogle ting, og fra den ene dag til den anden, er det pludselig nogle helt andre spillere på markedet, der klarer sig godt, fordi verden ændrer sig. Vi kan allerede nu se, at forbrugerne er blevet mere bevidste om den magt de har, hver gang de tager penge op af lommen og køber enten fra en stor spiller, eller fra deres lokale købmand.

Hvad er det vigtigste, som du har lært under krisen?

Jeg er stifter og direktør i Forlaget Fortæl, og vores mission er genoplive den ældgamle tradition, det er at nedskrive sine erindringer og sin livshistorie og dele dem med sine nærmeste. Vi står netop foran en større lancering af vores nye mindebog til børn, der via vores digitale platform gør det muligt at samle minder og fortællinger om dem, vi har mistet.

Da mindebogen blev crowdfundet på Kickstarter i 2019, handlede projektet om at give børn, der mister en forælder, adgang til at lære deres afdøde forældre at kende gennem andres minder – men behovet har vist sig større end det, og i dag er mindebogen henvendt til alle, der mister en nærtstående og gerne vil dele deres sorg og minder med andre som også kendte vedkommende.

Det er jo ikke, fordi vi producerer håndsprit eller visirer og på den måde redder menneskeliv midt i krisen. Men vi kan mærke, at Forlaget Fortæl kan være med til at skabe håb og stof til eftertanke i en tid, hvor livet føles lidt ekstra skrøbeligt, og man måske mangler nogle ritualer.

Når man er tech-iværksætter, så er der mange ”kasser”, man kan blive puttet i; fintech, healthtech, foodtech, legaltech og nogle af de nyere som eksempelvis edtech, femtech og greentech. Men indtil nu har jeg ikke kunnet placere Forlaget Fortæl indenfor én af de genrer.

Der har simpelthen ikke været et bredere fokus på den type af løsninger, som vi gerne vil være med til at skabe. Men jeg tror tiden er kommet nu til en bølge af RelationTech, fordi vi alle er tvunget til at stoppe op og opdage; at når alting går i stå, og intet er som det plejer, vores hverdag og arbejdsidentitet er taget fra os, så har vi brug for hinanden.

Hvad er dit bedste råd til andre for at komme igennem krisen?

Vi har brug for fællesskabet og for at føle os som en del af noget.

Jeg håber og tror på, at vi vil komme til at se en ny bølge tech-virksomheder inden for relation-tech. Altså med fokus på teknologi, der bringer mennesker tættere sammen. Men ikke at forveksle med sociale medier, der har fat i den kvantitative ende.

Jeg tror på en techbølge, der fokuserer på kvaliteten, dybden og nærværet i dine sociale relationer, frem for det distancerede og overfladiske, som vi ser meget på sociale medier. Og lige der går Forlaget Fortæl gerne forrest.

Af andre startups, der arbejder indenfor det, vi måske kommer til at kende som ”relationtech”, kunne eksempelvis nævnes ComEat, som skaber nye relationer over middagsselskaber med fremmede eller LowFi, som skaber intime køkkenkoncerter.

Annonce

Allan Jørgensen, digital ekspert, serieiværksætter og partner, Web2Media:

Hvordan er din virksomhed påvirket af corona-krisen?

Vi blev, ligesom de fleste gjorde, ramt af en umiddelbar nedgang i arbejdet, primært grundet den store ”stop effekt” corona-krisens indtog havde. Efter nogle ugers normalisering kom vi tilbage med opgaver – dog med endnu mere fokus på kort-bane.

I og med vi udelukkende arbejder på det digitale felt, og lægger i den komplekse ende af det, vi som konsulenter kan, så ser vi senest, at mange af de svære opgaver kommer ind i stigende grad, på grund af nødvendighed med at lykkedes med sin digitale markedsføring som næsten eneste effektive drivkraft lige nu. Vi kigger ind i øget travlhed hen mod sommer, og i stigende grad forventer vi et stort opsving på digitale ydelser på den anden side af sommerferien.

Hvad er det vigtigste, som du har lært under krisen?

Vi har erfaret, at det at kunne holde hovedet koldt ud fra vores egen virkelighed, kombineret med et øget beredskab og kommunikation til både vores medarbejdere samt kunder, har vist sig at skabe en ekstraordinær positiv respons.

Vi kan tydeligt se, at den tilgang med at give så meget som muligt ud i ambitionen om at lykkedes i fællesskab – det kommer godt igen! Det vil vi fortsætte med, også når verden på et givent tidspunkt normaliseres lidt på ny.

Derudover ser vi en markant forøget effektivitet og arbejdsglæde på trods af usikre tider netop baseret på hjemme-arbejdsstationer, samt bedre og mere frekvente virtuelle check-ins. Således er både produktivitet, fleksibilitet for den enkelte medarbejder og dermed arbejdsglæde gået frem i samme usikre tid (selvom corona-usikkerheden for alle trækker i en anden retning selvsagt).

Denne type fleksibilitet, øget produktivitet og agilitet, forventer jeg bliver ”the new normal” fremadrettet i en vis udstrækning.

Og hvad er dit bedste råd til andre for at komme igennem krisen?

Du skal turde at handle på de umiddelbare udfordringer, samt spille dine stærkeste folk gode, således de kan træffe beslutningerne decentralt og hurtigt indenfor de rammer og retning du stiller – men meget tættere på den enkelte udfordring/kunde. På den måde sikrer du størst sandsynlighed for, at der træffes kloge, fremadskuende beslutninger.

Derudover så kan jeg kun anbefale dem, der kan, at opprioritere sine digitale marketing indsatser; for de virksomheder, der tør og kan det i netop denne tid, er der et meget stort return på de indsatser, man laver både under krisen, som vi kan se på tværs af vores kunders nøgletal – men der er helt unikke muligheder for at skabe og hente markedsandele under sådan en krise, som kan løfte forretningen på lang sigt.

Erhverv+ panelet

Et panel bestående af ni jysk-fynske erhvervspersonligheder stiller deres viden til rådighed i Erhverv+ panelet og giver bud på, hvordan vi løser nogle af de udfordringer, som ledere og medarbejdere møder i hverdagen ude i virksomhederne.

Paneldeltagerne er på tre ad gangen, når de knuser konkrete problemstillinger fra erhvervslivet.

Har du med et problem eller en udfordring, som du kunne tænke dig, at Erhverv+ panelet ser nærmere på til fordel for dig og alle andre, er du altid velkommen til at skrive til hesk@erhvervplus.dk

- Vi har nu nogle håndtag, vi ved, at vi kan skrue på hurtigt – og dermed tilpasse os en ny situation. Og vi har set, at hjemmearbejde kan være med til at give nogle medarbejdere en højere fleksibilitet i hverdagen, så det tror jeg, at vi vil komme til at se mere af på arbejdspladserne generelt, forklarer Niels Duedahl, administrerende direktør i Norlys, fusionen mellem energikoncernerne SE og Eniig. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
- Det er jo ikke fordi vi producerer håndsprit eller visirer og på den måde redder menneskeliv midt i krisen. Men vi kan mærke, at Forlaget Fortæl kan være med til at skabe håb og stof til eftertanke i en tid, hvor livet føles lidt ekstra skrøbeligt, og man måske mangler nogle ritualer, skriver Maria Leerbeck, stifter af Forlaget Fortæl. Foto: Bibi Berge
- Vi har erfaret, at det at kunne holde hovedet koldt ud fra vores egen virkelighed, kombineret med et øget beredskab og kommunikation til både vores medarbejdere samt kunder, har vist sig at skabe en ekstraordinær positiv respons, skriver Allan Jørgensen, digital ekspert og partner i Web2Media. Pressefoto
Annonce
Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg For abonnenter

Mekanikeren var selv i tvivl i morges: De færreste ved, hvordan de tænder for tågelygterne

Svendborg

Mand reddet op af Svendborg Havn

Faaborg-Midtfyn

Elev på Tingagerskolen testet positiv for corona: Alle elever i klassen og en lærer er sendt hjem

Ærø For abonnenter

Tidligere borgmester på Ærø giver råd inden budget-forhandlinger: Man skal tænke sig om, inden man bruger alle pengene

Svendborg

Taxachauffører med opfordring til bilister i tågen: Hold afstand, husk tågelygter og sænk farten

Annonce