Annonce
Fyn

Er der gået valgkamp i den? Unge savner handling i Odenses klimaplan

- Det er lidt let igen for politikerne bare at skubbe beslutningerne, siger Christel Louise Burret  fra Den Grønne Studenterbevægelse. Hun var også med, da Fyens Stiftstidende tidligere på måneden arrangerede Café Stiften-debat om Odense Kommunes bestræbelser på at blive klimaneutral. Foto: Vibeke Volder
De unge i Den Grønne Studenterbevægelse og Odense Elevfællesråd havde håbet på en mere konkret handleplan for klimaet end den, som et stort flertal i Odense Byråd fremlagde tirsdag.

Odense: Det er skuffende, lyder det fra nogle af de unge i Odense, når Odense Byråds klimahandleplan, der blev præsenteret tirsdag, ikke kommer med konkrete bud på, hvordan den massive CO2-udledning i byen fra benzin- og dieselbiler skal nedbringes.

- Jeg bliver lidt træt, siger Christel Louisa Burrett fra Den Grønne Studenterbevægelse.

Odense Byråds handleplan for klimaet skal gøre byen CO2-neutral senest i 2030. Men der er ingen konkrete svar omkring den store del af CO2-udledningen, der kommer fra benzin- og dieselbiler.

Annonce

I stedet skal det nu undersøges nærmere, hvordan udledningen kan nedbringes, og der skal laves en såkaldt grøn mobilitetsplan, som skal være klar senest i 2023.

Skubber beslutningen

En gruppe eksperter samlet i den såkaldte klima-taskforce har peget på, at én løsning kan være at indføre såkaldte nul-emissionszoner, som vil betyde, at benzin- og dieselbiler ikke må færdes i store dele af byen. Det vil kunne sikre den reduktion på 150.000 ton CO2 årligt, som byrådet har vedtaget som målsætning.

Jeg tror, det har noget at sige, at der er et kommunalvalg lige om hjørnet. Jeg tror, de holder lidt tilbage, men jeg ville ønske, der var mere mod og mere handlekraft.

Christel Louisa Burrett, Den Grønne Studenterbevægelse

Den løsning er da også stadig på tegnebrættet, fremgår det af handleplanen, men altså uden at der indtil videre lyder hverken et konkret ja eller nej til at gå videre. Og det skuffer Christel Louisa Burrett.

- Det er lidt let igen bare at skubbe beslutningerne, siger hun.

- Et forbud mod benzin- og dieselbiler er jo en stor beslutning, som vil berøre manges hverdag. Er det ikke fair nok, at der er brug for tid til at undersøge tingene nærmere?

- De har en målsætning om at reducere biltrafikken (med benzin- og dieselbiler, red.) med 2,5 mio. antal kørte kilometer per døgn. Det er jo sindssygt meget, og derfor er der brug for at komme i gang. Jeg savner den der urgency (følelsen af at have travlt, red.). Der er virkelig ikke mange år at gøre godt med.

Sådan skal Odense blive klimaneutral

Klimahandleplanen, som 28 ud 29 byrådsmedlemmer står bag, indeholder følgende påtænkte reduktioner frem mod år 2030:

1. Klimavenlig energi, bl.a. CO2-fangst og flere solcelleanlæg, skal reducere med 300.000 ton CO2 årligt.

2. Bæredygtig mobilitet, altså øget brug af cykel og kollektiv transport og færre ture i benzin- og dieselbiler, skal reducere med 150.000 ton CO2 årligt.

3. Et grønnere Odense med mere skov, mere ålegræs og lavbundsjorde, der udtages, skal reducere med 20.000 CO2 årligt.

4. Øvrige tiltag, som f.eks. energioptimering af kommunens bygninger, og at kommunens kørsel sker i elbiler, skal ligeledes give en årlig reduktion på 20.000 ton CO2.

Marie Holt Hermansen, formand for Odense Fælleselevråd, deler synspunktet.

- Vi er selvfølgelig glade for, at politikerne fastholder målsætningerne (om at gøre Odense klimaneutral i 2030, red.), siger hun.

- Men samtidig er det også ret utilfredsstillende, at man er blevet lovet en masse ting i lang tid, og det store svar, der nu er kommet, er faktisk bare, at de ikke rigtig kender svaret. Det er måske en lille smule uambitiøst, siger hun.

Annonce

Efterlyser mod og handlekraft

Christel Louisa Burrett mener, at politikerne i byrådet er bange for at træffe beslutninger, fordi der er kommunalvalg til november.

- Jeg tror, det har noget at sige, at der er et kommunalvalg lige om hjørnet. Jeg tror, de holder lidt tilbage, men jeg ville ønske, der var mere mod og mere handlekraft, siger hun.

Borgmester i Odense Peter Rahbæk Juel (S) sagde tirsdag efter præsentationen af klimahandleplanen, at den udskudte beslutning om CO2-udledningerne fra biler hænger sammen med, at beslutningerne skal være velovervejede.

- Jeg får energi af den utålmodighed, der er på klimadagsordenen. Den elsker jeg. Men vi har ikke tid til at tage fejlbeslutninger. Transportomlægninger er ikke helt ukomplicerede, og vi skal ikke med hovedet under armen fare ud og sætte gang i initiativer, som vi ikke helt har styr på konsekvenserne af, sagde han og understregede samtidig, at han ikke har "noget selvstændigt mål om nul-emissionszoner".

- Det kan være et virkemiddel til at få nedsat udledningen af CO2 i transportsektoren, men før vi bruger de hårde virkemidler med at lukke ned, skal vi også have svaret på, hvordan folk så skal transportere sig. Folk binder ikke deres hverdag op på biler for sjov, siger Rahbæk Juel.

Annonce
Svendborg For abonnenter

Forældre ser stort på færdselsreglerne ved Ørkildskolen: Politikommissær er voldsomt overrasket

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antal corona-indlagte falder til det laveste siden først i august - yderligere fire er døde

Annonce
Annonce
Annonce
Ærø

Mere til lærerne, mindre til hjemmeplejen og fri psykolog til unge: Ærøs politikere er tilfredse med nyt forlig

Kultur For abonnenter

Kvinderne styrer: 'Gift ved første blik'-mændene har problemer med kæledyr og prutter

Sport

I Ronaldos fodspor: Nyborg-drengen Magnus skriver kontrakt med europæisk storklub

Navne For abonnenter

60 år: Jens Garfalk måtte lære lederjobbet med lynets hast: - Den fik han sgu oversolgt

Ærø

Kronik: En havnerundfart med hund

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

76-årige Bent er blind og skal springe ud af et fly: - Jeg kan jo ikke se, hvor langt der er ned

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Fyn

Vanvidsbilister og livsfarlig parkering: Rådmand fik svar på, hvorfor bydel kæmper for en tryg handelsgade

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Navne For abonnenter

Nekrolog: Søren Lenschau Andersen var et anker og en superstjerne indtil livet sled ham op som 38-årig

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

Sport For abonnenter

Hvem kan stoppe Svendborg-Oure FA - B1913 vil efter pokalbraget levere alt mod DS-topholdet

Langeland For abonnenter

Kenny og Jeanette er langtidsledige og var til borgermøde for at blive klogere: - Det ville være rart at vide, hvad der skal ske med folk på kontanthjælp

Danmark

Politiet gransker atter selvmordslægen Svend Lings: - Der er ikke nogen dom, der kan få mig til at stoppe

Annonce