Annonce
Søsiden

Engang var Marstal Danmarks coaster-hovedstad. Nu er der én tilbage.

Den Marstal-ejede- og hjemmehørende Amanda på værftsbesøg i hjembyen for nogle år siden. Nu er den kommet i gylden ramme i museets nye coasterrum. I dag er Amanda i øvrigt malet blå med gult styrehus. Foto: Søren Stidsholt Nielsen / Marstal Søfartsmuseum
- Vores skib er i god gænge, og vi har ingen planer om at afhænde det, lyder det fra Amandas rederi-kontor i Marstal.

MARSTAL: Når vi ser bort fra Det Sydfynske Øhavs kendte veterancoastere Caroline S af Svendborg og Samka af Marstal, kan danskflagede mindre fragtskibe i traditionel fart opgøres til under ti. Et af dem er hjemmehørende i Marstal.

I coasternes storhedstid med godt 600 skibe var byens navn påmalet agter på hver femte dansk-flagede coaster.

Marstals sidste coaster hedder Amanda. Den er ejet af en lille kreds omkring Hermann C. Boye & Co. Aps i Marstal. En mæglervirksomhed med mere end 140 års Marstal-blod i årerne.

Annonce

Tre af 45 flager dansk

Amanda, som den ser ud i dag - blå og gul. Amanda er den sidste Marstal-hjemmehørende coaster og blandt de under ti tilbageværende dansk-flagede coastere, der sejler i almindelig drift. Ill: Marstal Søfartsmuseum.

Drift og befragtning af Marstal-coasteren er lagt i hænderne på Baltic Shipping i Hundested. Herfra opereres 45 coastere. Typisk for udvikling flager kun tre i den store flåde dansk. De fleste øvrige flager Cypern eller Antigua Og Barbuda. En af de tre danske er Amanda.

- Vi ejer kun denne ene coaster, så det kan slet ikke betale sig at befragte og drifte den selv. Derfor er det udliciteret. De har nogle kontrakter, som den kan indgå i, forklarer skibsmægler Boye Kromann, Marstal.

Den 81 meter lange Amanda er bygget som Eldor på Sietas-værftet i Hamborg i 1981. Amanda har været ejet af Marstal-interesser i de seneste knap 20 år. Coasteren er såkaldt ”gearless”, dvs. uden bom og kraner.

Annonce

I dok på Ærø

Da Marstal havde sit stålskibsværft med flydedok, besøgte Amanda lejlighedsvis hjemhavnen for dokning. Også Søby Værft er benyttet.

- Vel er småskibsfarten ikke noget guldrandet papir i øjeblikket, men Amanda er i rimelig god gænge. Vi har ingen planer om at afhænde den, fastslår Boye Kromann.

Farvand for Amanda er Østersøen og anden nordeuropæisk fart. Typisk last kan være korn, gødning eller andet bulk samt projektlast i form af fx dele til vindmøller, oplyser Boye Kromann.

Tidligere på ugen sejlede Amanda eksempelvis fra Flivik i det østlige Sverige til Elblag i Polen.

Et fotografi af Amanda i hjemhavnen indgår i Marstal Søfartsmuseum nye coasterrum.

Skibsmægler Boye Kromann, Marstal: - Amanda er i rimelig god gænge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Møder massiv kritik: Ingen vil have jobbet - nu søger kommune politibetjente til at passe voldsom og autistisk borger

Annonce