Annonce
Ærø

En uges forsinkelse: Ærøexpressen satser på at sejle fra den 8. december

Ærøexpressen går efter planen nu i drift den 8. december. Billedet her er fra færgesightseeing i Hvide Sande i oktober måned.Arkivfoto: Jørgen Kirk
Små justeringer efter de første prøvesejladser med Ærøexpressens nye færge har betydet, at rederiet nu satser på at gå i drift på ruten mellem Marstal og Rudkøbing søndag den 8. december. Dermed er færgen en uge forsinket. Helt som forventet, siger direktør Søren Vestergaard.

Marstal/Hvide Sande: Søndag den 8. december. Det bliver den første dag, man kan sejle med den nye færge mellem Marstal og Rudkøbing. Det fortæller direktør Søren Vestergaard. Dermed er Ærøexpressen blevet en uge forsinket, men det er som forventet, siger han.

- Når sådan noget bliver presset til sidst, er det forventet. Som jeg har sagt tidligere: Det skulle da være mærkeligt, om der ikke dukkede et eller andet op, som man ikke havde taget i ed, siger han.

Søren Vestergaard fortæller, at der har været prøvesejladser fra værftet i Hvide Sande torsdag og fredag i sidste uge, og at de er gået godt, men at der altså er dukket nogle småting op, som skal rettes på værftet.

- Der er blandt andet noget på stævnrørene, der skal gås efter. Stævnrøret er der, hvor skrueakslen går ud gennem skibet. Der er sådan nogle småjusteringer, og dem er vi allerede gået i gang med, og de (værftet, red.) siger stadig, at vi kan få færgen den 26., så vi kan nå hjem.

Inden da skal Søfartsstyrelsen og klassifikationsbureauet have godkendt færgen.

Hjemturen går, hvis vejr og vind tillader det, nord om Skagen. Det er en tur, der tager omkring 30 timer. Alternativt skal skibet gennem Kielerkanalen, hvilket tager omkring fem timer mindre, men ulempen her er, at man skal gennem sluser i begge ender og have lods på, hvilket i sidste ende kan ende med at tage den ellers vundne tid, forklarer Søren Vestergaard.

- Hvis vi er derude, hvor vi sejler nord om Skagen, har vi det dejligt fredeligt for os selv, siger han.

Annonce

Fejl i priser rettet

Hvis alt går vel, er der derefter en god uges tid til prøvesejladser mellem Marstal og Rudkøbing, hvor man blandt andet skal ind og ud af færgelejerne nogle gange. Men det burde være tid nok, mener Søren Vestergaard.

- Det er ikke det, der er nogen videnskab, som han siger og melder om en fortrøstningsfuld besætning.

I øvrigt er både Ærøexpressens sejlplan og priser blevet offentliggjort. Sidstnævnte har dog givet anledning til en del undren, både på avisen og hos almindeligt interesserede, fortæller Søren Vestergaard. For ifølge det først offentliggjorte takstblad skulle de dyre billetter uden for billigsæsonen gælde fra 1. april til 30. september. Det var - naturligvis - en fejl, siger Søen Vestergaard, som forklarer, at den beskrivelse af høj- og lavsæson hører til på fartplanen.

- På prisbladet giver det jo anledning til misforståelser. Det bliver fuldstændig ligesom Ærøfærgerne, altså at det er de seks uger om sommeren, der er de høje priser, og resten af året er det ikke.

Priserne er da også allerede blevet rettet på rederiets hjemmeside.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Annonce