Annonce
Svendborg

En sjælden gæst: Saphædra af New York i Thurøbund

Amanda Sparks (t.v.) og Jamie Enos er fast besætning på Saphædra af New York. Når den er sejlklar, kommer ejer, venner og familie om bord til sommertogt i Danmark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
50 fods ketch med kvindelig besætning gør klar på Walsteds Baadeværft til sejlads i danske farvande.
THURØBUND Sjældent syn i Det Sydfynske Øhav: En lystbåd med hjemhavnen New York på agterspejlet. Når bådens navn tilmed indeholder det ærkedanske bogstav “Æ” skærpes opmærksomheden. Jo, det står der - Saphædra. Det velpropriotinerede fartøj strækker sine 52 fod langs kajen ved Walsteds Baadeværft på Thurø. Når et dansk bogstav har sneget sig ind i bådens græske pigenavn, er en del af forklaringen, at Saphædra er tegnet af den danske konstruktør K. Aage Nielsen. Han var født i Faaborg og skabte sig fra sin base i USA et verdensnavn i yachtdesign.
Annonce
Sejlbåden Saphædra af New York langskibs ved broen hos Walsteds på Thurø. Båden er tegnet af den Faaborg-fødte konstruktør K. Aage Nielsen. Han fik bygget godt en snes både på Thurø - dog ikke Saphædra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Nær ven af Aage Walsted

K. Aage Nielsen var også en nær ven af Aage Walsted, Thurø-værftets grundlægger. Fagligt delte de værdier for kompromisløs kvalitet i håndværket.

I løbet af 16 år byggede Walsteds Baadeværft 21 lystbåde af træ konstrueret af K. Aage Nielsen. Den første var den spidsgattede kutter Northern Crown leveret fra Thurø i 1956.

Northern Crown sejler endnu. For at knytte forbindelsen til den aktuelle Walsted-gæst Saphædra, kan det fortælles, at den tilhører ejeren af det amerikanske værft, som Saphædra serviceres på, når det ikke sker på Thurø.

Rundt i Danmark

Søsiden bliver inviteret om bord på Saphædra af bådens besætning, to amerikanske kvinder. Skipper Jamie Enos har adskilt et af cockpittets store spil og rundt på dækket ligger værktøj og demonterede dele, der viser, at en klargøring af de mere omfattende er igang.

- Som du kan se, har vi en del at gøre, men vi nyder at være her, og vi glæder os til at komme ud og sejle i Danmark, siger Jamie Enos.

- Når Walsted blev valgt, var det fordi vi vidste, at de kunne de ting, vi havde brug for og fordi K. Aage Nielsen fik bygget mange af sine både her, forklarer Jamie Enos.

Når Jamie Enos og Amanda Sparks har gjort Saphædra klar til togt, kommer bådens amerikanske ejer med familie og venner til sommersejlads i Danmark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Atlant-kryds på fragtskib

Saphædra er ejet af en kvinde fra New York. Sidste sommer blev den med fragtskib sejlet fra USA til Southampton i Sydengland. Efter sejlads til bl. a. Norge har Saphædra været vinteropbevaret og er blevet serviceret hos Walsted.

- Vores plan er nu at krydse rundt i Danmark og måske lidt Østersøen og Sverige, fortæller Jamie Enos. Undervejs vil bådens ejer med familie og venner være med.

- Vi kan være op til ti om bord, siger Jamie Enos, der har Amanda Sparks som sin faste makker.

- Når sommertogtet er overstået, kommer vi tilbage til værftet. Derefter står det lige nu åbent, hvad vi så skal. Måske Caribien, måske hjem til Maine, siger Jamie Enos.

Kvindelige kapsejlere

Saphædra er et kendt indslag i USA’s klassiske sejlermiljø. Når den kapsejler, sker det overvejende med kvindelig besætning. Med sine klassiske linjer er den velholdte mahogni-båd også en pryd for enhver regatta.

- Saphædra er i virkelig god stand. Altid passet. Siden den blev bygget i Maine i 1965 har den kun haft tre ejere. De to første havde den hver i omkring 20 år, fortæller Jamie Enos.

Og til sidst lige den med Æ’et. Hvordan bogstaveres Saphædra udenfor Danmark? I mangel af en æ-taste tillempes det til Saphaedra.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: En god investering i fremtiden

Rundt omkring i kommunerne bliver sidste hånd lagt på det kommendes års budget, og det kan være lidt en jungle at navigere rundt i, hvis man vil forsøge at finde hoved og hale i alle tallene. I det hele taget kan det der med økonomi hurtigt blive noget, som er svært at overskue og gennemskue. Det behøver ikke engang at være et kommunalt budget, det handler om. Det kan også være den helt private økonomi. Især hvis man står på helt uden forudsætninger for at kunne skabe sig et overblik over, hvordan pengene bruges klogest og hvilken type penge, man helst skal holde sig helt fra. Derfor er det et godt initiativ, der er sat gang i Svendborg Kommune. Et samarbejde mellem kommunen, handelsskolen i Svendborg og et pengeinstitut, skal hjælpe nogle af kommunens ældste skoleelever til at forstå, hvordan en privatøkonomi egentlig er skruet sammen, hvordan et budget fungerer og ikke mindst hvilke lån, det bare en skidt idé at røre ved. Det har i nogle år været meget nemt at låne penge, men jo nemmere det er, desto dyrere er lånet også ofte, og det kan jo være nemt at lade sig friste. Forhåbentlig ved de fleste efterhånden, at kviklån bare er en sløj idé at kaste sig over, men det skader absolut ikke, at de nye generationer får forklaret, hvad der skidt, og hvad der er kanel, af en person, der er næsten jævnaldrende med dem selv. Sandsynligheden for, at der bliver hørt grundigt efter er formentlig større end, hvis det er et menneske på deres forældres alder, der står med en løftet pegefinger. Den slags er der nok af i deres liv, og skal det virkelig trænge ind, er det vigtigt at undervisningen i privatøkonomi foregår i øjenhøjde. Sandsynligheden for, at informationerne sidder fast, øges markant. Umiddelbart bliver det da også godt modtaget. De elever Fyns Amts Avis har talt med om projektet har taget godt imod undervisningen. Så præsenteres det rigtigt, er sandsynligheden for en god modtagelse af budskabet også stor. Og så kan det være, at vi oplever bare lidt færre mennesker, der havner i en gældsspiral, hvor dårlig økonomi og deraf følgende kviklån er dagens ret. Derfor fortjener de involverede parter i undervisningsprojektet stor ros. Det er - meget apropos - en god investering i fremtiden.

Annonce