Annonce
Ærø

El-færgen godkendt efter evakueringsøvelse: Nu må færgen sejle med passagerer

50 statister deltog tirsdag i evakueringsøvelserne på Ellen. Foto: Cecilie Larsen, Ærø Kommune
Tirsdag deltog 50 statister i en evakueringsøvelse på el-færgen Ellen. Efter øvelsen godkendte Søfartsstyrelsen færgen til at sejle med passagerer, og dermed er endnu en milepæl nået, siger projektkoordinator Trine Heinemann.

Søby: 50 ærøboer havde tirsdag byttet en fredelig feriedag ud med en mere dramatisk dag på el-færgen Ellen.

For at blive godkendt til at sejle med passagerer, skulle Ærøfærgernes personale vise overfor Søfartsstyrelsen, at de kunne evakuere de 50 statister fra færgen, og evakueringsøvelserne gik så godt, og færgen umiddelbart efter øvelserne blev godkendt til at sejle med passagerer.

Det fortæller Trine Heinemann, der er projektkoordinator på el-færgeprojektet.

- Umiddelbart efter at øvelserne var overstået udstedte Søfartsstyrelsen en permanent tilladelse til at el-færgen kan sejle med passagerer. Dermed er endnu en milepæl nået for el-færgen, siger hun.

Evakueringsøvelsen bestod af to dele.

Den første foregik ved kajen, hvor de 50 statister og en babydukke skulle evakueres fra færgen og ind på kajen.

- Det gik rigtig fint, siger Trine Heinemann.

Efterfølgende sejlede Ellen ud på åbent hav - uden de 50 statister om bord - hvor en dukke blev kastet i havet, og hvor der blev lavet en mand over bord-øvelse. Også den øvelse gik fint, siger Trine Heinemann.

Det er stadig planen, at el-færgen skal begynde at sejle den 15. august. For nylig blev færgen ellers ramt af endnu et problem, da den ene motor til en thurster brændte af.

- Seneste melding fra Danfoss er, at der kommer en ny thurstermotor i uge 32. Så planen er stadig at begynde sejladsen den 15. august, slutter Trine Heinemann.

El-færgen skal sejle i fast rutefart mellem Søby og Fynshav.

Annonce

NEDTÆLLING TIL ELLENS SØSÆTNING

Vi tæller i denne serie ned til, at el-færgen Ellen er i drift, og bringer frem til jomfrurejsen små og store historier om Ellen.

Ellen er flere gange blevet forsinket, også siden denne serie blev søsat. I skrivende stund er det planen, at færgen skal begynde at sejle med passagerer fra den 15. august - om nu 23 dage.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Kompliceret diagnose var ved at få Matilde til at opgive gymnasiet: - Men de sagde, at jeg ikke måtte sigte for lavt

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Annonce