Annonce
Svendborg

EL efter samråd om Svendborgbanen: Dyster udsigt til nye signaler

Det er angiveligt ikke så let at levere tog til tiden på Svendborgbanen. Transportordfører for Enhedslisten, Henning Hyllested tror efterhånden heller ikke på, at de nye signaler kommer i 2026 senest, som det ellers er blevet lovet. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Tirsdag eftermiddag var der lukket samråd om udsigten til at få udskiftet signalerne på Svendborgbanen for at forbedre rettidigheden. Enhedslistens Henning Hyllested havde kaldt transportministeren i samråd. Og han var ikke opløftet, da han gik derfra.
Annonce

Svendborg: Enhedslistens Henning Hyllested havde kaldt transportminister Benny Engelbrecht (S) i lukket samråd om Svendborgbanen tirsdag eftermiddag.

Målet var om muligt at finde en løsning, så signalerne på Svendborgbanen ikke - som det er planen - først udskiftes tidligst i 2024 og senest i 2026.

Hyllested gik dog ikke opløftet fra samrådet.

- Der var ikke noget nyt, der kom frem på samrådet. Det er kørt fast, siger han og tilføjer, at han faktisk slet ikke tror på, at der kommer nye signaler i 2024 - senest i 2026 - sådan som det ellers er blevet meldt ud.

- Jeg tror ikke på det. For det signalprogram er kørt definitivt af sporet, og vi har ikke set det sidste problem med de signaler, siger Hyllested.

Annonce

Lukket samråd

Det var Hyllested, der kaldte ministeren i samråd og i den forbindelse anmodede om at samrådet skulle være lukket for offentligheden.

Henning Hyllested (EL) indkaldte transportministeren til samråd om Svendborgbanen. Det var et lukket samråd, som blev afholdt onsdag eftermiddag. Arkivfoto: Steen Brogaard

- Ulempen ved de åbne samråd er, at det i høj grad bliver brugt til at profilere sig selv, og det ønsker jeg egentligt ikke, for der er mange interesser i forbindelse med Svendborgbanen. Jeg ville have en sådan lidt mere tæt og ærlig drøftelse med transportministeren om, der kunne gøres noget, og hvad der eventuelt kan gøres, siger han.

Han tilføjer, at i fald, processen med signalerne ikke kan speedes op, så bør man i det mindste melde klart ud til borgere, hvad de kan forvente.

- Hvis man virkelig mener, at der ikke kan gøres noget for at sætte tempoet i vejret med de signaler, så synes jeg i det mindste, at man skal melde det ud. Måske bare sige, at det er udsat på ubestemt tid, for jeg tror heller ikke, at det sker i 2026.


Hvis man virkelig mener, at der ikke kan gøres noget for at sætte tempoet i vejret med de signaler, så synes jeg i det mindste, at man skal melde det ud. Måske bare sige, at det er udsat på ubestemt tid, for jeg tror heller ikke, at det sker i 2026

Henning Hyllested


Annonce

Validatorerne mangler

Et af problemerne er, at der mangler såkaldte validatorer; det er folk med særlige kompetencer, som skal ind over, når man installerer sådan et signalsystem.

Problemet er, at de er "en knap ressource", og dem, der er, er prioriteret til andre opgaver; blandt andet til den ny togstrækning over Fyn.

Erling Bonnesen (V) var også til samrådet og bad ministeren undersøge muligheden for at få den specialiserede arbejdskraft ind andet steds fra.

Han foreslog desuden, at ministeren fik lavet beregninger på, hvad det vil koste at etablere et et vigespor ved Stenstrup, der måske kan få togtrafikken til at glide lettere.

Endnu er det ikke lykkedes Fyns Amts Avis at få en kommentar fra ministeren.

Transportminister Benny Engelbrecht (S).
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Langeland

Reform giver Merete og Claus fra Humble 6500 kroner ekstra: Nu bliver der råd til mere af det sjove

Bagsiden

Pletskud: P-skiven duer ikke

Annonce