Annonce
Bagsiden

Fem fiduser: Sådan skriver du et vinderslogan

Kirsten Helstrup noterer konstant sjove udtryk ned i sin røde notesbog. Her har hun sproglige byggeklodser til mange kommende slogankonkurrencer. Foto: Hans Faarup
Fif og fiduser fra førstedamen af slogankonkurrencer til Bagsidens læsere.
Annonce

Med over 1000 vinderslogans gennem 35 år er Kirsten Helstrup den rette til at være dommer i konkurrencen om et nyt slogan til Bagsiden.

Her røber hun fem af sine fif og fiduser til at skabe et godt slogan.

Annonce

Sjovt, småt og sigende

- Mine bedste råd er, at et slogan skal være kort, have en dobbeltbetydning og være humoristisk. Men det er ikke nok. Man skal også sætte sig ind i, hvad det er for et produkt, et slogan skal reklamere for.

- Det er jo noget med, at Bagsiden er for alle, og at jeg og alle andre kan bidrag til den. Så alle kan være med til at lave Bagsiden. Den er en del af dig, og du er en del af den, siger Kirsten Helstrup og er dermed allerede i gang med idéudviklingen.

Annonce

Bogstavrim brillerer

- Bogstavrim og spil på allerede kendte mottoer og talemåder er godt, siger hun.

For eksempel disse to af hendes egne vinderslogans: "Kolding kalder" - udløste en præmie på 10.000 kroner fra Kolding Handelsråd. "Vi pister hvor andre puster" - skislogan til Tjæreborg, som kvitterede med en skirejse til Østrig.

I gamle dage gik man til en "klog kone", hvis man søgte råd eller helbredelse. Kirsten Helstrup havde noteret det i sin idebog, og da en bank søgte et nyt slogan, trak hun det frem, satte et ekstra "r" ind og voila: Så vandt hun en rejse for to til Thailand for dette slogan: "Kloge kroner vælger Topdanmark Bank".

Annonce

Rim regerer

Helt traditionelle rim går aldrig af mode: "Ajax gør det grove - du gør det sjove", skaffede Kirsten Helstrup et badeværelse til en værdi af 22.000 kroner.

"En sund og kræsen smag kræver Crüsli hver dag" gav en discman fra Ota.

Annonce

Jo flere, jo federe

Men skal man helt op i superligaen af slogansport kommer man ikke uden om evnen til at lege med ord, der har flere betydninger.

Kirsten Helstrups vinderslogan for Gilette lød: "3-dobbelt ydelse ren og skær nydelse".  Det udløste en flyvetur til New York med Concorden, som hun dog vekslede til 40.000 kroner.

Dobbeltbetydning var der også i dette slogan for et slankemiddel fra Nestlé: "Slender opfylder livets mål." Det kastede i øvrigt en USA-rejse af sig.

Fem fede fiduser

Sådan skriver du et godt slogan:

  • Skriv kort.
  • Rim - også på bogstaver.
  • Brug kendte talemåder.
  • Tænk i dobbeltbetydninger.
  • Vær sjov.

Bagsidens slogankonkurrence

Find på et nyt slogan for Bagsiden

Mail det til bagsiden@fyens.dk senest 6. oktober kl. 9.

Du kan ikke deltage med brev, sms eller andet. Kun mail.

Husk navn og adresse.

Præmie: Fire billetter til Gastro Week i Odense i uge 42.

Du må gerne sende flere forslag, men kun ét slogan pr. mail.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Peter Madsens flugtforsøg: Truede med bombeattrap og hoppede ind i hvid varevogn

Annonce