Annonce
Langeland

Efter strandbeskyttelsen er sløjfet: Ny forpagter af Dageløkke Havn vil modernisere og bygge nyt

Som søn af en fisker har Hans Buk Daugaard det bedst, når han er ved vandet. Han er ny forpagter af Dageløkke Havn. Foto: Anna Stærbo
Hans Buk Daugaard er ny forpagter af Dageløkke Havn. Han har planer om at modernisere havnen, eftersom strandbeskyttelsen er blevet ophævet i Dageløkke.

DAGELØKKE: I december blev strandbeskyttelsen ophævet på Dageløkke Havn, og nu har havnen fået en ny forpagter.

Rækkefølgen er ikke tilfældig, fortæller den nye ejer Hans Buk Daugaard fra virksomheden EM Service.

- Der er åbnet op for en masse nye muligheder i Dageløkke, som der ikke var før. Nu hvor det der kystfredning er fjernet, så er der ikke længere er lige så mange restriktioner for, hvad man må bygge. Det betyder, at Dageløkke Havn kan blive et attraktivt sted for mange flere turister og gæster, siger Hans Buk Daugaard.

Virksomheden er allerede i fuld gang med at modernisere Dageløkke Havn. Der bliver bygget nyt havnekontor, ny havnecafé, lavet plads til autocampere, bygget shelters, lavet feriehytter og nye broer på havnen - renoveringer som ikke havde været mulige, hvis strandbeskyttelsen stadig var gældende på havnen.

Det faktum, at det nu er kommunen, som er myndighed inden for kystbeskyttelse - og ikke Kystdirektoratet - har også haft indflydelse på Hans Buk Daugaards beslutning om at investere i Dageløkke Havn.

Annonce

Strandbeskyttelsen på Sydfyn

I midten af december 2019 ophævede miljøminister Lea Wermelin (S) helt eller delvist strandbeskyttelsen på 111 lokationer i Danmark. Ophævelsen gør, at kommunerne får mulighed for at bygge f.eks. et vandrerhjem, en butik eller en restaurant i forbindelse med en havn.

På 56 steder er strandbeskyttelsen blevet delvist ophævet, mens den på 55 steder er blevet helt ophævet. 55 steder har fået afslag på dispensation fra strandbeskyttelsen.

På Sydfyn har følgende steder fået hel dispensation: Dageløkke Havn, Ballen Lystbådehavn, Lundeborg Havn, Rantzausminde Lystbådehavn, Avernakø Havn, Falsled Havn, Fjællebro Havn og Lyø Havn. Spodsbjerg Havn og Strynø Havn er blevet delvist godkendt, mens Ristinge Havn er blevet afvist.

Satser på små både

Fremover vil der ikke være plads til sejlbåde, der er længere end 40 fod på havnen.

- Vi mener ikke, Dageløkke Havn har kapacitet til at have de store både. Så vi satser på de mindre motorbåde og sejlbåde, siger han.

EM Service arbejder med havnebyggeri, og leverer blandt andet produkter inden for dykkerservice, tømrerarbejde, faste både- og badebroer samt flydebroer og platforme.

Hans Buk Daugaard har overtaget forpagtningen af Dageløkke Havn fra 2020. Og han har planer om at købe havnen på længere sigt.

- Vi var nede og lave et stykke arbejde i Dageløkke Havn sidste år, hvor vi kunne høre, at forpagterne af havnen havde mange problemer. Derfor sagde jeg til ejerne, at de gerne måtte kontakte mig, hvis havnen skulle forpagtes videre, og det har de så gjort. Vi har så aftalt, at vi overtager forpagtningen fra 2020, siger Hans Buk Daugaard.

Vil gerne købe havnen

Han oplyser, at aftalen med ejerne er, at EM Service prøvekører havnen indtil den 31. september i år.

- Hvis vi kan få havnen til at fungere, som vi gerne vil, så er planen, at vi køber havnen, siger han.

Hans Buk Daugaard, 58 år, kommer fra en familie af fiskere, og har selv arbejdet som fisker tidligere i sit liv. I dag ejer han virksomheden EM Service sammen med sin kone. Parret bor i Uldum i Jylland, men ejer flere huse på Langeland. De har planer om at flytte til Ristinge på længere sigt.

Dageløkke Havn

1897: Dageløkke Havn anlægges af gårdejer Kristian Jacobsen, Dageløkkegård.

2002: Peder Hansen, Snøde sælger havnen til tømrermester John Hansen, Stenstrup.

2007: John Hansen sælger havnen til Jan Kjær, Dragør, som gav 3,8 millioner kroner for Dageløkke Havn samt et feriehus på havnen.

Marts 2016: Dageløkke Havn bliver ramt af betalingsstandsning og efterfølgende konkurs.

Maj 2016: Brødrene Uffe, Torben og Dan Jeppesen fra Svendborg køber Dageløkke Havn til en for avisen ukendt pris. Brødrene har haft deres gang på Dageløkke Havn siden drengetiden, deres far var ivrig lystfisker og fiskede tit i Dageløkke.

Efteråret 2016: Jeppesen-brødrene sætter havnen til salg for 2,5 millioner kroner.

Januar 2017: Ejerne fortryder "til salg"-skiltet og søger i stedet en ny forpagter af havnen.

April 2017: Liselotte Dyhr Sørensen forpagter havnen.

December 2019: Liselotte Dyhr Sørensen opsiger aftalen om at forpagte havnen

Februar 2020: EM Service overtager forpagtningen af havnen med henblik på senere at købe Dageløkke Havn.

Hans Buk Daugaard er i gang med at renovere cafeen på Dageløkke Havn. I dag har han taget sit barnebarn Patrick, der holder vinterferie, med ned på havnen. Foto: Anna Stærbo
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: En dag i april

Læserbrev

Debat: Sydfynske trafikprojekter på dagsordenen nu

Coronakrisen har sat meget i stå og i de seneste uger har vi i Folketinget brugt mange kræfter på adskillige hjælpepakker til mange forskellige sektorer for at hjælpe Danmark så skånsomt som muligt gennem krisen. Nu er tiden kommet til også igen at se fremad. Væksten er ikke alene gået i stå, den er også slået tilbage. Derfor er det vigtigt, at vi fra statens side hurtigt får gang i nye projekter, der kan skabe og understøtte ny vækst, beskæftigelse og udvikling. I Venstre har vi nu meldt ud og opfordret til forhandlinger om igangsættelse af infrastruktur- og trafikprojekter. Det sydfynske trafikprojekt ”Fra Omvej til Genvej” skal på dagsordenen i Folketinget nu og sammen med Lolland/Falster dermed skabe hurtigere trafikkorridor fra Sydfyn til Femernforbindelsen, som forventes at komme om nogle år. Her på den sydfynske side handler det om en ny omfartsvej på Tåsinge, og på Lolland-siden om en fremskudt færgehavn. Projektet vil give øget og hurtigere fremkommelighed. På den måde vil projektet medvirke til at gøre Svendborg, Langeland og hele det sydfynske område attraktivt at investere i som virksomhed og samtidig styrke bosætningen. Allerede i disse år inden Femernforbindelsen er etableret, mærker man tydeligt, at trafikmængden øges hen over Tåsinge og Langeland. Derfor skal dette vigtige trafikprojekt på dagsordenen nu. Samtidig udestår der også investeringer i at færdiggøre investeringer i støjskærme fra Svendborgmotorvejen og et stykke frem mod Svendborgsund. En del er lavet. Det resterende bør sættes i gang nu. Og det er ligetil at gå i gang med nu. Helt oplagt er det naturligvis også nu at få sat gang i cykelstiprojektet fra Ollerup til Svendborg. Nu har staten chancen for at gå foran og give et projektet et godt startskud. Lad os komme i gang. Kære regering. Sæt infrastrukturplan på dagsordenen nu, og indkald til forhandlinger. Sæt disse sydfynske trafikprojekter på planen. Der er behov for det.

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Annonce