Annonce
Langeland

Efter strandbeskyttelsen er sløjfet: Ny forpagter af Dageløkke Havn vil modernisere og bygge nyt

Som søn af en fisker har Hans Buk Daugaard det bedst, når han er ved vandet. Han er ny forpagter af Dageløkke Havn. Foto: Anna Stærbo
Hans Buk Daugaard er ny forpagter af Dageløkke Havn. Han har planer om at modernisere havnen, eftersom strandbeskyttelsen er blevet ophævet i Dageløkke.

DAGELØKKE: I december blev strandbeskyttelsen ophævet på Dageløkke Havn, og nu har havnen fået en ny forpagter.

Rækkefølgen er ikke tilfældig, fortæller den nye ejer Hans Buk Daugaard fra virksomheden EM Service.

- Der er åbnet op for en masse nye muligheder i Dageløkke, som der ikke var før. Nu hvor det der kystfredning er fjernet, så er der ikke længere er lige så mange restriktioner for, hvad man må bygge. Det betyder, at Dageløkke Havn kan blive et attraktivt sted for mange flere turister og gæster, siger Hans Buk Daugaard.

Virksomheden er allerede i fuld gang med at modernisere Dageløkke Havn. Der bliver bygget nyt havnekontor, ny havnecafé, lavet plads til autocampere, bygget shelters, lavet feriehytter og nye broer på havnen - renoveringer som ikke havde været mulige, hvis strandbeskyttelsen stadig var gældende på havnen.

Det faktum, at det nu er kommunen, som er myndighed inden for kystbeskyttelse - og ikke Kystdirektoratet - har også haft indflydelse på Hans Buk Daugaards beslutning om at investere i Dageløkke Havn.

Annonce

Strandbeskyttelsen på Sydfyn

I midten af december 2019 ophævede miljøminister Lea Wermelin (S) helt eller delvist strandbeskyttelsen på 111 lokationer i Danmark. Ophævelsen gør, at kommunerne får mulighed for at bygge f.eks. et vandrerhjem, en butik eller en restaurant i forbindelse med en havn.

På 56 steder er strandbeskyttelsen blevet delvist ophævet, mens den på 55 steder er blevet helt ophævet. 55 steder har fået afslag på dispensation fra strandbeskyttelsen.

På Sydfyn har følgende steder fået hel dispensation: Dageløkke Havn, Ballen Lystbådehavn, Lundeborg Havn, Rantzausminde Lystbådehavn, Avernakø Havn, Falsled Havn, Fjællebro Havn og Lyø Havn. Spodsbjerg Havn og Strynø Havn er blevet delvist godkendt, mens Ristinge Havn er blevet afvist.

Satser på små både

Fremover vil der ikke være plads til sejlbåde, der er længere end 40 fod på havnen.

- Vi mener ikke, Dageløkke Havn har kapacitet til at have de store både. Så vi satser på de mindre motorbåde og sejlbåde, siger han.

EM Service arbejder med havnebyggeri, og leverer blandt andet produkter inden for dykkerservice, tømrerarbejde, faste både- og badebroer samt flydebroer og platforme.

Hans Buk Daugaard har overtaget forpagtningen af Dageløkke Havn fra 2020. Og han har planer om at købe havnen på længere sigt.

- Vi var nede og lave et stykke arbejde i Dageløkke Havn sidste år, hvor vi kunne høre, at forpagterne af havnen havde mange problemer. Derfor sagde jeg til ejerne, at de gerne måtte kontakte mig, hvis havnen skulle forpagtes videre, og det har de så gjort. Vi har så aftalt, at vi overtager forpagtningen fra 2020, siger Hans Buk Daugaard.

Vil gerne købe havnen

Han oplyser, at aftalen med ejerne er, at EM Service prøvekører havnen indtil den 31. september i år.

- Hvis vi kan få havnen til at fungere, som vi gerne vil, så er planen, at vi køber havnen, siger han.

Hans Buk Daugaard, 58 år, kommer fra en familie af fiskere, og har selv arbejdet som fisker tidligere i sit liv. I dag ejer han virksomheden EM Service sammen med sin kone. Parret bor i Uldum i Jylland, men ejer flere huse på Langeland. De har planer om at flytte til Ristinge på længere sigt.

Dageløkke Havn

1897: Dageløkke Havn anlægges af gårdejer Kristian Jacobsen, Dageløkkegård.

2002: Peder Hansen, Snøde sælger havnen til tømrermester John Hansen, Stenstrup.

2007: John Hansen sælger havnen til Jan Kjær, Dragør, som gav 3,8 millioner kroner for Dageløkke Havn samt et feriehus på havnen.

Marts 2016: Dageløkke Havn bliver ramt af betalingsstandsning og efterfølgende konkurs.

Maj 2016: Brødrene Uffe, Torben og Dan Jeppesen fra Svendborg køber Dageløkke Havn til en for avisen ukendt pris. Brødrene har haft deres gang på Dageløkke Havn siden drengetiden, deres far var ivrig lystfisker og fiskede tit i Dageløkke.

Efteråret 2016: Jeppesen-brødrene sætter havnen til salg for 2,5 millioner kroner.

Januar 2017: Ejerne fortryder "til salg"-skiltet og søger i stedet en ny forpagter af havnen.

April 2017: Liselotte Dyhr Sørensen forpagter havnen.

December 2019: Liselotte Dyhr Sørensen opsiger aftalen om at forpagte havnen

Februar 2020: EM Service overtager forpagtningen af havnen med henblik på senere at købe Dageløkke Havn.

Hans Buk Daugaard er i gang med at renovere cafeen på Dageløkke Havn. I dag har han taget sit barnebarn Patrick, der holder vinterferie, med ned på havnen. Foto: Anna Stærbo
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sæt fuld turbo på turismen

Indimellem kan man stadig høre folk her på egnen vrænge lidt af turismen her - som om det ikke var et rigtigt erhverv. Den slags ord falder tit, når snakken falder på, hvad området skal leve af fremover - og her må man forstå, at vi ikke "skal rende rundt i nationaldragter", men noget "rigtig produktion" ville være bedre. Den slags ytringer er ikke bare dumsmarte og forældede, men også direkte skadelige for vores egns udvikling. Fordi vi har brug for turisterne. Derfor er det godt nyt, at man med de seneste opgjorte tal for Langeland kan se en meget positiv udvikling. Øen er nu den næstmest populære kommune for turisterne i forhold til antallet af overnatninger. Det er især tyskerne, der er vilde med den lange ø - de tegner sig for næsten halvdelen af de godt 500.000 overnatninger, der var sidste år. På Ærø er tallene knap så gode og viser en lille tilbagegang i forhold til året før, men her er til gengæld optimisme og tro på fremtiden, fremgår det blandt andet af øens turist- og erhvervsdirektørs nyhedsbrev. Nedgangen tilskrives nedgangen i bryllupsindustrien, som ellers har varmet godt i lavsæsonen i foråret og efteråret. Til gengæld er der tro på, at det med den forøgede færgekapacitet er muligt at tiltrække endnu flere turister den kommende sæson, og modsat manges og ikke mindst indenrigsministerens opfattelse, så melder øen om kapacitet til endnu flere turister. Det er værd at notere sig i den on-going debat om landevejsprincippet, der som bekendt fortsat ikke gælder hele året, netop med henvisning til, at nogle øer ikke ville kunne klare flere turister. Med hensyn til de sydfynske øer kan man vist roligt sige, at man godt kan rumme flere turister - og at der er i den grad er brug for det i vores erhvervsudvikling. Det er afgørende vigtigt, at vi alle har det store potentiale for øje, når vi snakker udvikling af området. Det handler ikke kun om udvikling for os lokale eller for tilflyttere, men i særdeles også om de gæster, vi kan tiltrække til at tage del i livet her - gerne hele året rundt. Så med den store vækst, der er igen er set inden for turismen bredt set i Danmark sidste år, så er det bare med at sætte turboen på også her. Og det gælder i øvrigt også for os selv: Micro-eventyr og stay-cation er jo ikke længere nye begreber, selvom de lyder som sådan. Det handler bare om at være turist på egen egn. Og måske det var værd lige at tjekke de sydfynske øer til næste weekendtur eller måske sommerferie. For turisterhvervet her har ret meget at byde på - også selvom de ikke går i nationaldragter...

Annonce