Annonce
Søsiden

Efter 88 års fravær: Hamborg fik sin Peking hjem

Peking fik en flot modtagelse, da den ankom - på slæb - til Hamborg i sidste uge. Næste år åbnes firmastbarken for publikum. Foto: Lars Jordt
Til næste forår åbner den nyrenoverede firmastbark for publikum ved havnemuseet.
Annonce

HAMBORG: Brandsprøjtende bugserbåde, rygende dampskibe og en massiv flåde af lystfartøjer tog imod i havnen, da Hamborg  fik sin legendariske Peking tilbage. Langs Elben og havnen rundt bød tusinder hansestadens nye attraktion velkommen hjem efter 88 års fravær fra byen, hvor den blev bygget til det lokale rederi F. Laiesz.

- Alle skibe, som Peking passerede, hilste med deres horn. Peking kunne desværre ikke gengælde hilsenen, så nu skal der spares op til, at den selv kan få et horn, fortæller skibsingeniør Lars Jordt, maritimhistorisk interesseret dansker, der fulgte firmasterens ankomst på tæt hold.

Peking er en fuldblods kaphorner fra tiden, da de firmastede barker var verdenshavets største fragtskibe. Sejlende katedraler er de blevet kaldt med deres rig med over 4000 kvm sejl fordelt på 60 meter høje master.

Peking blev bygget på Blohm & Voss-værftet i 1911. Frem til 1932 sejlede den som Flying P.-Liner i oceanfart afbrudt af oplægning i Chile og London under og efter krigen.

Siden salget i 1932 til britiske interesser har Peking ikke været i Hamborg. Under navnet Arethusa og Pekin har den virket under britisk flag som bl. a. skoleskib.

I 1974 kom Peking til New York. Her lå den som forsømt museumsskib i 40 år.

Peking er renoveret for omkring 300 mio kroner her på Peters Werft i Wewelsfleth. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Redningen fra en truende skrotning blev, at den tyske stat bevilgede en milliard kroner til et nationalt havnemuseum i Hamborg, herunder ca. 300 mio til dokskibs-transport og renovering af Peking.

Efter tre års flot arbejde på det tyske Peters Werft ligger Peking nu ved sin midlertidige placering ud for Hamborgs nuværende havnemuseum. Når det nye havnemuseum står klar i 2025, forhales Peking til sin endelige placering som museets vartegn.

Peking åbner for publikum i foråret efter aktiv indsats fra vennerne i Peking Freunde.

Syv af disse firmastede barker er bevaret, bl. a. Pekings søster Passat i Lübeck. To af dem sejler. Det er skoleskibene Kruzensthern og Sedov - verdens største sejlskib.

Søsiden var om bord, mens Peking blev renoveret på Peters Werft. Her er vi ude i stævn-området med bovspryd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

DF-ledelse uforstående over for kritik

Sport

Årets Fynske Sportsnavn: - Det er et kæmpe skulderklap - jeg er stolt, og jeg er beæret

Annonce