Annonce
Erhverv

Droneteknologi skal op til stor eksamen i Belgien

- Det bliver kæmpestort for os, siger Kristian Skaarup, direktør for Lorenz Technology, der beskæftiger 15 medarbejdere i Odense om samarbejdet med verdens største sikringsfirma, G4S, med samlet 600.000 ansatte, og et af Europas største færgerederier, DFDS. Foto: Michael Bager
Lorenz Technology beskæftiger 15 medarbejdere i Odense. Men det forhindrer ikke drone-virksomheden i at have verdens største sikringsfirma og et af Europas største færgerederier som tæt samarbejdspartner.

ODENSE/GENT: De 15 medarbejdere hos Lorenz Technology på Sivlandvænget i det sydlige Odense øver sig i at holde vejret for tiden.

Ikke så meget fordi, at dronevirksomheden er en af tre fynske finalister i startup-kategorien i EY Entrepreneur Of The Year hos Mercedes-Benz på den modsatte side af motorvejen. Her falder afgørelsen sidst på eftermiddagen torsdag 31. oktober.

Det er selvfølgelig spændende nok i sig selv, men spændingsmomentet hos direktør Kristian Skaarup er alligevel en anelse større, når virksomhedens drone til sikkerhedsovervågning i uge 46 bliver testet på havneterminalen i belgiske Gent. Går testen som direktøren forventer, er der tale om et stort gennembrud.

- Det bliver kæmpestort for os, og det er en verdensnyhed. Det bliver første gang, at en drone bliver anvendt til overvågning af en trailerterminal, hvor dronen ikke alene er med til at forbedre sikkerheden, men også indsamler data på sin flyvetur rundt i området, forklarer Kristian Skaarup og tilføjer, at det sker i samarbejde med verdens største sikringsfirma med 600.000 ansatte, G4S, som operatør og kunden DFDS, der er et af Europas største rederier med både færger og fragt.

- Dronens opgave er at finde lastbiltrailere på havneterminalen og angive den præcise gps-position og nummer på traileren. I dag løser vagter opgaven med at overvåge havnen, og DFDS har samtidig den udfordring, at de må sende folk ud for at registrere, hvor trailerne står, men dronen klarer begge dele, fortæller Kristian Skaarup videre.

Annonce

Aktiv i fem lande

Dronen er prøvet af i Danmark, men det bliver i Belgien, at systemet bliver implementeret og kommer i drift første gang.

- Det handler i sidste ende om at spare tid, når lasten skal ombord på færgen. Her er forventningen af dronen kan reducere tiden med halvandet minut per trailer, og når op til 450 trailere skal ombord per afgang, så er der tale om rigtig mange minutter, siger Kristian Skaarup og supplerer med, at DFDS har 36.000 afgange om året:

- Og når færgen kan komme afsted til tiden, kan rederiet spare brændstof, fordi de så ikke behøver indhente tabt lossetid ude på havet.

Kristian Skaarup oplyser, at overvågnings- og registreringssystemet kombinerer den nyeste teknologi inden for droner, analyse af billeddata og kunstig intelligens.

Lorenz Technology har for nylig landet sin første kunde og partner i Tyskland, mens en udvidelse af de udenlandske aktiviteter i Holland og Storbritannien er i pipelinen.

- Vi er også i gang med at teste i Holland, og potentielt er vi aktive i fem europæiske lande inklusive Danmark inden årets udgang, slutter Kristian Skaarup.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce