Annonce
Erhverv

DMI får kritik for at gøre nej tak til datadeling svært

ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Det kræver for mange klik at afslå behandling af personoplysninger på DMI's hjemmeside, lyder ny afgørelse.

Annonce

Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) modtager kritik i en principiel afgørelse fra Datatilsynet og Datarådet for at behandle personoplysninger i strid med databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Det skriver Politiken.

Ifølge afgørelsen kræver det for mange klik på hjemmesiden at sige nej tak til behandling af personoplysninger.

- Datatilsynet har lagt vægt på, at det ikke er muligt for en besøgende på hjemmesiden at afslå behandling af personoplysninger ved det indledende besøg på dmi.dk.

- Det kræver, at den besøgende vælger "Vis detaljer" for derefter at vælge "Opdater samtykke". En sådan "et-klik-væk-fremgangsmåde" er efter Datatilsynets opfattelse ikke gennemsigtig, lyder det i afgørelsen ifølge Politiken.

DMI benytter Googles annonceplatform. I den forbindelse har instituttet videregivet de besøgendes ip-adresser og aktiviteter.

Ifølge GDPR-forordningen kræver det et frivilligt samtykke. Det skal også være oplyst, hvad brugeren giver samtykke til.

Det har ikke været tilfældet på DMI's hjemmeside, og derfor er de indhentede samtykker ugyldige, skriver Politiken.

I afgørelsen pointeres det ifølge Politiken også, at det er ulovligt at "den registrerede indirekte skubbes i retning af at give samtykke til behandling af personoplysninger".

Afgørelsen får stor betydning for alle offentlige og private hjemmesider, som indhenter brugerens samtykke til databehandling, siger Heidi Højmark Helveg.

Hun er advokat med ekspertise i persondata- og markedsføringsret.

- Hele det her økosystem for adtech (annoncetechnologi, red.) er en kæmpe industri, som lever af alle de oplysninger, der opsnappes ved hjælp af de her cookies.

- Hele den industri kommer nok til at skulle gentænke, hvordan de får opsamlet alle de samtykker, siger hun til Ritzau.

Heidi Højmark Helveg fremhæver, at selv om afgørelsen gælder for en offentlig myndighed, så er det oplagt, at den får indflydelse på private virksomheder også.

Løsningen kan også findes på hjemmesider for eksempelvis Politiken, BT, Berlingske, Rejseplanen og Den Blå Avis.

DMI accepterer afgørelsen og beklager, at myndigheden har haft en praksis, som giver anledning til kritik fra Datatilsynet.

Direktør Marianne Thyrring skriver i en kommentar til Politiken, at man nu vil se på de steder, hvor Datatilsynet ikke mener, at samtykkeløsningen er god nok.

/ritzau/

Politikens historie om DMI
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Se billederne: Mette Frederiksen og Bo Tengberg er blevet gift på Møn

Fyn

Mange busser får nye køreplaner til august

Annonce