Annonce
Ærø

DF'ere har solgt færgeaktier og er nu ikke længere inhabile

Flemming Boye og Bente Friis Andersen (DF) er med aktier i Ærøexpressen for 5000 kroner nu under bagatelgrænsen og ikke længere inhabile. Arkivfoto: Jonathan Møller Nielsen og Peter Becher Damkjær
Flemming Boye og Bente Friis Andersen (DF) har solgt så mange af deres aktier i Ærøexpressen, at de onsdag aften fik lov til at deltage i behandlingen af et punkt, der vedrørte det private rederi.

Ærø: DF'erne Flemming Boye og Bente Friis Andersen har nu solgt så mange aktier i Ærøexpressen, at de ikke længere er inhabile i sager, der vedrører det private rederi. Flemming Boye ejer nu for 5000 kroner, mens hans partifælle sammen med sin mand i alt efter at have solgt ud nu også ejer for 5000 kroner. Det fortalte de onsdag aften i byrådssalen.

- Dermed mener jeg, at jeg ikke er inhabil, sagde Flemming Boye.

Borgmester Ole Wej Petersen (S) gav ham ret, fordi de dermed er under den bagatelgrænse, som kommunaldirektør Allan Krogh Filtenborg i sin tid nævnte i sit notat om emnet. Også selv om han i samme ombæring anbefalede kommunalbestyrelsesmedlemmer slet ikke at eje aktier i Ærøexpressen.

Kommunalbestyrelsen samtykkede, og de to DF'ere kunne dermed være med til at behandle aftenens punkt om billetsamarbejde mellem Ærøfærgerne og Ærøexpressen. For nylig blev Flemming Boye erklæret inhabil i erhvervs- og økonomiudvalget med en aktieportefølje til en værdi af 9000 kroner, men 5000 kroner var nu okay.

Det var de tilfredse med, selv om Flemming Boye endnu en gang udtrykte frustration over den lange ventetid i Ankenævnet på at få svar på sin klage. Det er nu ti en halv måned siden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Invasionen fortsætter: Nu er der fundet fem døde vildsvin på ærøske kyster

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: En femte færge er ikke en for mange

Det kan godt være, at det umiddelbart virker som endnu en færgefantasi, der lørdag blev fortalt på vores Ærø-sider. Men den skulle altså være god nok: Ærø kan snart gøre klar til endnu en færge - og dermed en femte en af slagsen; denne her til og fra Kiel. For os, der har været længe nok i det sydfynske område, vækker det både en masse minder og drømme til live igen. Og lad os begynde med drømmene, for hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre igen at sejle over Østersøen med flere hundrede mennesker? Ville det ikke være et tiltrængt boost til turismen og rutefarten mellem de to lande? Det er ikke svært for sig at se mulighederne for det sydfynske øhav med igen at være "vand-fast" med vores tyske nabo. De bedste drømme er jo dem, der bliver realiseret, og det tegner i hvert fald så langt, at den tyske idemand Udo Siegmund nu flytter ind i Motorfabrikken i Marstal - med firmaet Kiel-Ærø Cat-Express. Herfra er det planen at realisere de gode færgefantasier, der skal sætte en katamaranfærge i pendulfart mellem Kiel, Langeland og Ærø - i en ikke nærmere defineret ruteplan. Og det er her - bare ved tanken om skumsprøjt, tyske gloser over højtaleren, toldfrit salg og sejladsen gennem Kielerkanalen - at de gode minder får nyt liv i manges tanker. Gennem mange år var det en helt indgroet del af vi danskeres ferier og fridage - og det var med til at skabe godt tysk liv i vores område. Tyskerne lejede sommerhuse, købte is og cyklede rundt her som faste gæster, og vi selv nød turen over Østersøen med udsigt til gågade-vandring, Karlstadt-besøg og schöne Restaurantbesuche. På alle måder var de to kendte østersøruter Faaborg-Gelting og Langeland-Kiel helt naturlige og elskede dele af vores fælles fortid. Derfor blev der om ikke grædt så da tænkt mange tårer, da ruterne lukkede ned. Og lige så mange vilde drømme er tænkt i de forsøg, der siden har været for igen at få liv over Østersøen igen. Derfor er også dette fantastiske forsøg så velkomment, for vi ved, hvor meget godt det kan gøre for området - og for os selv. De fleste af os kan desværre også hurtigt genkalde os de økonomiske udregninger, der har været skyld i, at de hidtidige forsøg er kuldsejlet. Men denne gang er færge-planen baseret på ren person-transport, og selvom det lille ord "finansiering" ikke er på plads, så tillader vi os her at drømme med. Og man ved jo netop ikke med Ærø - se bare på den private Ærøexpressen. Det troede mange nok ikke muligt fra starten, men lige om nogle måneder sejler der igen færger fra Marstal. Så hvorfor ikke? I hvert fald er det nok for tidligt at sige "det går aller". Og hvor kunne det være fantastisk, hvis det lykkes. Viel Glück mit dem Projekt ...

Svendborg For abonnenter

Stor anerkendelse for at tabe 100 kilo - men Kates kamp er først lige begyndt

Annonce