Annonce
Ærø

DF'er har solgt færgeaktier men er stadig inhabil - en anden overvejer at sælge ud

Flemming Boye (DF) har alle dage råbt højt om sin støtte til en ny marstalfærge. Nu har han sat sine aktier i Ærøexpressen til salg for ikke længere at være inhabil. Arkivfoto: Rasmus Henriksen
Flemming Boye har solgt en del af sine aktier i Ærøexpressen, så han nu kun ejer for 9000 kroner, men han blev alligevel erklæret inhabil på torsdagens økonomi- og erhvervsudvalgsmøde. Han har nu sat flere aktier til salg, mens partifællen Bente Friis Andersen stærkt overvejer det samme. Begge venter på svar på deres klage til Ankestyrelsen.

Ærø: Dansk Folkepartis Flemming Boye har tidligere ejet aktier for 15.000 kroner i det private rederi Ærøexpressen, men nu har han solgt seks af sine aktier, så han kun ejer for 9000 kroner aktier i den kommende konkurrent til Ærø Kommune. Men han er stadig inhabil.

Det besluttede et flertal af kommunens økonomi- og erhvervsudvalg, da et billetsamarbejde mellem Ærøfærgerne og Ærøexpressen var på dagordenen. Mads Boeberg Hansen (K) undlod at stemme, Flemming Boye selv stemte imod, at han skulle erklæres inhabil, mens formand og borgmester Ole Wej Petersen (S), Bent Juul Sørensen (Æ) og Kaj Nøttrup (V) stemte for.

- Det er jeg da utilfreds med, siger Flemming Boye.

- Det var en bagatel, da jeg ejede for 15.000 kroner, men det er endnu mere en bagatel med 9000. Vi befinder os åbenbart i en gråzone mellem 5000 og 10.000, siger han.

Ifølge et notat fra kommunaldirektør Allan Krogh Filtenborg ligger bagatelgrænsen dog ved aktier for 5000 kroner. Notatet blev forfattet i december 2017, og i oktober 2018 blev både Flemming Boye og partifællen Bente Friis Andersen (som samen med sin mand ejer aktier for 25.000 kroner) sendt uden for døren.

Eksperter er uenige om, hvordan habilitetesreglerne skal tolkes. Professor i forvaltningsret Sten Bønsing, Aalborg Universitet, undrede sig i februar 2018 over kommunaldirektørens beløbsgrænser, mens lektor Frederik Waage, SDU, i august i år var i tvivl.

KL har dog i et notat slået fast, at man er inhabil, hvis man har personlig eller økonomisk interesse i en sag. Flemming Boye har klaget til Ankestyrelsen, men kommunaldirektøren står ved sit notat, hvor han skrev, at han ville anbefale, "at kommunalbestyrelsesmedlemmer med aktieposter ikke deltager ved sagens behandling uanset størrelsen af aktieposter."

- Jeg er forsigtig, for det har store konsekvenser, hvis en afgørelse bliver erklæret ugyldig. Jeg ser frem til, at Ankestyrelsen træffer afgørelse, og hvis vi bliver underkendt, lægger vi os fladt ned, siger han.

Annonce
Bente Friis Andersen (DF) overvejer at sætte sine færgeaktier til salg, sådan som partifællen Flemming Boye har gjort. Arkivfoto: peter Becher Damkjær

Flere købere har meldt sig

Flemming Boye har nu valgt at sætte flere aktier til salg, fremgår det af et opslag på Facebook, og her er der allerede fire personer, der melder sig som købere, én er endda villig til at aftage fire-fem aktier. Og hvad sker der så, hvis det lykkes at sælge aktier, så Flemming Boye inden mødet i kommunalbestyrelsen den 18. september ejer aktier for under 5000 kroner?

- Så vil jeg mene, at han ikke er inhabil, siger Ole Wej Petersen.

Bente Friis Andersen har endnu ikke solgt nogen af sine aktier, oplyser hun.

- Jeg overvejer det kraftigt, for jeg synes, det er ærgerligt, jeg ikke kan være med til at bestemme nogen ting, siger hun og hælder til, at det er vigtigere som kommunalbestyrelsesmedlem at kunne stemme i sager, der vedrører Ærøexpressen, end det er at støtte færgen økonomisk.

- Jeg er meget ærgerlig over det, hvis jeg skal af med dem, men jeg kan blive nødt til det, siger hun.

Klagen til Ankestyrelsen fra Flemming Boye og Bente Friis Andersen blev sendt 5. november 2018, ret præcist ti måneder siden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sorte aktier sender et dårligt signal

Det er småpenge i den store sammenhæng, Ærø Kommune har investeret i såkaldte sorte aktier. 62.000 kroner er der for eksempel investeret i oliefirmaet Shell, og det er den klart største post af de forkætrede sorte aktier, kommunen har i deres aktieportefølje. Den består af aktier for rundt regnet 42 millioner kroner. Det er en forsvindende lille del med andre ord. Den ville knap kunne ses, hvis man stillede det grafisk op. Vi taler om langt under en procent. Alligevel skurrer det. Vi er nødt til at forholde os meget aktivt til de udfordringer, klimaet giver os, og investeringer i sorte aktier er altså investeringer i virksomheder, som bidrager til et negativt CO2-regnskab. I forbindelse med folketingsvalget for snart et halvt år siden, spurgte en ung mand på et vælgermøde, hvor meget politikerne skal bestemme, og hvor meget det skal være op til befolkningen, når det gælder adfærdsændring til gavn for klimaet. Svarene fra politikerne var meget forskellige. Nogle fastslog, at en skarp politisk styring er vejen frem, mens andre afviste at detailstyre befolkningens dagligdagsbeslutninger. Tydelig var bevidstheden dog om, at politiske beslutninger vedrørende miljøet er toneangivende for befolkningen. De viser en retning. Hvilken retning er det så, flertallet i Ærøs økonomiudvalg angiver med beslutningen om ikke at røre ved de sorte aktier? Der er noget økonomisk ansvarlighed. Der bliver peget på, at budgettet er tilrettelagt efter blandt andet forventningerne til aktieinvesteringerne, og laves der om på den præmis, skubber det til budgettet. Det er godt og validt. Samtidig sendes der et signal til borgerne om, at kommunen på det punkt ikke går forrest i kampen for miljøet. Selv om der kun er tale om et lille beløb, så er det signalværdien, der er interessant. For hvem er det egentlig, der skal gå forrest? Burde det ikke være politikerne, der på vegne af samfundet viser det nødvendige mod? Det kan selvfølgelig også betragtes som mod at gå imod en folkestemning, men er det mod på de fremtidige generationers vegne eller er det fodslæberi? I bund og grund overdrager politikerne det at vise mod til befolkningen. Svære beslutninger er en del af det politiske lod, og når det handler om klimaet, er det nogle gange en nødvendighed at lade økonomikortet blive i baglommen. For ja, det koster penge at finde mere klimavenlige løsninger. Men i ren Greta Thunbergsk stil kan vi også stille spørgsmålet: Har vi råd til at lade være med at betale regningen? Politikere står med den notoriske udfordring, at der stort set aldrig er penge nok til at indfri alle ønsker og visioner. Opgaven er så at prioritere, hvad der er vigtigst. En omprioritering af aktieinvesteringerne væk fra sorte aktier har mestendels signalværdi, og her må Ærøs politikere overveje, hvilket signal de som folkevalgte helst vil sende.

Annonce