Annonce
Søsiden

- Det var hændelige uheld

Rix-skibene fra Baltic Shipping anløber Rudkøbing fem gange årligt. Sidste år havde havnen besøg af bl. a. Rix Stream, der afsejlede uden bundberøring. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Direktør Ronnie Hulstrøm fra Baltic Shippping siger, at i forhold til antallet af anløb har Rix-skibene forholdsvis få grundstødninger.
Annonce

RUDKØBING: Fragtskibet Rix Amethysts to grundstødninger ud for Rudkøbing den 18. maj i år var, hvad direktøren i Baltic Shipping kalder " hændelige uheld".

- Vi har 19 Rix-skibe og omkring 5000 anløb i Danmark årligt. Jeg vil tro, at vi i snit har to-tre grundstødninger om året. Det er relativt få, betoner Ronnie Hulstrøm, administrerende direktør i management-firmaet Baltic Shipping i Hundested.

- I Rudkøbing var det vind- og strømforhold, som gjorde det besværligt. Tilmed er det et snævert farvand, siger Ronnie Hulstrøm.

Spørgsmålet er, om Rix Amethysts grundstødninger ved Rudkøbing kunne være undgået, hvis der havde været lods om bord:

- Det kunne de - måske. Men at have en lods om bord er ikke garanti for, at skibet ikke grundstøder. Vi har haft grundstødninger både med og uden lods om bord, forklarer Ronnie Hulstrøm. Han tilføjer, at det er skibsførerens afgørelse, om der skal anvendes lods ved afsejling, passage eller anløb.

Økonomi spiller også en rolle, når kaptajnen på skibe som fx Rix Amethyst skal vurdere, om der skal bestilles lods.

- I sidste ende er det jo vores kunde, afskiberen, der skal betale. Hvis vi skal bruge lods hver gang i fx Rudkøbing, kan det fordyre anløbet så meget, at havne i den størrelse måske vælges fra, siger Ronnie Hulstrøm.

Annonce

- Vi har gode kaptajner

I bilag til Danske Lodsers klage til Søfartsstyrelsen nævnes det, at Rix-skibene og Baltic Shipping "gennem de senere år har været involveret i rigtig mange grundstødninger og uheld".

- Vi har gode kaptajner, fastslår Ronnie Hulstrøm:

- Og vi sejler til flere havne, som stort set ikke bruges af andre fragtskibe end vores. Vi er i Rudkøbing fem gange årligt. Det er der vist ikke andre, der er. Derfor vil vore skibe optræde oftere end andres.

Ronnie Hulstrøm oplyser, at det er kaptajnerne, der har det ultimative ansvar for, om der skal bruges lods:

- Vi forsøger aldrig at påvirke den beslutning. Når vi nu lige har været på grund i Rudkøbing er det klart, at vi har en anden bevågenhed, når vi næste gang kommer dertil. Og det gør vi senere i år.

Annonce

- Positiv klage

For Ronnie Hulstrøm er Danske Lodsers klage til Søfartsstyrelsen "positiv":

- Det gør, at der kommer fokus på besejlingsforholdene af mindre havne, herunder også om fx afmærkningerne er tilstrækkelige, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Overfyldte færger minder om Sunny Beach

Svendborg

Flere indbrud i virksomheder: Tyv smurte ketchup, kartoffelsalat og marmelade på vinduer

Annonce