Annonce
Erhverv

Det startede med en øl på Carlsens Kvarter: Sagde farvel til høj løn og firmabil for at revolutionere shippingbranchen

Henrik Drud har arbejdet en årrække i udlandet for store virksomheder som BMW, Novo Nordisk og Arla, men da han efter endt udstationering var hjemme i Danmark igen og tilfældigt mødte Steffen Johnstad-Møller, som han havde lært at kende i Japan, spirede en original idé frem. Det tændte noget i Henrik Drud at være med til at stifte en virksomhed fra bunden, få den til at vokse og skabe arbejdspladser. Foto: Trine Grauholm
Henrik Drud havde arbejdet mange år i både Tyskland, England, Japan og Hongkong, da han i 2019 valgte at takke nej til nye muligheder i store, etablerede virksomheder for i stedet at bygge Bluekey op sammen med Steffen Johnstad-Møller.

Odense: De var begge kommet hjem fra karriereophold i udlandet, da Henrik Drud og Steffen Johnstad-Møller mødtes over en øl på Carlsens Kvarter i Odense en sommerdag i 2019.

Begge har de nærmest boet mere i udlandet end herhjemme, de havde lært hinanden at kende i Japan, og Henrik Drud var lige kommet hjem efter en udstationering i Hongkong, hvor han havde bygget Arla Foods datterselskab op.

- Vi kom til at tale om Steffens idé, og efter et par øl spurgte jeg, om vi ikke bare kunne lave en softwarerobot, der samlede alle de ting, han snakkede om. Hvor svært kunne det være? Det var alletiders idé, og dagen efter kunne vi heller ikke lade den ligge, så vi mødtes ad flere omgange, og efter et par måneder gik vi begge ind i projektet på fuld tid, fortæller Henrik Drud om det, der i dag er en hastigt voksende startup.

Annonce

I Bluekey lykkedes det nemlig de to stiftere at skaffe funding til at bygge en software-platform, der har potentiale til at revolutionere ikke bare verdens fragt af tørlast, som virksomheden til at begynde med fokuserer på, men også andre dele af shippingbranchen.

- I Danmark taler vi ikke så meget om tørlast, men mængden af tørlast som kul, korn, gødning, sojabønner og jernmalm er klart det største shippingmarked i verden målt på volumen. Også langt større end containere, som vi kender fra for eksempel Mærsk. Tørlasten flyttes hovedsageligt fra Nord- og Sydamerika, Europa og Australien til Asien, og i mindre grad fra Asien til Vesten. Det er verdens råvarelager, der bliver fragtet rundt på de her skibe. Meget går til Kina, hvor det bliver forarbejdet og fyldt i containere, der så bliver sejlet til Vesten med varer, forklarer Henrik Drud.

Mavefornemmelser afløst af facts

Tidligere foregik indsamling af information via telefon og email, opslag i Excelark og egen erfaring nedfældet på en liste eller i et Excelark, man har bygget op over mange år. Hvor mange tons last kan skibet laste på en vis dybdegang, hvis vandet har et vist saltindhold? Hvad er saltindholdet i øvrigt i den givne havn, og sejler skibet i en sommer-, vinter- eller tropisk lastezone? Har andre i organisationen erfaringer, som kan bruges på det skib, den havn eller den kunde, man nu handler med?

En stor del af min omgangskreds er folk, der er ansat på samme måde, som jeg var. De får nyt hus og ny bil, og det gør du ikke som selvstændig. Man siger ja til et på mange måder minimalistisk liv i en årrække, fordi man kanaliserer alt, hvad man har, ind i virksomheden. Og der går noget tid, før jeg kommer tilbage til et godt lønniveau, men jeg synes, det er prisen værd.

Henrik Drud, medstifter og medejer af Bluekey

Med Bluekeys platform kan man slå en lang række præcise data op, så det ikke bare bliver hurtigere at udarbejde et tilbud på at fragte tørlast fra A til B, men så man også får større og mere præcis viden at give tilbud ud fra.

- Vi bruger satellitdata på alle skibe og havne, og så har vi en datapartner, der beriger de data. På den måde kan man for eksempel forudsige, hvornår et skib ankommer til en bestemt havn, om der er plads til det, og hvor længe det skal ligge der. Det er relevant, for i øjeblikket koster sådan et skib 30.000 dollars om dagen. Derfor er det vigtigt at ramme rigtigt, forklarer Henrik Drud.

Platformen tilbyder i øjeblikket 25 services, som hele tiden bliver udbygget. Blandt andet kan kunderne følge med i prisindekset for forskellige råvarer og handle dem, når det er fordelagtigt. Desuden kan man lave sin egen samling af relevant information og dele den med kollegaer, kunder eller samarbejdspartnere.

- Det at arbejde med sådan en type software er helt nyt for branchen. Der er ingen tvivl om, at der er masser af potentiale og fremtid i platformen, men vi har nok undervurderet, hvor meget vi skal arbejde med forandringsparatheden i branchen, siger Henrik Drud.

Annonce

Tændt af en original idé

Han har altid gerne villet starte sin egen virksomhed og bygge den op fra bunden, og da den rigtige idé kom på et tidspunkt, hvor han alligevel skulle overveje sin fremtidige karriere, tog han springet.

- Det tændte noget i mig at få muligheden for at bygge noget op fra green field. Noget, der ikke findes i forvejen. Det er virkelig en original idé, som kan tage utroligt mange veje og vinkler. Det giver rigtig meget mening for mig, og derfor sagde jeg nej tak til god løn, firmabil og de privilegier, jeg ellers har haft, for at starte fra scratch med ikke at få løn og i lang tid bare tære på opsparingen, fortæller Henrik Drud.

Bluekey

  • Blev stiftet i januar 2020 af Steffen Johnstad-Møller og Henrik Druds og udviklede derefter virksomhedens platform med data fra forskellige kilder, der skal gøre det nemmere at købe fragt af tørlast.
  • Fik sin første betalende kunde i sommeren 2020 og har nu kunder over hele verden.
  • Har undervejs fået støtte af Den Danske Maritime Fond, Vækstfonden og Innovationsfonden. I maj 2021 investerede Thomas Visti i Bluekey.
  • Virksomheden kom ud af sit første regnskabsår, der i høj grad var gået med udvikling, med et underskud på 1,1 million kroner.
  • Har pt. otte medarbejdere.

Han kalder det en sund proces på en måde at genopfinde sig selv og skabe sig sit eget arbejdsliv efter i en årrække at have arbejdet for store virksomheder som blandt andet BMW, Novo Nordisk og Arla, have haft arbejdsplads i München, London, Japan og Hongkong og have haft medarbejdere i store dele af verden. Nu er han selv nødt til at hjælpe til med at vande blomsterne på kontoret, og selv om han havde en stærk fornemmelse af, at det er - og har været - det helt rigtige at gøre, har det også været svært.

- En stor del af min omgangskreds er folk, der er ansat på samme måde, som jeg var. De får nyt hus og ny bil, og det gør du ikke som selvstændig. Man siger ja til et på mange måder minimalistisk liv i en årrække, fordi man kanaliserer alt, hvad man har, ind i virksomheden. Og der går noget tid, før jeg kommer tilbage til et godt lønniveau, men jeg synes, det er prisen værd, og det er aldrig for sent at lave det skifte, hvis man brænder for det, understreger Henrik Drud.

Annonce

Kompromis med materielle ting

Udviklingen er gået stærkt for Bluekey, der fik sin første betalende kunde i sommeren 2020, og undervejs har fået både Den Danske Maritime Fond, Vækstfonden og Innovationsfonden med ombord. I maj 2021 investerede både Thomas Visti og et par andre investorer også i Bluekey. Derfor holder virksomheden også til i iværksætterhuset Visti Unlimited, og det er inspirerende, oplever Henrik Drud.

- I sådan et hus ser man, hvor meget folk går på kompromis med materialistiske ting som en ny telefon og en ny bil for en idé og en vision. Selvfølgelig har mange også et ønske om, at de en dag bliver velhavende på det, men mange er drevet af idéen og ønsker bare at arbejde med den. Det er meget inspirerende at være i sådan et miljø med den type mennesker og kultur. Det havde jeg ikke regnet med, at jeg ville opleve, så det er noget, der er kommet oveni, siger han.

Både Henrik Drud og Steffen Johnstad-Møller får i dag løn i Bluekey, men de får mindre end nogle af deres medarbejdere, fordi det har været helt afgørende for dem at få fat i de rigtige medarbejdere til at udvikle platformen. Ingen af dem kan nemlig kode. Til gengæld har de begge fået en vis ydmyghed med sig fra deres ophold i udlandet, hvor de har set, at opgaver kan løses på mange forskellige måder, og at det ikke nødvendigvis er deres egen, der i sidste ende giver det bedste resultat.

Derfor giver de også medarbejderne frie tøjler til at løse opgaverne, som de mener, det er bedst.

- Hvor Steffen nok er mest drevet af at lave løsninger, der gør en forskel for shippingbranchen, som han har været en del af i mange år, handler det for mig mere om at skabe noget nyt og nogle meningsfulde arbejdspladser, siger Henrik Drud.

Selv om han tidligere har haft ansvar for mange medarbejdere og har skullet træffe beslutninger, der potentielt kunne vedrøre rigtigt mange mennesker og deres jobsituation, har han uden tvivl haft langt flere søvnløse nætter, efter han er blevet selvstændig.

EY Entrepreneur Of The Year

  • EY Entrepreneur Of The Year kårer hvert år en række regionale vindere på tværs af brancher og virksomhedstyper ved seks forskellige regionskåringer. Landsfinalen holdes den 13. januar 2022 i København. Ud over hovedkonkurrencen kåres der vindere i følgende kategorier: Sustainability, Innovation, Start-up/scale-up, Life Sciences og Social Entrepreneurship - Future Impact. Desuden uddeles Æresprisen og Inspirationsprisen.

  • Bluekey er blandt kandidaterne i startup-kategorien i EY Entrepreneur Of The Year 2021.

Frygten for, om det kunne lade sig gøre, og om det kunne løbe rundt, var selvfølgelig til stede, fordi der til at begynde med skulle postes en masse penge i udviklingen af platformen. Ret hurtigt forvandlede den frygt sig dog til en vis form for tryghed, og de søvnløse nætter er for Henrik Drud ikke synonym med bekymringer og bange anelser, selv om han kalder det ekstremt hårdt at starte virksomhed.

- Hvad søvnløse nætter angår, er det ikke noget, der er lige så krævende som det her, men det kan også være positivt søvnløse nætter, for tænkt hvis det lykkes. Tænk, hvor vildt det kan blive, siger han.

Annonce

Skal ud igen

Bluekey er fra start født globale, og virksomheden kan se så mange muligheder, at det er en udfordringen at vælge ud og fokusere. Med Steffen Johnstad-Møllers specifikke kendskab til tørlast-markedet har det været oplagt at starte der, men det er også planen, at Bluekey på sigt skal ind i andre segmenter af shippingbranchen og også bevæge sig uden for den branche.

- Uanset hvordan vi vender og drejer det, har vi svært ved at se, hvor det stopper. Der er ikke en kasse, som begrænser os, siger Henrik Drud.

Han befinder sig godt i Odense, men han er heller ikke i tvivl om, at han på et tidspunkt skal ud igen.

- Jeg tror aldrig udlængslen slipper mig helt, så hvis der på et tidspunkt bliver en mulighed for at rejse ud igen, bliver det nok aktuelt siger han.

Annonce

Stefan rev rødderne op og kastede sig ind i 'udskældt' branche: - Jeg har ikke et sekund fortrudt

Langeland For abonnenter

DF-kandidat tabte lodtrækning: Meldte hele familien ud af partiet

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 46.590 coronatilfælde - tallet for indlagte når 918

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Efter et halvt år på markedet: Italiensk specialbutik er solgt til kokkepar, der tilbringer alle somre i støvlelandet

Ærø For abonnenter

Tidligere HF-søfartsstuderende taler ud om druk- og narkokultur: - Det ville vi ikke udsætte vores børn for

Faaborg-Midtfyn

Fynsk restauratør frustreret over zig-zag-kurs: - Man kan komme i tvivl, om myndighederne har styr på det her

Ærø

To skoler gennemsøgt i stor narkosag: Mistanke om salg over Snapchat

Regeringen bekræfter: Vil fjerne næsten alle restriktioner

Svendborg

Øboerne får forlænget sejltiden: - Det er symbolpolitik af værste skuffe

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flere og flere biler øger presset: Hvor længe skal vi vente på omfartsvejen?

Danmark

Alene i julen? Sådan passer du på humøret juleaften

Erhverv For abonnenter

Lisette og Kris fik massevis af afslag: Nu hjælper de metalgigant med at spare 40 ton aluminium om året

Svendborg

Video: Store flammer har brændt bygning helt ned - vej spærret af kraftig brand

Hanne blev overfuset af chefen og fik hjertesvigt: - Det er et grufuldt eksempel på et ødelæggende psykisk arbejdsmiljø

Langeland

Vigepligtsuheld i kryds: Person kørt til OUH

Navne For abonnenter

Klar tale: Eva Kristina Mikkelsen fortæller skarpt og skrapt

Faaborg-Midtfyn

Ny trend: Faaborg-ejendomme bliver solgt til yngre og erhvervsaktive

Annonce