Annonce
Ærø

Det bliver lettere at købe færgebilletter: Ærøxpressen lancerer ny bookingapp

Carl Jørgen Heide fortæller, at Ærøxpressen snart er klar med en bookingapp. Arkivfoto: Peter Becher Damkjær
Efter at have oplevet udfordringer med bookingsystemet, ser man hos Ærøxpressen frem til at erstatte det med en ny app.

Ærø: I løbet af marts ruller Ærøxpressen en ny bookingapp ud. Her vil det være muligt at reservere og købe sin billet, men også at ændre i reservationen, annullere den, samt at se sin historik for bestillinger.

Carl Jørgen Heide, kontorleder hos Ærøxpressen, forklarer:

- Lige nu er det stadig sådan at reservationer foretages online og der kan ikke ændres i dem dér. Man er nødt til at ringe til os, hvis man vil ændre sin billettype eller afgangstidspunkt. Det bliver der så lavet om på med den her app, siger han.

På Ærøxpressens hjemmeside er der ingen informationer om det kommende bestillingssystem. Det skal dog nok komme, forsikrer Carl Jørgen Heide.

- Når vi ved med sikkerhed hvornår appen er i luften, kan jeg garantere at vi vil gøre opmærksom på den. Især fordi næsten 60 procent af vores rejsende booker deres tur på nettet. Det forventer vi vil stige, når appen kommer op at køre i løbet af marts. Og ligesom når man booker på nettet vil man gennem appen få fem procent rabat, siger han.

Der er god grund til at gøre billetbestilling så let som muligt. Det viser erfaringer fra Molslinjen, hvor man i lang tid har tilbudt en app til netop det formål. For nyligt tilførte man ruterne fra/til Als i bookingappen og det er gået over al forventning.

- Vores kunder har taget rigtig godt imod den her løsning. Faktisk har vi oplevet en næsten 100 procent stigning i bookinger over en tre ugers periode, sammenlignet med samme periode sidste år, siger Jesper Maack, Pr- og kommunikationschef hos Molslinjen.

Ærøxpressens app forventes klar senest i slutningen af marts.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Myresauce kvalt af absurde fødevareregler

Nogle gange er regler fine og udmærkede. Andre gange er de absurde og kafkaske. Andreas Davidsens chilisauce med orangemyrer, som nu er tilbagekaldt, havner i den sidste kategori. Andreas Davidsen er ved siden af sit job som pædagog naturmand og interesseret i mad og har i sit firma Vild Ild kreeret en række chilisaucer. En af dem indeholder så altså nogle myrer, som han har fundet i naturen, og som giver en ganske særlig smag af citrus. Da redaktionen prøvesmagte den, fik den skudsmålet "stærk, men har også en sød undertone og en tydelig citrussmag, der bliver forstærket, hvis man er så heldig at få en orangemyre eller to med i sin portion." Saucen var åbenbart for stærk kost for fødevaremyndighederne, da de kom på kontrolbesøg. Ikke fordi der er myrer i, for det har vi jo hørt om før, især da stjernerestauranten Noma gjorde sit indtog på den danske madscene. Men fordi myrerne ikke er godkendt, da Andreas Davidsen selv indsamler dem i naturen uden at få dem risikovurderet, som det hedder. Og det er da fint, at myndighederne vil skåne forbrugerne fra sundhedsrisici, men her får man hurtigt den tanke, at det er en regel, der mere er til for reglens skyld end for forbrugernes. Alene når man hører ordet EU-forordning og i tillæg erfarer, at den pågældende forordning daterer sig tilbage til 1997, bliver man helt træt. Yderligere barokt bliver det, når fødevarechef ved Fødevarestyrelsen Henning Knudsen forklarer, at hvis man havde spist disse myrer, inden forordningen trådte i kraft, ville det have været i orden. Og helt absurd er det, at hvis der i en lille landsby i eksempelvis det vestlige Ungarn havde været en tradition med at spise orangemyrer, ville Andreas Davidsens sauce også have været inden for skiven. Fødevarechefen sammenligner også med iberiske skovsnegle, men det giver jo ikke megen mening. For det første er myrerne set før, og for det andet er dræbersnegle alt andet lige en kende mere uappetitlige end orangemyrer. Hvis der havde været tale om falsk varebetegnelse, eller det havde været skjult for forbrugeren, at der var tale om en myreholdig sauce, kunne man forstå nidkærheden. Men her fremgår det jo på selve etiketten, at der er myrer i spisen, og så må det vel være op til den enkelte, om man har lyst til at sætte tænderne i en myre. En lille iværksætter, der har det her som sin nebengesjæft at lave saucer, har jo ikke en chance for at gå igennem de procedurer, som det ville kræve at få godkendt sådan en sauce gennem for eksempel DTU's fødevareservice. Det er både en dyr og omstændelig affære. Destruktionen af myresaucen er et eksempel på, at regler og bureaukrati kvæler folks gode idéer og virkelyst.

Annonce