Annonce
Svendborg

Derfor sejler Bonavista ikke som planlagt

En kontrovers mellem Nationalmuseet og Marstal-firmaet, der står for motorinstallationen i Bonavista er årsag til, skonnerten endnu ikke kan meldes sejlklar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Efter 20 års ophold i Marstal og omkring 40 mio kroner til renovering synes færdiggørelsen af Nationalmuseets skonnert Bonavista strandet på et kontrovers om udluftning af maskinrummet.
MARSTAL: Nationalmuseets skonnert Bonavista af Marstal skulle have sejlet med i årets Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. Skonnerten skulle også have stået ud på præsentationstur rundt i Danmark. Men den totalrenoverede Bonavista bliver indtil videre, hvor den har ligget i de sidste snart 20 år: I Marstal. Da Marstal for godt to måneder siden fejrede Bonavista var forventningen, at skonnerten var færdig og sejlklar. Sådan gik det ikke. Hvornår Bonavista, der er nærmest-nybygget for godt 26 mio. statskroner og godt 13 mio. kr fondsmidler fra A. P. Møller, står til søs synes i øjeblikket uvist. Hovedproblemet synes at være motorens udluftning. Alt andet er klar om bord - rig, master, dæk, sejl og det aptering, der ikke relaterer sig til motoren.
Annonce
Hele to gange er Nationalmuseets Bonavista fejret med folkefest i Marstal havn - først ved søsætningen i maj 2012 og senest i maj 2019 (foto). Men trods festlighed er skonnerten endnu ikke sejlklar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Nogle udeståender

Talelysten omkring den tilsyneladende fastlåste situation er ikke stor.

Peter Henningsen, overinspektør på Nationalmuseet og ansvarlig for bl. a. museets skibssamling siger til Søsiden:

- Bonavista er desværre ikke færdig. Mod forventning trækker det ud med maskininstallationen. Vi har nogle udeståender, der ikke er klaret. Før det er på plads, kan vi ikke få Skibstilsynet om bord for godkendelse til sejlads, forklarer Peter Henningsen, der ikke har yderligere kommentarer.

- Venter på godkendelse

De tekniske installationer om bord er lagt i hænderne på Maritime Engineering i Marstal. Herfra siger Ulrik Lassen, der “venter på Nationalmuseet”:

- Det handler primært om udluftningen fra maskinrummet. Der var lagt op til en dorade-ventil, men det var ikke nok. Nu skal der laves et større hul i dækket og forskelligt skal installeres. Det skal Nationalmuseet først godkende, og det venter jeg så på, lyder Ulrik Lassens korte udlægning af kontroverset.

På sigt er det planen, at Marstal Søfartsmuseum i samarbejde med en allerede ansat skipper skal stå for driften af Bonavista.

Den 18. maj 2019 var anledningen til flagningen, at Bonavista var forventet klar. Men nu to måneder senere ligger den stadig ufærdig i havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: En god investering i fremtiden

Rundt omkring i kommunerne bliver sidste hånd lagt på det kommendes års budget, og det kan være lidt en jungle at navigere rundt i, hvis man vil forsøge at finde hoved og hale i alle tallene. I det hele taget kan det der med økonomi hurtigt blive noget, som er svært at overskue og gennemskue. Det behøver ikke engang at være et kommunalt budget, det handler om. Det kan også være den helt private økonomi. Især hvis man står på helt uden forudsætninger for at kunne skabe sig et overblik over, hvordan pengene bruges klogest og hvilken type penge, man helst skal holde sig helt fra. Derfor er det et godt initiativ, der er sat gang i Svendborg Kommune. Et samarbejde mellem kommunen, handelsskolen i Svendborg og et pengeinstitut, skal hjælpe nogle af kommunens ældste skoleelever til at forstå, hvordan en privatøkonomi egentlig er skruet sammen, hvordan et budget fungerer og ikke mindst hvilke lån, det bare en skidt idé at røre ved. Det har i nogle år været meget nemt at låne penge, men jo nemmere det er, desto dyrere er lånet også ofte, og det kan jo være nemt at lade sig friste. Forhåbentlig ved de fleste efterhånden, at kviklån bare er en sløj idé at kaste sig over, men det skader absolut ikke, at de nye generationer får forklaret, hvad der skidt, og hvad der er kanel, af en person, der er næsten jævnaldrende med dem selv. Sandsynligheden for, at der bliver hørt grundigt efter er formentlig større end, hvis det er et menneske på deres forældres alder, der står med en løftet pegefinger. Den slags er der nok af i deres liv, og skal det virkelig trænge ind, er det vigtigt at undervisningen i privatøkonomi foregår i øjenhøjde. Sandsynligheden for, at informationerne sidder fast, øges markant. Umiddelbart bliver det da også godt modtaget. De elever Fyns Amts Avis har talt med om projektet har taget godt imod undervisningen. Så præsenteres det rigtigt, er sandsynligheden for en god modtagelse af budskabet også stor. Og så kan det være, at vi oplever bare lidt færre mennesker, der havner i en gældsspiral, hvor dårlig økonomi og deraf følgende kviklån er dagens ret. Derfor fortjener de involverede parter i undervisningsprojektet stor ros. Det er - meget apropos - en god investering i fremtiden.

Annonce