Annonce
Ærø

Derfor beder Ærø Golfklub om nok et tilskud

Ærø Golfklub er løbet ind i flere problemer i løbet af årets første halvdel. Det fremgår af et notat, som klubben har sendt til kommunen. Foto: Peter Becher Damkjær
Ærø Golfklubs økonomi er blevet belastet af reparationer og færre spillere end forventet, og klubbens bestyrelse har ifølge et dokument svært ved at se, hvordan de selv skal kunne finde pengene, uden det vil være forbundet med stor risiko.

Ærø: Det er primært ejendomsskatten, der driller økonomien i Ærø Golfklub. Det kan man læse ud fra ansøgningen om de tre gange 150.000 kroner, som golfklubbens formand Poul Erik Therkelsen har sendt til kommunen.

Her i forklarer formanden, at "situationen er yderst alvorlig", da man blandt andet igen i år har haft store udgifter til reparation og vedligeholdelse af maskiner og vandingsanlæg, og at man også i de kommende år fortsat vil skulle kæmpe med lignende udgifter.

Som bilag til sagsbehandlingen ligger desuden en kort sammenfatning af klubbens økonomiske situation netop nu. Her forklarer klubbens bestyrelse, at man ud over de tekniske problemer også har haft et mindre antal af de såkaldte greenfee-gæster end forventet. Så få at april og maj nærmest kan kaldes katastrofale.

Ifølge klubbens egen statusopgørelse er resultat netop nu omkring 125.000 kroner dårligere end sidste år, og skulle klubben blive ramt af et større uheld, kan det i sidste ende betyde et stop for klubbens aktivitet.

I dokumentet opridser bestyrelsen kort de få parametre, de ser som mulige knapper at skrue på. Den ene handler om at hæve medlemskontingentet til f.eks. 7000 kroner, hvilket man frygter kan resultere i medlemsflugt, eller man kan spare på udgifterne, hvilket man igen frygter vil kunne ses på og gå ud over banens gode ry og rygte.

Det var ved redaktionens afslutning endnu ikke lykkedes, at få en kommentar fra klubformand Poul Erik Therkelsen.

Annonce

Kommunens støtte til Ærø Golfklub

Gennem Ærø Golfklubs levetid har Ærø Kommune med jævne mellemrum måttet støtte klubben med økonomiske håndsrækninger.

I 2018 bevilligede kommunalbestyrelsen et driftstilskud på 145.000 kroner.

I september 2017 bevilligede kommunalbestyrelsen et driftstilskud på 150.000 kroner.

I august 2017 bevilligede folkeoplysningsudvalget i alt 200.000 kroner til klubben. Penge der var øremærket genopretning og optimering af banen.

I oktober 2010 bevilligede kommunlabestyrelsen 134.000 kroner.

Oven i de enkelte, løbende bevillinger valgte kommunen i 2012 at slå en streg over et lån i klubben på små tre millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Kan man kaldes en doven tøsedreng efter 321 timers arbejde om måneden?

Læserbrev: Det er sårende og uhyggeligt at blive beskyldt for at være doven med så mange timers arbejde. Jeg havde f.eks. i august 2019 321 vagttimer, uden at få tillæg for overarbejde, uden provision eller tak. Hvis Helle Linnerup mener, at vi ville dø allerede onsdag, hvis vi var på hendes arbejde, så håber jeg, at hun finder sig et mere afbalanceret job, hvor man ikke er ved at dø. Det er ikke noget hædersbevis. Det er kun farligt for psyke og helbred, og en potentiel byrde for vores sundhedsvæsen. Vi fastholder at overenskomsten er fejlfortolket af både vognmanden og fagforeningen 3F. I lokalaftalen står der blot, at den daglige arbejdstid kan være op til 10 timer. Ikke, at der skal arbejdes 48 timer om ugen. Intet om timeløn, intet om aftalt antal rådighedstimer (tilkaldevagttimer). Alligevel påstår Vinderup Taxa, at alle SKAL arbejde 48 timer om ugen. Vi chauffører på Ærø påstår, at vi slet ikke har nogen rådighedstimer, men kun vagttimer. Jeg kan dokumentere, man ikke kan køre provisionskørsel på Ærø. Jeg førte samtlige chaufførers detaljerede regnskaber hver måned, og ingen har nogensinde opnået provisionsløn. Der er mange ventetimer, men det er ikke det samme som frihed. Det har Østre Landsret lige stadfæstet i en dom. Der er kun en chauffør per vagt. Vi er selv vagtcentralen. Vi skal tage telefonen i hele tidsrummet (9-13 timer). Vi kan ikke holde pause. Vi SKAL køre alle ture, der bliver tildelt os. Både FLEX, kontoture, kontraktkørsel, færgekørsel og almindelig taxa. Vi kan ikke takke nej til en tur, og vi kan ikke slukke telefonen, når vi går på toilettet. Derfor kan vi ikke udnytte ventetiden til noget fornuftigt – vi er på vagt og på arbejde, ligesom brandmænd og læger. Jeg tror næppe, at læger vil gå med til kun 25 procent i løn i tidsrummet mellem akutpatienterne. Adrenalin niveauet stiger når man har vagten, fordi vi ved ikke, hvilke ture vi får eller hvornår. Det er forkasteligt, at vi kører på en turistoverenskomst. Vi kører primært sygetransport og kørsel for øboer. De lange vagter aften og nat, tærer på os selv og familielivet. 30-45 minutters ventetid mellem turene betyder ikke, vi kan nå at "vaske vægge ned" eller "slå græs", hvis vi holder i taxaen i Søby og har en bytur i Marstal om tre kvarter.

Søsiden

Politikere raser over miljøskibs-farcen: Amatøragtigt, stærkt kritisabelt, kaotisk, klamphuggeri

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Søsiden

Miljøskibs-farcen: Det er et par fine fartøjer. Vi glæder os til at tage dem i brug ...

Annonce