Annonce
Svendborg

Den har ret til at bære Elefant-orden på styrehuset

En trofast veteran i samme aldersklasse som mange af Fyn Rundts deltagende sejlskibe er bugserbåden Nakskov Havn No. 1 fra 1914. Her er den på tørn i årets finaleby Faaborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hele fem både følger Fyn Rundt-sejlskibene til søs og i havnene. Flere af dem har en lang historie - bl. a. Elephanten.
SVENDBORG: En håndfuld hjælpefartøjer er med, når sejlskibene bevæger sig rundt i farvandet ved Fyn og Als. Hjælpeskibene er dels med til at styrke sikkerheden til søs, og dels har fartøjerne service-funktioner undervejs på etaperne og i havnene. Årets Fyn Rundt med fem hjælpefartøjer er også en rekord. Der plejer at være to-tre stykker. - Vi er glade for, at fartøjerne er med, og vi er taknemlige for, at besætningerne gør det som en frivillig håndsrækning til Fyn Rundt, siger stævneleder Jan Jay Brun Jensen, Svendborg.
Annonce
Frivillige fra det Marstal-baserede SAR-fartøj Erria Rescue er med i Fyn Rundt-sejladsen fra og med Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Nakskov Havn No. 1

En i enhver forstand veteran blandt hjælpeskibene er bugserbåden Nakskov Havn No. 1. Den charmerende træ-bugserbåd har været et klædeligt indslag i de sidste mange års Fyn Rundt’er. Med byggeåret 1914 er den også på alder med eller ældre end mange af sejlskibene. Nakskov Havn No. 1’s funktion er at slippe sine 150 Gardner-dieselheste løs, når sejlskibene ved pakningen i havnene trænger til et lille skub med puden i bugserbådens stævn.

Serendib IV

Eneste sejlskib i hjælpeflåden er er den elegante mahogni-yacht Serendib IV af Svendborg. Den Molich værft-byggede båd fra 1970 tilhører Finn Lassen, Svendborg og har sin naturlige liggeplads i Svendborgs veteranhavn ved Sejlskibsbroen. Serendib IV, der også var med i 2018, fungerer i år som bl. a. hotelskib for frivillige.

Finn Lassens smukke, Molich-byggede mahogni-yacht fra 1970, Serendib IV fra Svendborg, er hjælpefartøj og hotelskib på Fyn Rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Elephanten

Kutteren Elephanten fra Hadsund er en historisk attraktion.På lige fod med Nakskov Havn No. 1 og sejlskibene er den erklæret bevaringsværdig. På Fyn Rundt er den måltagningbåd.

Elephanten er bygget som fiskekutter i 1940 i Skagen. Fra 1963-2011 tilhørte den Forsvarsministeriet som en af Christianøs livliner til Bornholm. Da den blev afløst af den moderne Svendborg Yachtværft-byggede båd med samme navn, blev den købt privat, sat i stand og godkendt til passagersejlads. I den funktion har Elephanten sejlet som cykel-færge på Øresund og er i øvrigt også en kendt profil i kapsejladsen Limfjorden Rundt.

I havnene skal forbipasserende lægge mærke til dekorationen på forsiden af styrehuset: En elefant-orden i stor størrelse! Efter kongelig navngivning på Christiansø fik kutteren lov til at bære denne orden.havnene. Eller at give en lille opvisning for publikum på havnen.

MHV 909 Speditøren

I mange år fungerede Marstal Navigationskoles daværende fartøj Pia som dommerbåd. I år er opgaven lagt ud til Marinehjemmeværnets Søby Værft-byggede MHV 909 Speditøren fra Fredericia. Fartøjet bemandes fra søsterskibet MHV 902 Manø, der har rutine som dommerbåds-besætning på Limfjorden Rundt.

Erria Rescue

Ærø Søredningsforening baseret i Marstal er for første gang med i Fyn Rundt. De frivillige søreddere stiller med SAR-fartøjet Erria Rescue og slutter sig til Fyn Rundt i Assens fra tirsdag.

Den lynhurtige Erria Rescue er med som en ekstra sikkerhed. Den kan sejle stafet-opgaver, og den har også mulighed for at give sejlskibene et skub ved anløb i

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: En god investering i fremtiden

Rundt omkring i kommunerne bliver sidste hånd lagt på det kommendes års budget, og det kan være lidt en jungle at navigere rundt i, hvis man vil forsøge at finde hoved og hale i alle tallene. I det hele taget kan det der med økonomi hurtigt blive noget, som er svært at overskue og gennemskue. Det behøver ikke engang at være et kommunalt budget, det handler om. Det kan også være den helt private økonomi. Især hvis man står på helt uden forudsætninger for at kunne skabe sig et overblik over, hvordan pengene bruges klogest og hvilken type penge, man helst skal holde sig helt fra. Derfor er det et godt initiativ, der er sat gang i Svendborg Kommune. Et samarbejde mellem kommunen, handelsskolen i Svendborg og et pengeinstitut, skal hjælpe nogle af kommunens ældste skoleelever til at forstå, hvordan en privatøkonomi egentlig er skruet sammen, hvordan et budget fungerer og ikke mindst hvilke lån, det bare en skidt idé at røre ved. Det har i nogle år været meget nemt at låne penge, men jo nemmere det er, desto dyrere er lånet også ofte, og det kan jo være nemt at lade sig friste. Forhåbentlig ved de fleste efterhånden, at kviklån bare er en sløj idé at kaste sig over, men det skader absolut ikke, at de nye generationer får forklaret, hvad der skidt, og hvad der er kanel, af en person, der er næsten jævnaldrende med dem selv. Sandsynligheden for, at der bliver hørt grundigt efter er formentlig større end, hvis det er et menneske på deres forældres alder, der står med en løftet pegefinger. Den slags er der nok af i deres liv, og skal det virkelig trænge ind, er det vigtigt at undervisningen i privatøkonomi foregår i øjenhøjde. Sandsynligheden for, at informationerne sidder fast, øges markant. Umiddelbart bliver det da også godt modtaget. De elever Fyns Amts Avis har talt med om projektet har taget godt imod undervisningen. Så præsenteres det rigtigt, er sandsynligheden for en god modtagelse af budskabet også stor. Og så kan det være, at vi oplever bare lidt færre mennesker, der havner i en gældsspiral, hvor dårlig økonomi og deraf følgende kviklån er dagens ret. Derfor fortjener de involverede parter i undervisningsprojektet stor ros. Det er - meget apropos - en god investering i fremtiden.

Annonce