Annonce
Ærø

Den Gamle Købmandsgård satser lokalt men med udsyn: Vi skal kunne konkurrere med storbyernes butikker

Lennart Hansen og Rikke Bisgaard Pelle har drevet Den Gamle Købmandsgård i Ærøskøbing siden 2016 og har skabt en virksomhed med 24 medarbejdere og et stort fokus på lokale producenter. Foto: Freja Kock Christlieb
Da Rikke Bisgaard Pelle som art director med international erfaring flyttede tilbage til Ærø, kunne hun se et stort potentiale i de mange lokale producenter på øen. I dag driver hun Den Gamle Købmandsgård sammen med sin kæreste, Lennart Hansen, med et mål om både at sætte Ærø på landkortet, skabe arbejdspladser og bruge så mange lokale råvarer, som overhovedet muligt.
Annonce

Ærøskøbing: Da Rikke Bisgaard Pelle på Spar-købmandens sidste åbningsdag tilbage i 2012 hamstrede billige kuglepenne, sakse og andre kontorartikler var det med en trist fornemmelse i kroppen.

Forfaldet havde ramt den ø, hun var vokset op på og som teenager havde skyndt sig væk fra, men som hun kort forinden var vendt tilbage til for at få fordelene ved både et roligt ø-liv og en karriere som art director med kontor i København og partner i New York.

Butiksdøden var endnu et eksempel på, at Ærø dengang var det, hun kalder "den bedst bevarede hemmelighed i det danske øhav".

- Dengang var Ærø slet ikke på landkortet, som øen er i dag. Men mit hjerte har altid banket for Ærø, og jeg syntes også dengang, at Ærø havde et stort potentiale, men der var recession og butikslukninger over det hele, husker Rikke Bisgaard Pelle.

I dag er hun en af dem, der har været med til at vende udviklingen og brande Ærø som et sted med små, lokale producenter af alt fra rom og whisky til chilisauce, lakridskonfekt og kunsthåndværk, og med udgangspunkt i Den Gamle Købmandsgård driver Rikke Bisgaard Pelle sammen med sin kæreste, Lennart Hansen, i dag en virksomhed med 24 ansatte.

- Vi har været ude af mange veje, men lige nu er vi der, hvor vi gerne vil være. Vi har fundet noget, der fungerer på mange planer, så lige nu handler det om at holde fast, forklarer Rikke Bisgaard Pelle.

Annonce

Global og lokal

Hun havde store internationale virksomheder blandt kunderne i sin grafiske virksomhed Aro Mekker, kontor i København og en partner i virksomheden i New York, da hun flyttede tilbage til Ærø og mærkede, hvordan hun havde lyst til at gøre noget for at vende udviklingen, tale øen op og give de små producenter af kvalitetsprodukter troen på, at de kunne bygge en forretning op om deres passion.

- På det tidspunkt sad jeg på kontor med Louise Badino Moloney, som har startet bryllupsvirksomhed, og vi var enige om, at der måtte gøres noget. I forbindelse med mit arbejde i Aro Mekker, var jeg i kontakt med mange af de lokale producenter, som gerne ville gøre det til mere end en bod ude ved vejen.

- Der var et stort potentiale i at gøre noget i stil med det, Bornholm havde gjort, men det troede producenterne ikke rigtigt på. De talte ofte deres produkter ned, så jeg fungerede i virkeligheden som en slags konsulent, der skulle få dem til at se værdien af deres produkter, husker Rikke Bisgaard Pelle.


Vores drivkraft er at skabe liv i byen, på øen og få Ærø på landkortet. Vi vil gerne skabe nogle arbejdspladser men med det lokale for øje. Det handler ikke kun om at skabe jobs i købmandsgården. Det er også med et håb om, at den økologiske landmand kan levere grøntsager til os og resten af byen, som også er kommet med på bølgen med at købe lokalt.

Rikke Bisgaard Pelle, medejer af Den Gamle Købmandsgård


Sammen med Louise Badino Moloney fik hun derfor den idé at lave et stort, indendørs fødevaremarked.

- Vi satte barren højt. Det skulle være lige så fedt, som hvis det lå i Hamborg, København eller London. Det skulle sparke benene væk under folk, når de kom ind. Både Louise og jeg har international baggrund, så janteloven eksisterer ikke rigtigt hos os. Vi skulle bare vise dem, hvad vi kunne, forklarer Rikke Bisgaard Pelle.

De to pionerer nød godt af et stort netværk og muligheden for at råbe højt om ambitionerne. Det første forsøgsprojekt med 10 åbningsuger i løbet af den første sæson viste, at der var behov for et samlingssted, der altid havde åbent.

Annonce

Mål om at skabe liv

I første omgang stod Louise Badino Moloney i spidsen for projektet, der startede med en forening og frivillig arbejdskraft, men skæbnen ville, at Rikke Bisgaard Pelle blev ramt af Hortons hovedpine og skulle væk fra en arbejdsdag med mange timer bag en skærm, netop som stedet fik brug for en daglig leder. En opgave, hun derfor kastede sig over.

Efter et år var det planen, at konceptet skulle sælges videre til nogle private ejere, men det endte med at blive til Rikke Bisgaard Pelle og Lennart Hansen, selv om hun i første omgang afviste tanken fuldstændigt.

- Det er et kæmpe arbejde, fordi der både er café og butik. Der er mange mennesker igennem, mange medarbejdere, kunder og produkter at forholde sig til, og så har folk - hvilket er fantastisk - ejerfornemmelser over stedet. Til gengæld har de også en holdning til, hvordan tingene skal gøres, forklarer Rikke Bisgaard Pelle om sine overvejelser.

Caféen er blevet et samlingssted for de lokale og et sted, mange viser frem, når de har feriegæster på besøg. Samtidig har der været stor interesse fra både ind- og udland for at lave noget lignende andre steder, men konceptet er ikke sådan at kopiere, fordi det tager udgangspunkt i lokale forhold. Foto: Freja Kock Christlieb

Mens hun har været vant til at brande virksomheder grafisk, har Lennart Hansen erfaring fra restaurationsbranchen, og den kombination blev udslagsgivende. Nu har parret drevet Den Gamle Købmandsgård i fire år og er oppe på 24 medarbejdere, hvoraf de seks er på fuld tid.

- Vores drivkraft er at skabe liv i byen, på øen og få Ærø på landkortet. Vi vil gerne skabe nogle arbejdspladser men med det lokale for øje. Det handler ikke kun om at skabe jobs i købmandsgården. Det er også med et håb om, at den økologiske landmand kan levere grøntsager til os og resten af byen, som også er kommet med på bølgen med at købe lokalt. Det koster måske lidt mere, men det smager måske også lidt bedre, selv om det ikke kun handler om smag, mener Rikke Bisgaard Pelle.

Annonce

Lokal sammenhængskraft

Det handler også om at skabe lokal sammenhængskraft, og den har købmandsgården i høj grad mærket øget fokus på gennem coronakrisen, hvor gæsterne er valfartet til Ærø. En trend, der ikke er fadet ud som normalt i løbet af efterårsmånederne, så parret bag købmandsgården lige nu har to fuldtidsansatte mere end normalt på denne årstid.

- Det har på mange måder været en vild sæson. Vi har aldrig haft så travlt før. Nu, hvor man ikke har kunnet rejse ud af landet, har folk fået øjnene op for, at vi har noget guld liggende lige her, oplever Rikke Bisgaard Pelle, som alligevel insisterer på at holde fast i principper og koncepter.

Mangler der en dag kartofler eller porrer til dagens suppe, falder hun ikke for fristelsen til at køre i Netto. I stedet ringer hun rundt til de lokale leverandører for at høre, hvem der kan levere.

- Det er ikke de nemme eller hurtige løsninger, vi går efter. Nogle gange spørger vi os selv, om det virkelig er det værd, for jeg bruger virkelig meget tid på at finde den rigtige salat til en ret, men man er nødt til at være tro mod sit koncept og være stolt af det, man gør, understreger Rikke Bisgaard Pelle.

For at gøre de anstrengelser tydelige, har Rikke Bisgaard Pelle og Den Gamle Købmandsgård opfundet deres eget varekilometermærke, så alle kan se, hvor langt en vare er transporteret. For selv om Rikke Bisgaard Pelle og Lennart Hansen gør en dyd ud af at bruge lokale råvarer, så er der ting, man ikke kan få på Ærø. Derfor må de udvide ringene og først søge til Sydfyn og Als/Sønderjylland, inden de søger på Nordfyn, i Midtjylland og på Vestsjælland.

- Vi pakker ikke noget ind i lokal markedsføring, hvis det ikke er lokalt. Vi er ærlige omkring det. For eksempel har vi ikke en virksomhed i Danmark, der laver T-shirts fra bunden, men det har de i Tyskland. Det er god kvalitet, og vi kan få vores touch på det med en grafiker, og så gør vi det lokalt på den måde, forklarer Rikke Bisgaard Pelle.

Annonce

En del af et fællesskab

Hun savner ikke det, hun tidligere kaldte champagnelivet i storbyen, for ambitionerne er præcis de samme i Ærøskøbing, som de ville have været, hvis hun havde åbnet en kombination af butik og café i København, og med fire børn på 2, 5, 11 og 20 år findes hamsterhjulet også på Ærø.

Til gengæld er der et personligt touch over stemningen på caféen, som er noget helt særligt.

- Det er ret personligt at komme her. Folk kender hinanden, og kommer man udefra, føler man også, at man er en del af et fællesskab. Mange tilflyttere begynder med at komme her for at få en fornemmelse af øen, og så kan vi fortælle dem om øens muligheder.

- Før corona havde vi også en månedlig fredagsbar, hvor alle øens beboere møder op, og nytårsaftensdag mødes vi og ønsker hinanden godt nytår til frokost, fortæller Rikke Bisgaard Pelle.

Hun oplever, at der er kommet langt mere liv på Ærø, end da hun flyttede tilbage til øen, men at kontrasterne mellem årstiderne og de hektiske og mere rolige perioder er tydeligere end på fastlandet.

- Det er kontrasterne, jeg godt kan lide. Travlheden om sommeren er fed, men det er også rart, når det bliver mørkt og mere stille, fordi man ved, at der kommer gang i den igen, siger hun.

I år har der dog aldrig været stille i Den Gamle Købmandsgård, og ambitioner skorter det ikke på.

- Jeg har altid haft den filosofi, at bare fordi vi har valgt at bosætte os på en ø, skal vi stadig kunne konkurrere med butikker i København og andre storbyer, og jeg får faktisk storbyfornemmelsen, når jeg står i butikken. Der går ikke en dag, hvor vi ikke snakker tysk eller engelsk, og derfor føler vi også, at vi bor i verdens navle, siger Rikke Bisgaard Pelle.

Som art director kunne Rikke Bisgaard Pelle se et stort potentiale i de lokale producenter, som hun dels hjalp med grafisk arbejde, dels var en form for konsulent for i forhold til at få dem selv til at tro på potentialet. I dag bugner butikken af lokale varer, og den nyåbnede webshop fungerer også som en form for markedsføringskanal for de lokale produkter. Foto: Freja Kock Christlieb

Hun bruger i høj grad de sociale medier til at finde inspiration, og så sørger hun for at komme til København en gang om måneden for at få nye input. Transporten går imidlertid også den anden vej.

Den Gamle Købmandsgård har både haft kinesisk besøg, en investor fra Berlin, der ville kopiere konceptet, og folk fra Samsø og Skagen, der gerne ville have Rikke Bisgaard Pelle til at rådgive dem. Men hun takker pænt nej, fordi konceptet tager udgangspunkt i den lokale situation.

Alligevel gør interessen hende glad og stolt.

- Så tænker jeg, at det har været det hele værd, for det har kostet mange timer. Det er ikke bare at åbne en butik over night. Det kræver et stort lokalkendskab til, hvem der kan levere hvad, og en stor lokal opbakning, og det er fantastisk at opleve medarbejdere, der siger, at de gerne vil blive her resten af deres arbejdsliv, eller at øens beboere kommer ind med deres feriegæster for at vise købmandsgården frem, siger Rikke Bisgaard Pelle.

Den Gamle Købmandsgård

  • Den Gamle Købmandsgård indeholder både café og butik med fokus på lokalt producerede produkter af høj kvalitet. 
  • Den udsprang som forening i 2012 med Louise Badino Moloney i spidsen, da den gamle Spar-købmand lukkede i Ærøskøbing og en gruppe frivillige i stedet kørte stedet videre med både café og butik.
  • Der måtte dog mere end frivillig arbejdskraft til at drive stedet, og i 2016 overtog Rikke Bisgaard Pelle og Lennart Hansen stedet. De har i dag skabt en virksomhed med i alt 24 ansatte, hvoraf de seks er på fuld tid.
  • Den Gamle Købmandsgård har haft overskud i tre ud af fire regnskabsår, og der har aldrig været så travlt som i år, hvor coronakrisen for alvor har fået danskernes øjne op for de lokale kvaliteter.
  • Målet er at skabe liv i byen og sætte Ærø på landkortet, og Den Gamle Købmandsgård har netop lanceret en alsidig webshop, som skal fungere som en markedsføringskanal, der kommer hele øen til gode.
  • Ligesom i butikken og caféen er der fokus på lokale produkter som delikatesser, interiør, beklædning og skønhedsprodukter med mere.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Danmark slider sig i VM-semfinalen i vild gyser

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

De lovede, det ikke ville ske: Birgit bliver blændet væk fra sin terrasse af solvarmepark

Annonce