Annonce
Søsiden

Den gamle færge: Jeg var ked af det. Hun var så cool

En øfærges cyklus. Der er præcis 50 år mellem billedet af arbejderne på Marstal-værftet i færd med at bygge Ellen-Søby - og det næste af af færgen, der slæbes til skrotning på Bahamas i 2010. Íll: Marstal Søfartsmuseum.
Mike Stafford fra værft på Bahamas viser Søsiden-læsere unikke billeder af den Ærø-byggede tidligere Faaborg-færge Ellen-Søby - lige før den blev skrottet

Den historiske Ellen spøger endnu. Efter fire avissider tidligere på måneden havde Søsiden-redaktionen lagt projektet til kaj. Men sådan ville læsere og kilder det ikke. Artiklerne om de fem Ærø-passagerfartøjer med navnet Ellen har fremkaldt nyt historisk materiale.

Oplysninger og billeder er tilgået redaktionen bogstaveligt talt fra nær og fjern - fx fra Marstal og fra Bahamas.

Fra den caribiske ø undskylder Mike Stafford, at han først efter Søsidens deadline fik stunder til at dykke dybt i arkiverne med fotos af den Marstal-byggede Ellen-Søby.

- Hun var et meget cool skib. Jeg kom til at holde af det, fortæller Mike Stafford.

Mike Stafford er formand og projekt-manager på værftet Bradford Marine i Freeport Grand Bahamas Island. Det var på dette værft den tidligere Ellen-Søby skulle have en omgang netop som den var overtaget af en ny ejer.

For kunden kneb det med pengene, han døde og så var værftet nødsaget til at skrotte den 50-årige færge med navnet Lisa J.

Annonce
En øfærges cyklus. Der er præcis 50 år mellem det forrige billede af arbejderne på Marstal-værftet i færd med at bygge Ellen-Søby - og dette af færgen, der slæbes til skrotning på Bahamas i 2010. Foto: Mike Stafford.

- Jeg følte dens historie

- Hvorfor var færgen cool?

- En af de coole ting på hende var, at hver gang jeg gik ombord, følte jeg dens historie. Apteringen nedenunder havde stadig de danske plakater på væggene. Og alle møblerne var der endnu. Træarbejdet var også ja, - cool. Alle redningsveste på øverste dæk lå i teakbænke, der også kunne bruges som passagersæder. En kollega fjernede nogle af disse bænke og renoverede dem. Jeg har en i min stue derhjemme og bruger den til opbevaring, beretter Mike Stafford.

- Jeg var ked af det

Værftsformanden fra Bahamas husker, at den Ærø-byggede færge stadig havde alle de gamle og forældede instrumenter. Han noterer også, at der om bord var en traditionel redningsbåd fra tiden i Danmark.

- Færgen var nittet, og sjælen var stadig i fin form, betoner Mike Stafford og tilføjer:

- Jeg var ked af at se hende forlade os. Desværre mislykkedes jeg med at sælge hende videre, og det blev for besværligt for os at sikre den ved storm og orkaner, som vi har herovre. Derfor måtte vi desværre sende den til skrotning, forklarer Mike Stafford.

Et styrehus, der kunne minde om det tilsvarende på den sænkede m/f Ærøsund. Meget synes originalt. Foto: Mike Stafford.

Som på Ærøsund

Inden skrotningen fik Mike Stafford fotograferet færgen godt igennem - fra maskinrum til styrehus. Det er disse billeder plus dokumenter fra færgens historie Mike Stafford har sendt til Søsiden.

Det vides ikke, hvor meget af apteringen der er den originale fra leveringen i Marstal i 1960. Det meste ligner nedslidt tresser-stil, så noget af det kunne godt være oprindeligt, som Mike Stafford også er inde på. Eller måske er dele af det fra færgens år som m/f Runden i Sejerø Bugt.

Styrehuset er fra samme tidsalder som det, der var på den sænkede m/f Ærøsund. Salon-indretningen med træbænke og nappa-hynder er også tidstypiske og fandtes - ifølge Søsidens hukommelse - nærmest tilsvarende på bl. a. Ærøsund.

Et styrehus, hvor meget synes originalt. Det grønne radiogrej på skottet til højre er af det danske fabrikat SP Sailor. Foto: Mike Stafford.

Typisk livscyklus

Den 50 år lange logbog for Ellen-Søby kan også udlægges som en typisk livscyklus for mange danske færger.

Første fase er en årrække i det hjemlige farvand.

Næste trin er, at de sælges til sejlads i fx Middelhavet, Afrika eller Caribien. Her holder færgerne så på til de er slidt ned og klar til ophugning - eller forliser. Ellen-Søby afmønstrede i den første kategori.

I forlis-kategorien optræder fx Sydfyenskes m/f Lohals og m/f Sydfyn - Nordisk Færgefarts første egen færge på Faaborg-Gelting.

Færgens kontor, må vi formode. Foto: Mike Stafford.

Kort gæstreoptræden

Til Ellen-Søbys historie i sydfynsk farvand kan Aage P. Kürstein, Marstal tilføje, at færgen var på gæsteoptræden efter, at den havde taget afsked med Faaborg-ruten og var indsat på Sejerø-Havnsø som m/f Runden.

- Den var tilbage på Søby-Faaborg overfarten i begyndelsen af 1980, da det kneb med at få afløseren til m/f Ærø-pilen, m/f Søbyfærgen, gjort klar. Sidstnævnte kapsejste (kæntrede, red.) i Mindelho, Sao Vincente, Kap Verde-øerne i 2017, fortæller Aage P. Kürstein.

Kahyt til et besætningsmedlem. Foto: Mike Stafford.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Tietgenprisen 2019 går til en dynamisk mand i spidsen for et driftigt værft

Læserbrev

Debat: Nej tak til havneteater

Annonce