Annonce
Ærø

Debat: Dejlig cykelferie på Ærø blev ødelagt af skrigende færgemand

Læserbrev: Vi ankom til Ærøskøbing onsdag den 17. juli 2019 i dejligt solskinsvej. Efter en rundtur Ærøskøbing by og kaffe med kage i Den gamle Købmandsgård, begav vi os afsted på den nye cykelsti mellem Ærøskøbing og Marstal. Cykelstien er på flere kilometer placeret få meter fra vandkanten, med en dejlig udsigt til vand og marker.

I Marstal havde vi booket værelse på Udsigten, et dejligt hotel beliggende i vandkanten, med udsigt til Tåsinge, Strynø og Langeland. Morgen- og middagsmad indtog vi fra deres store terrasse med udsigt til alle de både der sejlede til og fra Marstal. På Udsigten er der en dejlig behagelig og familiær stemning.

Fredag den 19. juli var opholdet til ende og vi cyklede mod færgen i Ærøskøbing. Der var afgang kl. 13.35 med "M/F Marstal". Det der indtil da havde været en dejlig oplevelse, blev totalt ødelagt af et besætningsmedlem i brun skjorte med fire striber. Han skreg en ordre til alle os cyklister, at vi skulle ombord med blandt andet ordene "lad det så gå lidt tjept", han vedblev med sin hysteriske råben, da det tilsyneladende ikke gik stærkt nok med at få placeret cyklerne i den modsatte ende (agterenden).

Nogle af os skulle placere cyklerne op ad landgangsrampen for ikke at optage plads for bilerne.

Ved ankomsten til Svendborg skulle landgangsrampen sænkes, så vi fik igen flere skrigende ordrer om at holde ved cyklerne for at de ikke skulle vælte ned på rampen.

Jeg forespurgte om bilen bag os ikke kunne bakke, da der var et tomt areal bag denne. Det blev hånligt afvist. Hvis bilen var bakket, kunne vi cyklister have holdt den lovkrævede afstand til rampen, men det mente "brunskjorten" åbenbart ikke var nødvendigt.

Det var så en meget kedelig og ubehagelig afslutning på en ellers dejlig cykelferie.

Hvordan færgeselskabet kan have et besætningsmedlem ansat som opfører sig som beskrevet, det er aldeles uforståeligt. Vi ser frem til vores næste ferie på Ærø, men det bliver først når ruten Rudkøbing-Marstal igen bliver besejlet, heldigvis af et andet rederi.

Annonce
Som det ses på Jens Jørgensens billede, var cyklerne parkeret langs rampen. Foto: Privat
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Ærø

Lykkelig tilflytter på Ærø: - Jeg er så glad for vores børnehave, som er fuld af nærvær og tryghed

112

Ruder knust: Fem indbrud i biler i Svendborg

Annonce