Annonce
Debat

Debat: Virtuel undervisning slår ikke den menneskelige faktor

Tidens helte er sundhedspersonalet og supermarkedernes kasseassistenter, der kæmper i corona-krisens frontlinje bag mundbind og plexiglas. Men hvad med landets undervisere? Gør de ikke også en hæderlig indsats med deres virtuelle fjernundervisning fra hjemmekontorerne bag fronten?

Som garvet iagttager af uddannelsesområdet vidste jeg, at det kun var et spørgsmål om tid, inden visse interessenter og debattører ville begynde at anprise den virtuelle undervisning som værende mindst på niveau med den virkelige. I et tillæg til en avis, som i særlig grad mener at kere sig om uddannelsesområdet (Politiken), lader formanden for Skolelederforeningen Claus Hjortdal sig begejstre: “Vi har i mange år vidst, at man kunne mødes digitalt, men der skulle måske sådan en ekstrem situation til, før det slog igennem”.

Hjortdal glæder sig på forældrenes vegne: ”måske er det heller ikke så dårligt, at forældrene ved særsyn har set, hvordan deres børn optager læring”. Bemærk især det pseudoagronomiske udtryk ”optage læring”. Endelig glæder Hjortdal sig også på lærernes vegne: “Lærerne begynder at tænke ud af boksen”. Hvilken sensation. Lærerne er begyndt at tænke kreativt.

Den ivrige iværksætter Martin Thorborg holder sig heller ikke tilbage med nedladende betragtninger vedrørende underviserne. Som han skriver på Twitter: ”Lige nu virker det, som om lærerne holder mere fri, end de arbejder, og bare sender lidt lektier ud. Hvorfor ikke bruge Kahoot, Hangout m.m. for at holde børnene til ilden?”.

Sådan taler folk, der ikke har begreb om undervisning.

Hvad gør de rigtige undervisere? En del forsøger – via enkle og simple arbejdsanvisninger – at holde eleverne beskæftiget på en meningsfuld måde. Andre lægger vægt på at være virtuelt til stede via computerens kamera og dermed gennemføre undervisningen næsten som de plejer. Nogle gør begge dele. Det afhænger af situationen.

Der er ikke én rigtig måde at tilrettelægge fjernundervisningen på. Men noget er sikkert: Virtuel undervisning kan aldrig erstatte virkelig undervisning. Kun her findes det helt centrale ved al undervisningsvirksomhed: Den menneskelige faktor. Måske vil corona-krisen bidrage til at højne undervisernes ry i den almindelige anseelse?

Mikael Busch
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Klumme: Jeg har arvet en guldbarre

Annonce