Annonce
Ærø

Debat: Undskyld til Ærø for alt det rod med billetteringen

Læserbrev: Det er vel på sin plads at starte med et "Undskyld, Ærø" - for alt det rod med billetteringen. Som jeg sagde i byrådssalen i aftes (onsdag, red.), har vi med de oplysninger, som vi fik af administrationen, foreslået og vedtaget det tidligere forslag. Det var dumt af os ikke selv at tjekke baggrund og oplysninger, men vi bør, som udgangspunkt, kunne stole på de oplysninger, som administrationen giver os.

Det er sket nu, og så håber jeg at der for eftertiden kan opnås et politisk flertal for at etablere en bestyrelse til det kommunale færgeri, så politikere ikke skal sidde og sagsbehandle, hvis ledelsen svigter deres opgave. Her tænker jeg tilbage på tidligere og nuværende forslag og beslutninger i kommunalbestyrelsen.

Som en af mine politiske kollegaer så rigtigt skrev: ”Billetteringsforslaget har mange ansigter”, og det er jo også sandt nok, men kommer det ikke an på, hvilke briller man tager på? Kun hvis man husker at lægge fakta og politiske incitamenter ærligt frem, kan man lave brede politiske forlig. Som situationen pt. er i byrådssalen, kræver det balance på en knivsæg og en vilje til at tale sammen om tingene, hvis man vil sætte Ærø i centrum.

Jeg håber meget, at det er den vej, vi er på vej hen ad, og at det lykkes med at sende alle de personrelaterede intriger og angreb til ringhjørnet.

Ole Wej Petersen skal jo ikke være boksemester, men borgmester for hele Ærø.

God weekend til alle og endnu en gang UNDSKYLD, men det lykkedes vist til de fleste ærøboeres tilfredshed.

Annonce
Jens Weiss undskylder for alt billetteringsbøvlet. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Kan man kaldes en doven tøsedreng efter 321 timers arbejde om måneden?

Læserbrev: Det er sårende og uhyggeligt at blive beskyldt for at være doven med så mange timers arbejde. Jeg havde f.eks. i august 2019 321 vagttimer, uden at få tillæg for overarbejde, uden provision eller tak. Hvis Helle Linnerup mener, at vi ville dø allerede onsdag, hvis vi var på hendes arbejde, så håber jeg, at hun finder sig et mere afbalanceret job, hvor man ikke er ved at dø. Det er ikke noget hædersbevis. Det er kun farligt for psyke og helbred, og en potentiel byrde for vores sundhedsvæsen. Vi fastholder at overenskomsten er fejlfortolket af både vognmanden og fagforeningen 3F. I lokalaftalen står der blot, at den daglige arbejdstid kan være op til 10 timer. Ikke, at der skal arbejdes 48 timer om ugen. Intet om timeløn, intet om aftalt antal rådighedstimer (tilkaldevagttimer). Alligevel påstår Vinderup Taxa, at alle SKAL arbejde 48 timer om ugen. Vi chauffører på Ærø påstår, at vi slet ikke har nogen rådighedstimer, men kun vagttimer. Jeg kan dokumentere, man ikke kan køre provisionskørsel på Ærø. Jeg førte samtlige chaufførers detaljerede regnskaber hver måned, og ingen har nogensinde opnået provisionsløn. Der er mange ventetimer, men det er ikke det samme som frihed. Det har Østre Landsret lige stadfæstet i en dom. Der er kun en chauffør per vagt. Vi er selv vagtcentralen. Vi skal tage telefonen i hele tidsrummet (9-13 timer). Vi kan ikke holde pause. Vi SKAL køre alle ture, der bliver tildelt os. Både FLEX, kontoture, kontraktkørsel, færgekørsel og almindelig taxa. Vi kan ikke takke nej til en tur, og vi kan ikke slukke telefonen, når vi går på toilettet. Derfor kan vi ikke udnytte ventetiden til noget fornuftigt – vi er på vagt og på arbejde, ligesom brandmænd og læger. Jeg tror næppe, at læger vil gå med til kun 25 procent i løn i tidsrummet mellem akutpatienterne. Adrenalin niveauet stiger når man har vagten, fordi vi ved ikke, hvilke ture vi får eller hvornår. Det er forkasteligt, at vi kører på en turistoverenskomst. Vi kører primært sygetransport og kørsel for øboer. De lange vagter aften og nat, tærer på os selv og familielivet. 30-45 minutters ventetid mellem turene betyder ikke, vi kan nå at "vaske vægge ned" eller "slå græs", hvis vi holder i taxaen i Søby og har en bytur i Marstal om tre kvarter.

Annonce