Annonce
Debat

Debat: Trump har gjort det eneste rigtige i Mellemøsten

Synspunkt: Et læserbrev i FAA den 10. januar forfattet af brødrene Peter og Oluf Dragsbo, under overskriften "Er USA blevet til Amerikas forenede Slyngelstater?", indeholdende blandt andet dette citat: "Amerika hvor er det skønt at se din store røv på vej ned".

Jeg troede først, det var forfattet af et par venstreorienterede elever fra syvende klasse, som lidt ubehjælpsomt prøver at genere præsident Trump og USA.

Forbavselsen var stor, da jeg tilfældigvis så et billede af læserbrevskribent Peter Dragsbo, som viste sig at være en ældre mand. Kan ældre mænd, som blander sig i debatten, virkelig være så uvidende om, hvad der foregår i verden?

Se lige her brødrene Dragsbo.

Efter ordre fra præsident Trump henrettede det amerikanske forsvar den iranske general Qasem Soleimani. Utroligt mange skurke i denne verden bærer farvestrålende uniformer, og når en mand med et CV, som Soleimani bliver sat ud af spillet, er det hverken mord, drab på en general eller anden form for forbrydelse, men en handling sammenlignelig med skadedyrsbekæmpelse, som gavner alle i den vestlige verden og burde være foretaget for flere år siden, men Trump var den eneste, som havde kuglerne til det.

Trump trak sig fra FN's klimaaftale i Paris, fordi han mente, det var bedst for USA, hvad det også viste sig at være. Han vil ganske enkelt ikke involvere sit land i noget virkningsløst pjat. Hvem i hele verden gør overhovedet noget effektivt for klimaet? Klimatosserne blandt Europas politikere retter alle bebrejdelserne mod Trump, måske for at skjule deres afmagt.

Trumps USA forlod atomaftalen med Iran, fordi Iran ganske enkelt er en utroværdig terroristbefængt slyngelstat, som skal holdes i meget kort snor. Højtråbende europæiske ledere, som Macron og Merkel bør holde igen med kritikken og spytte lidt mere i fællesskabets bøsse. Trump og hans USA beskytter den frie verden, og de amerikanske skatteydere betaler regningen, så måske er det meget rimeligt, at Trump holder rorpinden.

I kraft af den store indflydelse rundt omkring i en urolig verden bliver der skabt mere og mere respekt og sympati for et yderst stærkt USA ledet af Trump. USA har i tidens løb reddet Europa adskillige gange. Nu prøver de at få lidt styr på Mellemøsten, men man må håbe, at USA stadig har et øje på Europa, for her går det en gang imellem rivende galt.

I en ikke så fjern fortid mødtes en russisk diktator og en tysk kansler. De blev enige om at dele Polen uden Polens indblanding.

I denne weekend mødtes en tysk kansler med det tætteste, vi kommer på en russisk diktator, de skulle tale om løsning af problemer i Mellemøsten.

Jeg håber, Trump og kavaleriet holder øje med, hvad disse to personer begge, fra den kommunistiske elite i henholdsvis DDR og Sovjet kan finde på, når det drejer sig om Europa.

Annonce
John Jensen skriver om Trumps ageren i blandt andet Mellemøsten. Arkivfoto: Andreas Bastiansen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Svendborg Havn - igen, igen

Læserbrev: Fyns Amts Avis har bragt utallige indlæg om Svendborg Havns fremtid. Meningerne er mange, og følelserne er ofte kommet i kog. Medlemmerne i Svendborg Byråd er stort set enige om, at byen skal være et maritimt knudepunkt og mekka, hvor søfartens betydning for Svendborgs opståen er en vigtig faktor. Det er derfor ganske spændende at følge byrådets beslutninger og de indgreb, som skal føre Svendborg Havn frem til disse visioner. Jeg finder det utroligt fornuftigt, at Museet for Lystfartøjer skal væk fra havnen. De har intet at gøre der. Byrådet bør følge denne fantastiske beslutning op med at flytte Ring Andersens Værft ud i industrikvarteret. Det vil måske skabe nogle problemer med at forhale skonnerter og andre fartøjer fra havnen og ud til værftet, men den mindre udfordring kan sikkert løses. Samtidig bør man bede Petersen og Sørensen om at flytte væk fra havnen, måske til det gamle Lindø Værft på Nordfyn. Prøv at forestille jer hvilke muligheder det vil give for en udvikling af havneområdet. Byrådet skal ikke længere tage hensyn til erhverv på havnen, og alle de planlagte ønsker kan nu føres ud i livet. Rådhus, bibliotek, teater, jobcenter og andre maritime kulturinstitutioner kan nu frit indrettes på Frederiksøen, hvor der også kan blive plads til et passende antal parkeringspladser. I forlængelse af det planlagte navigationsskolebyggeri kan der rundt kajkanten bygges flere andre glashuse med kontorer og beboelse. Svendborg Havn kan fuldt udbygget komme på højde med København, Nyborg og andre havnebyer, hvor alt det gamle maritime bras er udskiftet med moderne og nutidigt byggeri. Nå, spøg til side – og hvorfor blander en langelænder sig egentlig i et Svendborg-anliggende? Jeg er for ganske mange år siden født og opvokset ved Christiansminde, hvor havnens lyde med Langelandsfærgens dampfløjte og skibsværftets hamren var en velkommen og naturlig del af hverdagen. Der var liv på havnen, og Svendborgs indbyggere følte stolthed over byens maritime kulturarv. Svendborg bærer en stor del af skylden for, at jeg senere i mit voksne liv har været beskæftiget i skibsfarten og ved havnene. Det skærer derfor i mit gamle hjerte, når jeg efterhånden må konstatere, at Svendborg Havn lidt efter lidt bliver omdannet til ikke et maritimt knudepunkt, men derimod til beboelse og kultur. Kultur er en god ting, men hvad med den maritime kulturarv? Fyns Amts Avis har i Søsiden, hvor Søren Stidsholt Nielsen uge efter uge bringer spændende og oplysende artikler om det maritime liv rundt omkring i Danmark, beskrevet, hvorledes Holbæk Kommune har reserveret store dele af havnefronten til maritime formål. I kølvandet af denne beslutning er der dannet en almennyttig forening, Kystliv, hvis formål er, at kunne bruge den rige, lokale maritime kulturhistorie til at skabe værdi i vores moderne samfund, herunder at etablere en ramme for gode fritidsliv, undervisning, inkluderende projekter og fællesskab samt at tiltrække turister og dermed styrke byen. I en anden af kommunens haller, som er stillet til rådighed for Nationalmuseet, kan publikum følge med i renoveringen af galeasen Anna Møller af Svendborg. Holbæk Havn lægger desuden kajer til flere af Nationalmuseets andre fartøjer. I min tid som havnechef i Struer var jeg medstifter af foreningen Nordvestjysk Fjordkultur. Denne forening er i lighed med Kystliv i Holbæk med til at fremme den maritime kulturarv. Det er skræmmende, at Svendborg med sin historiske maritime betydning ikke satser mere på sin søfartshistorie. Svendborg Museum burde for længst have etableret et søfartsmuseum og Svendborg Kommune skulle følge i Holbæk Kommunes fodspor. Spark nu lidt til chefen for Svendborg Museum. Køb Baagøe & Riber-grunden med bygninger. Her kan der etableres det maritime mekka med søfartsmuseum og arbejdende værksteder, som alle vi gamle svendborgensere sukker efter. Jeg er sikker på, at den nuværende ejer, Erik Skjærbæk, vil sælge på samme fordelagtige vilkår, som han erhvervede den 3500 kvadratmeter store grund tæt ved havnefronten. Var det ikke for to millioner kroner? Kom nu i gang, så Svendborg Havn ikke ender som Nyborg og København, hvor glashusene overtager kajerne.

Annonce